Historia kultury Europy XVII-XIX wieku [W1-KU-S1-HKE04]
semestr letni 2021/2022
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury Europy XVII-XIX wieku [W1-KU-S1-HKE04] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
sala B/1.33 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Aleksandra Achtelik |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chaunu O., Cywilizacja wieku Oświecenia, Warszawa 1989 (rozdział II) Człowiek baroku, pod red. R. Villariego, Warszawa 2001 (wybrane rozdziały) Człowiek oświecenia, pod red. M. Vovelle'a, Warszawa 2001 (wybrane rozdziały) Grześkowiak-Krwawicz A., Zabaweczka, Gdańsk 2004. Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, t. II, Warszawa 1974 , (rozdział: Impresjonizm); Historia życia prywatnego. T. 3 Od renesansu do oświecenia, red. R. Chartier, Wrocław 1999; Hobhouse H., Ziarna zmian. Sześć roślin, które zmieniły oblicze świata, Warszawa 2001. Klaniczay T., Renesans. Manieryzm. Barok, Warszawa 1986. Łotman J., Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, Warszawa 2011. Mączak, Życie codzienne w podróżach po Europie w XVI i XVII wieku, Warszawa 1980 (rozdział: 4, 6, 8); Milewska M., Ocet i łzy, Gdańsk 2001 (rozdział: II i III) Salmonowicz S., Fryderyk II, Warszawa 1982; Serczyk W., Piotr I Wielki, Wrocław 1990 , (rozdział IX); Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988; Veblen T., Historia klasy próżniaczej, Warszawa 1998. Literatura uzupełniająca: Berlin I., Korzenie romantyzmu, Poznań 2004 Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, Tom 2, Warszawa 1974 Pomian K., Europa i jej narody, Warszawa 1992. Poszukiwanie sensów. Lekcja z czytania kultury, pod red. Piotra Kowalskiego i Zbigniewa Libery, Kraków 2006 |
Zakres tematów: |
1. Barok jako styl i formacja kulturowa 2. Życie codzienne i ceremoniał na dworze Ludwika XIV 3. Geneza, czas trwania i zasięg kultury rokokowej 4. Zakres rozumienia pojęcia kultura europejska w myśli Chaunu 5. Specyfika kultury rosyjskiej XVII i XVIII wieku na podstawie analizy wybranych zjawisk 6. Znaczenie reform Fryderycjańskich dla kształtowania się nowoczesnej kultury niemieckiej 7. Modele małżeństwa w wieku XVII i XVIII orz ich wpływ na zróżnicowanie poziomu cywilizacyjnego w Europie 8. Model człowieka w baroku i oświeceniu 9. Rewolucja francuska a problem okrucieństwa w kulturze europejskiej 10. Realne i postulowane miejsce jednostki w kulturze romantyzmu. Romantyczny styl bycia 11. Życie codzienne w podróżach po Europie XVII-XIX w. 12. Specyfika impresjonizmu 13. Trzy pokolenia cyganerii w XIX w. Zmiana roli artysty 14. Próżnowanie na pokaz - teoria klasy próżniaczej |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia konwersatoryjne z elementami wykładu i prezentacji multimedialnych, skoncentrowane na omówieniu wybranych zjawisk z zakresu historii kultury Europy od XVII do XIX wieku. Wykorzystanie metody podającej, metody problemowej |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć stosowane będą następujące metody oceniania: dyskusja/debata sprawdzająca, sprawozdanie z lektury, na koniec zajęć odbędzie się egzamin ustny w trakcie, którego student będzie musiał udzielić odpowiedzi na dwa losowo wybrane pytania. |
Uwagi: |
Zakres tematów może być modyfikowany w zależności od zainteresowań grupy. Dyżur prowadzącego: wtorki 13.00-13.45 pokój A07 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.