Systemy medialne na świecie [W3-DK-N1-SMS19]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Systemy medialne na świecie [W3-DK-N1-SMS19] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 18:10
sala 212 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Karolina Polińska |
Literatura: |
- J. Adamowski, Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego, Warszwa 2005, - J. Adamowski, Wybrane zagraniczne systemy medialne, W-wa 2012, - B. Borowik, E. Kirwiel, The Media System in the Russian Federation. Selected issues, „Wschód Europy”, vol. 4, 1 /2018, - M. Chacińska, Miejsce programów kulturalnych jako elementu misji norweskiej telewizji publicznej NRK na przykładzie analizy oferty programowej z roku 2009, „Studia Humanistyczne AGH”, nr 10/1/2011, - B. Dobek-Ostrowska, Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wrocław 2007, - B. Dobek-Ostrowska, Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław 1999, - T. Flew, Media globalne, wyd. UJ, Kraków 2010, - K. Gajlewicz, Niepopularna prasa popularna, czyli sytuacja ogólnokrajowej prasy brukowej we Francji, Studia Medioznawcze, Nr 1(40) 2010 rok, s.92-104 - K. Gajlewicz, Prezydentura Sarkozy’ego czyli rupture we francuskich środkach przekazu, „Studia Medioznawcze”, Nr 4(39)/2009 rok, s. 83-87, - K. Gajlewicz-Korab, Realna pomoc czy próba upolitycznienia? Subwencjonowanie francuskich dzienników ogólnokrajowych, Studia Medioznawcze, Nr 1(44) 2011 rok, s.148155 - K. Gajlewicz, Współczesna prasa codzienna we Francji i jej problemy, „Studia Medioznawcze”, Nr 2(37)/2009 rok, s. 82-104 - B. Golka, System medialny Francji, Warszawa 2001, - D. Gorgosz, Trudna rosyjska droga do niezależnych mediów, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 57/2014, - A. Jaskiernia, Dziennikarstwo w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej – stan dyskusji, „Studia Medioznawcze”, nr 4/2012, - A. Jaskiernia, Od The Washington Post do The Huffington Post. Analiza zmian w korzystaniu z mediów informacyjnych w USA, „Studia Medioznawcze”, nr 3/2011, - A. Jaskiernia, Od telewizji masowej do Netflixa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej, Warszawa 2016, - J. Olędzki. Komunikowanie w świecie, Warszawa 2001, - B. Ociepka, Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002, - R. Sajna, Media w Hispanoameryce w perspektywie komunikowania globalnego, Bydgoszcz 2013, - E. Stasiak-Jazukiewicz, Zmiana paradygmatu? Niemiecki system medialny, Warszawa 2013, - L. Pokrzycka, Rynek medialny i kształcenie dziennikarzy w Norwegii, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 4/2018, - Systemy medialne państw Unii Europejskiej, A. Matykiewicz-Włodarska, M. Ślufińska (red.), Toruń 2016, - Systemy medialne w XXI wieku, J. Adamowski i A. Jaskiernia (red.), W-wa 2001, - Mało znane systemy medialne, Z. Oniszczuk, M. Gierula (red.), Sosnowiec 2007, - Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław 2007, - A. Trolese, System medialny Włoch, Wrocław 2016, - P. Zariczny, Współczesne niemieckie media drukowane – wybrane aspekty, „Kultura i Edukacja” nr 2/2013. |
Zakres tematów: |
Zakres tematów zajęć: 1. Światowe agencje informacyjne (Associated Press, Thomson Reuters, Agence France Presse, TASS) ich status prawny, struktura organizacyjna i wielkość, oferta, rys historyczny i aktualna pozycja w światowym komunikowaniu 2. Globalne sieci telewizyjne (CNN, Euronews, BBC World News) i międzynarodowe rozgłośnie radiowe (Voice of America, BBC World News, Gołos Rosiji, Radio Beijing, Radio France Internationale, Deutsche Welle). Ich miejsce i znaczenie w światowym i europejskim komunikowaniu masowym. 3. Media masowe w Stanach Zjednoczonych. Historyczne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne, prawne i polityczne determinanty ich funkcjonowania. 4. Prasa i media elektroniczne w USA. Charakterystyczne cechy rynku dzienników (dominacja dzienników lokalnych i stanowych, niewielka ilość dzienników o ogólnokrajowym zasięgu i prestiżu) i czasopism (wielość tytułów i grup typologicznych). Struktura i znaczenie prywatnych oraz publicznych stacji radiowych i telewizyjnych, pozycja internetu i nowych mediów amerykańskim komunikowaniu masowym. 5. Media masowe w Wielkiej Brytanii – historyczne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne, prawne i polityczne uwarunkowania brytyjskiego systemu medialnego. Brytyjskie wzory relacji między mediami masowymi a sferą polityki i gospodarki. 6. Prasa i media elektroniczne w Wielkiej Brytanii. Specyfika rynku dzienników (trzy główne grupy dzienników ogólnokrajowych) i czasopism (brak typowych tygodników społeczno-politycznych, rola pism muzycznych itp.) - rywalizacja na rynku radia i telewizji oraz internetu. 7. Historyczne determinanty niemieckiego systemu medialnego, wynikające z konsekwencji II wojny światowej. Charakterystyczne cechy współczesnego systemu medialnego w RFN. 8. Prasa i media elektroniczne w Republice Federalnej. Specyfika rynku dzienników (dominacja dzienników lokalnych i regionalnych, rola mutacji, niewielka liczba dzienników ponadregionalnych) i czasopism (wielość tytułów i grup typologicznych). Dualny charakter niemieckiej radiofonii i telewizji. 9. Powojenne przeobrażenia we francuskich mediach (polityczna polaryzacja prasy, upaństwowienie radiofonii i telewizji, statuty przedsiębiorstw medialnych). Charakterystyczne cechy współczesnego systemu medialnego we Francji. 10. Prasa i media elektroniczne we Francji. Specyfika rynku dzienników (polityczne sympatie dzienników ogólnokrajowych, silna pozycja dzienników regionalnych, spadek czytelnictwa). Rynkowa przewaga prywatnej telewizji i radiofonii nad nadawcami publicznymi. 11. Przeobrażenia w rosyjskich mediach masowych po upadku Związku Radzieckiego (spadek czytelnictwa prasy i jej ekonomiczny kryzys, nowe ustawodawstwo medialne, niekonsekwentne zmiany w rosyjskim radiu i telewizji, gwarantujące dominację kontrolowanej przez państwo radiofonii i telewizji). 12. Polityzacja mediów we Włoszech. Polaryzacja na rynku prasy i telewizji. 13. Media w krajach skandynawskich - główne cechy rynków, kultura polityczna społeczeństw. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - metoda „burzy mózgów”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach, prezentacja (dla chętnych) oraz kolokwium końcowe. |
Uwagi: |
6 semestr, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, niestacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.