Wiedza o internecie [W3-DK-N1-WOI20]
semestr letni 2021/2022
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wiedza o internecie [W3-DK-N1-WOI20] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10
sala 302 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 14 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Zbigniew Markowski |
Strona domowa grupy: | http://www.swd.us.edu.pl |
Literatura: |
Castells M.: Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 Guedes Bailey O., Cammearts B., Carpentier N.: Media alternatywne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012 Hrabiec-Hojda P., Trzeciakowska j.: Google hacking, Infomedia Group Sp. z o.o., Kraków 2019 Szpunar M.: Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictw Adam Marszałek, Toruń 2010. Marecki P.: Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018 Vaidhyanatham S.: Anti Social Media, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2018 red.: Ulicka D.: Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 red.: Pleszkun - Olejniczakowa, Bachura J., Worsowicz M.: O mediach i komunikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010 Gustowski w.: Komunikacja w mediach społecznościowych, Novae Res, Gdynia 2012 Burgess J., Green J.: Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 Kulesza J.: Ius internet, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 Vise D., Malseed M.: Google story, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2007 Hopfinger M.: Nowe miedia w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 Francuz P., Jędrzejewski S.: Nowe media i komunikowanie wizualne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010 Godzic W., Bauer Z.: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015 |
Zakres tematów: |
1. Elementy prawa internetu: warunkowe i bezwarunkowe licencje Creative Commons, domena publiczna, mechanizmy zabezpieczające prawo autorskie według YouTube (roszczenie, spór, wirtualne rozstrzygnięcia), regulaminy gigantów Web 2.0 w odniesieniu do prawa autorskiego oraz ochrony wizerunku, przepisy Prawa Prasowego w odniesieniu do portali internetowych, 2. Elementy psychologii internetu: postprawda i klikbajt, rola tytułu w twórczości dziennikarskiej, fake news, postrzeganie strony internetowej w badaniach psychologicznych, budowa serwisu internetowego pod kątem funkcjonalności, 3. Narzędzia w pracy dziennikarza internetowego: oprogramowanie do edycji audio (Audacity) oraz wideo (Video Studio Pro, DaVinci Resolve 17), prosty edytor grafiki bitmapowej oraz procesor grafiki (Gimp), kamera stabilizowana, mikrokamera, dron oraz dron ultralekki, studio telewizyjne w pracy dziennikarza internetowego 4. Elementy technologii internetu: struktury CMS na przykładzie systemu Wordpress: instalacja, edycja, administracja, zasady SEO na przykładzie wtyczki Yoast SEO, konstrukcja komunikatu tekstowego adresowanego do wyszukiwarek, zarządzanie systemem używanym przez wiele osób, rozwój serwisu internetowego na przykładzie poznaj-slask.pl 5. Elementy języka internetu: funkcje poprawności językowej w sieci, internetowe gatunki dziennikarskie, kompozycja i poetyka tekstu, przykładowe konstrukcje podstawowych gatunków dziennikarskich 6. Elementy ekonomiki internetu: zarabianie na serwisach internetowych (AdSense, system Linkhouse), filozofia działania globalnej korporacji sieciowej (Google), pauperyzacja mediów, dywersyfikacja przychodów, analiza rynku pracy |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana przez prowadzącego - ćwiczenia praktyczne; - prezentacja tekstów dziennikarskich i ich ocena |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studenta na zajęciach oraz opublikowania pracy zaliczeniowej |
Uwagi: |
4 semestr, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, niestacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.