Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka publicznego przemawiania i autoprezentacji (moduł obowiązkowy) [W1-KP-S2-SPPA] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Sztuka publicznego przemawiania i autoprezentacji (moduł obowiązkowy) [W1-KP-S2-SPPA]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15
sala C/0.34
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 22
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Ewa Biłas-Pleszak
Literatura:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., „Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się”, Rebis, Poznań 2011.

2. Biłas-Pleszak E. „Językowe strategie skutecznego przemawiania na tle szerszego kontekstu komunikacyjnego", [w:] Forum Logopedyczne nr 20/2012, Katowice 2012.

3. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., „Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;

4. Pease A.i B., „Mowa ciała”, Rebis, Poznań 2011.

5. Tarasiewicz A., „Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu”, Uniwersitas, Kraków 2006.

6. Toczyska B., „Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia”, Gdańsk 2007.

7. Turk Ch., „Sztuka przemawiania”, tłum. P. Fiodorow, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2003.

8. Wasilew J., Skibiński A., „Prowadzeni słowami”, Difin, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

• Model kompetentnego mówcy – co się na niego składa, jakie elementy w zakresie wiedzy, umiejętności i motywacji powinny zostać w nim uwzględnione.

• Lęk przed wystąpieniami publicznymi – w jaki sposób można go minimalizować.

• Rola audytorium – jak dokonać dobrej, kompetentnej analizy audytorium i w jaki sposób wiedzę tę można wykorzystać w przygotowaniu wystąpienia publicznego.

• Słuchanie i emocje w komunikacji.

• Praca nad planem wystąpienia – określanie tematu i celu, praca nad zbieraniem i weryfikacją materiałów, przygotowanie roboczej, formalnej i prezentacyjnej wersji planu wystąpienia.

• Prezentacja wystąpienia – rola wymowy, dykcji

i gramatyki w przemawianiu publicznym.

• Emisja głosu – podstawowe zasady i ćwiczenia, dzięki którym mówca może zwiększyć i utrzymać zainteresowanie publiczności wystąpieniem.

• Komunikacja niewerbalna jako element wspierający mówcę. Rola wyglądu, postawy i ruchów ciała, gestów, wyrazu twarzy oraz kontaktu wzrokowego.

• Praktyczne zastosowanie zgromadzonej wiedzy – obserwacja uczestnicząca, analiza słynnych przemówień.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego; obserwacja uczestnicząca. Wykorzystane będą również elementy grywalizacji, eksperymentu oraz tutoringowej pracy indywidualnej.

Metody i kryteria oceniania:

1. Sprawdzian w formie testu weryfikujący stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego.

2. Aktywna obecność na zajęciach.

2. Zaprezentowanie przed grupą przemówienia przygotowanego zgodnie z zasadami omawianymi podczas zajęć. W procesie oceny uczestniczy cała grupa zajęciowa, której członkowie wyposażeni zostają w kwestionariusz. W zestawieniu podległych ocenie kategorii znalazły się: dobór tematu do audytorium, kształt językowy propozycji, poprawność językowa i estetyka wypowiedzi, komunikacja niewerbalna, plan wypowiedzi. Taki sposób oceniania ma wymiar metodyczny - kształtuje kompetencję selekcji faktów i uzasadnienia własnych sądów.

Ocena końcowa modułu - średnia wyliczona na podstawie oceny aktywności. testu i oceny przemówienia.

Uwagi:

2 semestr KPiK /stacjonarne II stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)