Wybrane elementy współpracy z rodziną [W3-PE-EWP2-S2-2.1]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wybrane elementy współpracy z rodziną [W3-PE-EWP2-S2-2.1] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Wendreńska | ||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://- | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aktualne dokumenty legislacyjne. Banasiak M. (2013): Postawy rodziców i nauczycieli a jakość współpracy. "Wychowawca" nr 12. Charczuk B. (2015): Szkoła dialogu : scenariusze i prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami. "Rubikon", Kraków. Garstka T. i in. (2012): Współpraca z rodzicami w szkole: scenariusze zebrań, wskazówki do prowadzenia trudnych rozmów, materiały dla rodziców, Raabe, Warszawa. Kordziński J. (2017): Szkoła wspólnych działań: czyli o relacjach i współpracy. Wolters Kluwer Polska, Warszawa. Kosmalowa J.: O pomaganiu i współpracy. Nauczyciele i inni specjaliści wobec rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bank Dobrych Praktyk, ORE, Warszawa. Kotarba-Kańczugowska M. (2011): Męczennik, szaman, perfekcjonista, czyli przychodzi rodzic na zebranie... cz. 1. "Życie Szkoły" nr 1. Kotarba-Kańczugowska M. (2011): Męczennik, szaman, perfekcjonista, czyli przychodzi rodzic na zebranie... cz. 2. "Życie Szkoły" nr 2. Kuzior P. (2017): Rada rodziców w świetle reformy systemu oświaty. "Wiedza i Praktyka", Warszawa. Luber D. i in. (2010): Metody i formy współpracy nauczyciela wychowawcy z rodzicami. "Nauczyciel i Szkoła" nr 1-2 (wkładka). Łoskot M. (2014): Gdyby ściany miały uszy... O stereotypach i uprzedzeniach w kontaktach z rodzicami. "Głos Pedagogiczny" nr 61. Pietruszka L. (2017): Rodzina i szkoła: o współpracy nauczycieli-wychowawców z rodzicami w procesie edukacji wczesnoszkolnej. KUL, Lublin. Stańczak M. (2019): Współpraca nauczycieli i rodziców dzieci zdolnych – rozważania wokół idei i praktyki. "Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej" nr 36. Starzyński W. (2019): Rodzice - Partnerzy i Sprzymierzeńcy. Fundacja "Rodzice Szkole", Wyd. 5 zaktualizowane w formie elektronicznej, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Frąckowiak M. (2011): Gdy rodzic staje się roszczeniowy: poradnik dla nauczycieli. "eMPi2", Poznań. Frąckowiak M. (2011): Sekrety dobrej współpracy. "Wychowanie w Przedszkolu" nr 7. Hejda A. (2014): Szkoła współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Materiały warsztatowe dla otoczenia. Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Warszawa. Każmierczyk I. (2011): Szkoła wielokulturowa, czyli o współpracy z rodzicem cudzoziemcem. "Głos Pedagogiczny" nr 33. Lipińska-Lokś J. (2014): Wsparcie rodziców dzieci z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym: zielonogórski przykład dobrych praktyk. "Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" 18/1. Lulek B. (2014): O koncentracji, spójności i aktywizacji jako strategiach budowania zaangażowania rodziny w życie szkoły i społeczności lokalnej, „Pedagogika Rodziny” nr 4(4). Lulek B. (red.) (2012): Rodzina i szkoła: między współpracą a współzawodnictwem, PWSZ, Krosno. Łukasiewicz-Wieleba J. (red.) (2014): Nauczyciele i rodzice: komunikacja, relacje, współpraca. APS. Warszawa. MacEwan E. K. (2008): Jak sobie radzić z rodzicami, którzy są źli, zmęczeni, bezradni lub po prostu stuknięci. WSiP: "Fraszka Edukacyjna", Warszawa. Mendel M. (2013): Zadania nauczyciela i przedszkola w rozwijaniu współuczestnictwa rodziców w procesie edukacji. "Bliżej Przedszkola" nr 1. Oleksa K. (2016): Zebranie z rodzicami: jak formalne spotkania przerodzić w owocną współpracę. "Życie Szkoły" nr 3. Poraj A. (2012): Gadu-Gadu z rodzicami. "Życie Szkoły" nr 3. Poraj A., Całek G. (2009): Rodzice w szkole. Poradnik dla Rad Rodziców. Instytut Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa. Słupek K. (2008): Stereotypy i uprzedzenia, spotkania pedagoga szkolnego z rodzicami. Cz. 1 „Edukacja i Dialog” nr 11. Słupek K. (2008): Stereotypy i uprzedzenia, spotkania pedagoga szkolnego z rodzicami. Cz. 2 „Edukacja i Dialog” nr 12. Słupek K. (2009): Stereotypy i uprzedzenia, spotkania pedagoga szkolnego z rodzicami. Cz. 3 „Edukacja i Dialog” nr 1. Starzyńska G. (2014): Jak wypracować dobre warunki współpracy: szkoła - rodzina zastępcza? "Głos Pedagogiczny" nr 59. Taraszkiewicz M. (2011): Współpraca szkoły i rodziców na rzecz dziecka zdolnego, "Trendy. Internetowe Czasopismo Edukacyjne" nr 3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/221/Trendy%2Bnr%2B3-2011.pdf Wendreńska I. (2014): Budowanie więzi emocjonalnej pedagoga z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie – wnioski z badań empirycznych. W: A.Żywczok (red.) Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Toruń. Opracowania wybrane przez studentów. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Omówienie celów, tematyki zajęć oraz warunków zaliczenia przedmiotu. 2. Prawa i obowiązki rodziców/prawnych opiekunów w świetle: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji o Prawach Dziecka, Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Ustawy z 14 grudnia 2014 r. Prawo oświatowe i aktów wykonawczych. 3-4. Rodzic/opiekun prawny dziecka - partner czy rywal pracowników przedszkola/szkoły? Zasady, obszary, warunki dobrej współpracy. Wspomaganie działań wychowawczych rodziców/prawnych opiekunów przez przedszkole/szkołę. Wzajemne oczekiwania. Rada Rodziców - "sojusznicy" czy "zło konieczne"? 5-6. Udział przedszkola/szkoły we wspomaganiu działań wychowawczych rodziców/ prawnych opiekunów. Etapy i planowanie współpracy nauczyciela-wychowawcy z rodzicami/prawnymi opiekunami dzieci. Korzyści wynikające ze współpracy przedszkola/szkoły z rodzicami/prawnymi opiekunami. 7-9. "Perfekcyjnik brzytwiec" vs "Rozśmieszalnik niefrasobliwy", czyli praca z "trudnym" rodzicem/opiekunem prawnym. Kreatywne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych z rodzicem/opiekunem prawnym: oporującym, roszczeniowym, awanturniczym, wielkościowym, kontrolującym, podejrzliwym, dramatyzującym, wycofanym) - metoda przypadku (case study), metoda symulacji. 10-11. Formy współpracy (indywidualne, zbiorowe, inne) oraz formy pomocy dla rodziców/prawnych opiekunów w ramach WWRD i PPP. 12-15. Uczymy się od innych - analiza wybranych projektów i opracowań dotyczących "dobrych praktyk" w zakresie współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych, w razie potrzeby realizowane również w ramach zdalnego kształcenia z wykorzystaniem Microsoft Teams. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Referat - odwołując się do wiedzy nabytej w toku studiów oraz w wyniku analizy wybranych opracowań dotyczących: rodzajów więzi społecznych, rządzących nimi prawidłowości, różnych rodzajów struktur społecznych, współpracy przedszkola/szkoły z rodzicami dzieci/uczniów, studenci indywidualnie przygotowują referat na jeden z wybranych tematów: - Wsparcie dzieci w budowaniu satysfakcjonujących więzi społecznych w okresie kształcenia zdalnego jako jedno z zadań rodziców/prawnych opiekunów oraz nauczycieli. - Współpraca rodziców/prawnych opiekunów oraz nauczycieli przedszkola/edukacji wczesnoszkolnej w zakresie integracji i aktywizacji społeczności lokalnej. - Współpraca rodziców/prawnych opiekunów oraz nauczycieli dzieci/uczniów w w tradycyjnych i alternatywnych przedszkolach/szkołach. Przygotowane prace zamieszczają w folderze pn. "Referaty - studia stacjonarne" na MS Teams. Termin realizacji zadania: 20 marca 2022. Kryteria oceny: wartość merytoryczna (interdyscyplinarne ujęcie tematu, argumentacja własnego stanowiska, proponowanych rozwiązań, wskazanie tzw. "dobrych praktyk" w oparciu o analizę literatury przedmiotu i innych źródeł informacji) - max. 6 pkt.; poprawność formalna - prawidłowy tytuł dokumentu - imię_nazwisko_rocznik_temat i terminowe zamieszczenie pracy w folderze, poprawność językowa i edytorska (w tym: prawidłowa trzyczęściowa struktura pracy, przypisy, bibliografia) - max. 3 pkt. Obowiązuje następująca punktacja: 8,5 - 9 pkt. – ocena: bardzo dobry 7,5 - 8 pkt. – ocena: dobry plus 6,5 – 7 pkt. – ocena: dobry 5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny plus 4,5 – 5 pkt. – ocena: dostateczny 0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny. 2) Zespołowo (3-4 osoby) opracowana prezentacja PowerPoint dotycząca współpracy przedszkola/szkoły i rodziców/prawnych opiekunów w kontekście funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dziecko zdolne, w tym dziecko z SNOS, dziecko innej narodowości, dziecko z niepełnosprawnością itp.). Prezentacja powinna zawierać krytyczną analizę dotychczasowych rozwiązań ("dobre praktyki", "zaniedbane obszary", propozycje rozwiązań, wskazania do dalszej pracy, argumentacja oparta na analizie literatury przedmiotu) - max. 6 pkt. Ocenie podlegać będzie także strona formalna pracy (prawidłowy opis prezentacji - tytuł, autorzy; terminowe zamieszczenie pracy w folderze pn. "Projekty zespołowe - studia stacjonarne"; struktura, poprawność językowa i edytorska, źródła informacji, oryginalność, klarowny, atrakcyjny sposób przedstawienia projektu podczas zajęć) - max. 3 pkt. Termin zamieszczenia zadania na MS Teams: 5 maja 2022. Prezentacja podczas zajęć: 17, 31 maja 2022. Obowiązuje następująca punktacja: 8,5 - 9 pkt. – ocena: bardzo dobry 7,5 - 8 pkt. – ocena: dobry plus 6,5 – 7 pkt. – ocena: dobry 5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny plus 4,5 – 5 pkt. – ocena: dostateczny 0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny. 3) Aktywność podczas zajęć - realizacja zadań proponowanych podczas zajęć i udział w dyskusji grupowej. Student czyta zadane fragmenty, lektury, czasopisma zgodne z treścią merytoryczną kolejnych zajęć i bierze udział w problemowej dyskusji grupowej. Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość wniesionej do dyskusji wiedzy. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności za pomocą plusów. W zależności od stopnia trudności realizowanych zadań student może otrzymać 1-2 plusy. Na ostatnich ćwiczeniach prowadząca zajęcia podsumowuje uzyskane przez każdego studenta plusy (wartość maksymalną na skali wyznaczają studenci najbardziej aktywni). Osoby uzyskujące najwyższą ilość punktów, w razie potrzeby, mogą mieć podniesioną ocenę końcową o pół stopnia. |
||||||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.