Sztuka publicznego przemawiania i autoprezentacji (moduł obowiązkowy) [W1-KP-S2-SPPA]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Sztuka publicznego przemawiania i autoprezentacji (moduł obowiązkowy) [W1-KP-S2-SPPA] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15
sala C/0.34 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Ewa Biłas-Pleszak |
Literatura: |
1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., „Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się”, Rebis, Poznań 2011. 2. Biłas-Pleszak E. „Językowe strategie skutecznego przemawiania na tle szerszego kontekstu komunikacyjnego", [w:] Forum Logopedyczne nr 20/2012, Katowice 2012. 3. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., „Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 4. Pease A.i B., „Mowa ciała”, Rebis, Poznań 2011. 5. Tarasiewicz A., „Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu”, Uniwersitas, Kraków 2006. 6. Toczyska B., „Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia”, Gdańsk 2007. 7. Turk Ch., „Sztuka przemawiania”, tłum. P. Fiodorow, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2003. 8. Wasilew J., Skibiński A., „Prowadzeni słowami”, Difin, Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
• Model kompetentnego mówcy – co się na niego składa, jakie elementy w zakresie wiedzy, umiejętności i motywacji powinny zostać w nim uwzględnione. • Lęk przed wystąpieniami publicznymi – w jaki sposób można go minimalizować. • Rola audytorium – jak dokonać dobrej, kompetentnej analizy audytorium i w jaki sposób wiedzę tę można wykorzystać w przygotowaniu wystąpienia publicznego. • Słuchanie i emocje w komunikacji. • Praca nad planem wystąpienia – określanie tematu i celu, praca nad zbieraniem i weryfikacją materiałów, przygotowanie roboczej, formalnej i prezentacyjnej wersji planu wystąpienia. • Prezentacja wystąpienia – rola wymowy, dykcji i gramatyki w przemawianiu publicznym. • Emisja głosu – podstawowe zasady i ćwiczenia, dzięki którym mówca może zwiększyć i utrzymać zainteresowanie publiczności wystąpieniem. • Komunikacja niewerbalna jako element wspierający mówcę. Rola wyglądu, postawy i ruchów ciała, gestów, wyrazu twarzy oraz kontaktu wzrokowego. • Praktyczne zastosowanie zgromadzonej wiedzy – obserwacja uczestnicząca, analiza słynnych przemówień. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego; obserwacja uczestnicząca. Wykorzystane będą również elementy grywalizacji, eksperymentu oraz tutoringowej pracy indywidualnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Sprawdzian w formie testu weryfikujący stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego. 2. Aktywna obecność na zajęciach. 2. Zaprezentowanie przed grupą przemówienia przygotowanego zgodnie z zasadami omawianymi podczas zajęć. W procesie oceny uczestniczy cała grupa zajęciowa, której członkowie wyposażeni zostają w kwestionariusz. W zestawieniu podległych ocenie kategorii znalazły się: dobór tematu do audytorium, kształt językowy propozycji, poprawność językowa i estetyka wypowiedzi, komunikacja niewerbalna, plan wypowiedzi. Taki sposób oceniania ma wymiar metodyczny - kształtuje kompetencję selekcji faktów i uzasadnienia własnych sądów. Ocena końcowa modułu - średnia wyliczona na podstawie oceny aktywności. testu i oceny przemówienia. |
Uwagi: |
2 semestr KPiK /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.