Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-N2-1] semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-N2-1]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (nieparzyste), 16:15 - 18:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 74
Limit miejsc: 74
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Iwona Samborska
Literatura:

- Beil Brigitte, (2000). Dziecko grzeczne i niegrzeczne. Dlaczego dziecku potrzebne są wartości?, tłum. A. Czarnocki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

- Borecka-Biernat Danuta, Kurtek Paweł, Woźniak-Krakowian Agata, (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa: Difin.

- Borecka-Biernat Danuta, Wajszczyk Katarzyna, Walęcka-Matyja Katarzyna, (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin.

- Boszczyk Natalia, (2020). Dobre relacje w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer.

- Kołakowski Artur (red.), (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Kordziński Jarosław, (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy, Warszawa: Wolters Kluwer.

- Kozak Agnieszka, Berenot Joanna, (2020). Dogadać się z nastolatkiem. - Dojrzałość i szacunek w relacji, CoJaNaTo Blanka Łyszkowska.

- Libiszowska-Żółtkowska Maria, Ostrowska Krystyna (red.), (2019). Agresja w szkole, wyd. 2, Warszawa: Difin.

- MacKenzie Robert J., (2021). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Łagodnie – konsekwentnie – z szacunkiem, tłum. O. Waśkiewicz, Sopot: GWP.

- Mikler-Chwastek Anna (red.), (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin.

- Nelsen Jane, Lott Lynn, Glenn Stephen, (2020). Pozytywna dyscyplina w klasie. Jak rozwijać wzajemny szacunek, współpracę i odpowiedzialność w szkole, wyd. III, tłum. A. Milik, Milanówek: Pozytywna Dyscyplina Sylwia Anderson-Hanney.

- Paszkiewicz Aneta, (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin.

- Rogers Bill, (2014). Naprawa zachowania, tłum. E. Niezgoda, Z. Zdral, K. Bojadżijewa-Wesołowska, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

- Szurowska Beata (red.), (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.

- Szurowska Beata (red.), (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.

- Wolańczyk Tomasz, Komender Jadwiga (red.), (2005, 2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Zakres tematów:

1. Organizacja zajęć. Omówienie zakresu realizowanych treści oraz wymogów zaliczeniowych. Najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem

2. Trudności wychowawcze – pojęcie, podział, przejawy, przyczyny

3. Trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania

4. Instytucje i ich działania w zakresie zapobiegania, niwelowania trudności wychowawczych (instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne)

5.Trudności wychowawcze w perspektywie prawno-pedagogicznej

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium w formie pisemnej - weryfikacja wiedzy studentów poprzez test składający się z pytań zamkniętych i otwartych.

Uwagi:

Wykład odbywa się w formie zdalnej - zastosowane narzędzia edukacji zdalnej (Teams)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)