Współczesne koncepcje filozofii i etyki [W3-PE-EWP-N2-WKFiE]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Współczesne koncepcje filozofii i etyki [W3-PE-EWP-N2-WKFiE] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 16:00 - 19:45
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 38 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 36 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Penczek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -Russell B. „Wolność i autorytet w wychowaniu” [wiele wydań]. -J. S. Mill „O wolności” (fragmenty). -Berlin I., „Dwie koncepcje wolności”, [w] Berlin I., "Cztery eseje o wolności", PWN, Warszawa 1994. -Maria Ossowska „Normy moralne w obronie godności” [w:] „Normy moralne. Próba systematyzacji” PWN Warszawa 1970. -Daniel Dennett „Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne” PIW Warszawa 2006. (fragmenty) -Nancy Fraser „Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu” Wydawnictwo Krytyki Politycznej Warszawa 2014. (fragmenty) Literatura uzupełniająca: -Zygmunt Bauman „Globalizacja” (fragmenty) -Bertrand Russell „Dekalog liberała”. -Magdalena Środa „Idea godności w kulturze i etyce” Warszawa 1993. -de Beauvoir S. „Druga płeć” Wydawnictwo Czarna Owca. Warszawa 2017. -Marks K. „Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r”. W razie konieczności wskazane zostaną dodatkowe teksty. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Wolność, autorytet i rzetelność w wychowaniu 2) Wolność obywatelska w ujęciu J.S. Milla 3) Wolność pozytywna i negatywna (I. Berlin) 4) Sprawiedliwość w ujęciu filozofii feministycznej. 5) Religia jako zjawisko naturalne 6) Idea godności człowieka |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15 Liczba godzin pracy własnej studenta: 15 Opis pracy własnej studenta: student zapoznaje się ze wskazanymi fragmentami literatury i uczestniczy w dyskusji na zajęciach. Student przygotowuje pracę zaliczeniową dotyczącą tematyki zajęć. Organizacja zajęć: zajęcia w blokach dwugodzinnych odbywające się w terminach przewidzianych przez harmonogram zajęć. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: -obecność -lektura wskazanych tekstów -aktywne uczestniczenie w dyskusjach -przygotowanie eseju zaliczeniowego poświęconego jednemu z tekstów omawianych na ćwiczeniach. Kryterium ustalenia oceny końcowej: ocena eseju zaliczeniowego (dodatkowo przy ustalaniu oceny brana pod uwagę będzie aktywność studenta podczas zajęć). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.