Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o internecie [W3-DK-N1-WOI20] semestr letni 2021/2022
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o internecie [W3-DK-N1-WOI20]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10
sala 302
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 14
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Zbigniew Markowski
Strona domowa grupy: http://www.swd.us.edu.pl
Literatura:

Castells M.: Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

Guedes Bailey O., Cammearts B., Carpentier N.: Media alternatywne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012

Hrabiec-Hojda P., Trzeciakowska j.: Google hacking, Infomedia Group Sp. z o.o., Kraków 2019

Szpunar M.: Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictw Adam Marszałek, Toruń 2010.

Marecki P.: Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018

Vaidhyanatham S.: Anti Social Media, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2018

red.: Ulicka D.: Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

red.: Pleszkun - Olejniczakowa, Bachura J., Worsowicz M.: O mediach i komunikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010

Gustowski w.: Komunikacja w mediach społecznościowych, Novae Res, Gdynia 2012

Burgess J., Green J.: Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

Kulesza J.: Ius internet, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

Vise D., Malseed M.: Google story, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2007

Hopfinger M.: Nowe miedia w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005

Francuz P., Jędrzejewski S.: Nowe media i komunikowanie wizualne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010

Godzic W., Bauer Z.: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015

Zakres tematów:

1. Elementy prawa internetu: warunkowe i bezwarunkowe licencje Creative Commons, domena publiczna, mechanizmy zabezpieczające prawo autorskie według YouTube (roszczenie, spór, wirtualne rozstrzygnięcia), regulaminy gigantów Web 2.0 w odniesieniu do prawa autorskiego oraz ochrony wizerunku, przepisy Prawa Prasowego w odniesieniu do portali internetowych,

2. Elementy psychologii internetu: postprawda i klikbajt, rola tytułu w twórczości dziennikarskiej, fake news, postrzeganie strony internetowej w badaniach psychologicznych, budowa serwisu internetowego pod kątem funkcjonalności,

3. Narzędzia w pracy dziennikarza internetowego: oprogramowanie do edycji audio (Audacity) oraz wideo (Video Studio Pro, DaVinci Resolve 17), prosty edytor grafiki bitmapowej oraz procesor grafiki (Gimp), kamera stabilizowana, mikrokamera, dron oraz dron ultralekki, studio telewizyjne w pracy dziennikarza internetowego

4. Elementy technologii internetu: struktury CMS na przykładzie systemu Wordpress: instalacja, edycja, administracja, zasady SEO na przykładzie wtyczki Yoast SEO, konstrukcja komunikatu tekstowego adresowanego do wyszukiwarek, zarządzanie systemem używanym przez wiele osób, rozwój serwisu internetowego na przykładzie poznaj-slask.pl

5. Elementy języka internetu: funkcje poprawności językowej w sieci, internetowe gatunki dziennikarskie, kompozycja i poetyka tekstu, przykładowe konstrukcje podstawowych gatunków dziennikarskich

6. Elementy ekonomiki internetu: zarabianie na serwisach internetowych (AdSense, system Linkhouse), filozofia działania globalnej korporacji sieciowej (Google), pauperyzacja mediów, dywersyfikacja przychodów, analiza rynku pracy

Metody dydaktyczne:

- dyskusja moderowana przez prowadzącego

- ćwiczenia praktyczne;

- prezentacja tekstów dziennikarskich i ich ocena

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studenta na zajęciach oraz opublikowania pracy zaliczeniowej

Uwagi:

4 semestr, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, niestacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)