Pedagogika porównawcza [W6-PE-N2-3PP]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika porównawcza [W6-PE-N2-3PP] | ||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:15 - 12:00
sala 105 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Anton Dragomiletskii | ||||||
Literatura: |
1. Dziewulak, D. (1997) Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa: „Żak”. 2. Frątczak, J. (1995) Pedagogika porównawcza. Bydgoszcz: WSP. 3. Leppert, R., red. (2000) Edukacja w świecie współczesnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Nowakowska-Siuta, R. (2014) Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Pachociński R. (1991) Pedagogika porównawcza. Zarys teorii i metodologii badań. Warszawa: PWN. 6. Pachociński R. (2000) Współczesne systemy edukacyjne. Warszawa: IBE. 7. Potulicka, E., Hildebrandt-Wypych, D. i Czech-Włodarczyk, C., red. (2012) Systemy edukacji w krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 8. Prokop, J. (2019) Pedagogika porównawcza. Karków: Petrus. 9. Průcha, J. (2004) Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 10. Rabczuk, W., red. (1998) Z problematyki pedagogiki porównawczej. Warszawa: IBE. Rekomendowana literatura w języku angielskim: 1. Cowen, R and Kazamias, A. M., eds. (2009) International Handbook of Comparative Education. London: Springer. 2. Crossley, M. and Watson, K. (2003) Comparative and International Research in Education. Globalisation, Context and Difference. London – New York: Routledge Falmer. 3. Kelly, P. (2013) Comparative Pedagogy: making sense of cultural complexity, ‘Research in Comparative and 4. International Education’, Vol. 8 No. 4, pp. 415-427. 5. Marshall, J. (2014) Introduction to Comparative and International Education. London: Sage. 6. Masemann, V., Bray, M. and Manzon, M. (2007) Common Interests, Uncommon Goals. Histories of the World Council of Comparative Education Societies and its Members. Hong-Kong: The University of Hong Kong, Springer. |
||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozszerzoną wiedzą o pedagogice porównawczej. Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje zagadnienia: 1. Początki i potrzeba pedagogiki porównawczej. 2. Pedagogika porównawcza w teorii: pojęcie, przedmiot, cele i funkcje pedagogiki porównawczej. 3. Polityka oświatowa, jej zasady i uwarunkowania. 4. Kryteria i wskaźniki polityki oświatowej. 5. Instytucje zajmujące się badaniami komparatystycznymi. 6-7. Systemy szkolne w wybranych krajach na świecie (Polska, Francja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Japonia i inne). 8-10. Wybrane problemy edukacyjne: edukacja przedszkolna, wczesna edukacja, kształcenie średnie, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna, kompetencje kluczowe, kształcenie dzieci zdolnych, kształcenie dzieci z grup defaworyzowanych, edukacja włączająca, szkolnictwo wyższe, edukacja dorosłych, uznawalność wykształcenia, kształcenie na odległość, szkolnictwo mniejszości narodowych w Polsce i w świecie. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, analiza przypadków. |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kolokwium zaliczeniowe: Wymagana znajomość treści przedmiotu przedstawianych na ćwiczeniach i zagadnień z literatury. Metodą sprawdzenia wiedzy i umiejętności jest test obejmujący zestaw pytań zamkniętych (np. pytania „prawda-fałsz”, pytania wielokrotnego wyboru i innych), półotwartych (np. pytania z luką) i otwartych. Termin kolokwium zostanie uzgodniony podczas pierwszych zajęć dydaktycznych. Ocena na podstawie ilości punktów uzyskanych za poszczególne zadania oceniane pod względem poprawności merytorycznej i formalnej. Ocenę pozytywną uzyskuje student, który otrzymał 50% + 1 punkt spośród ogólnej punktacji przewidzianej na test. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Student otrzymujący ocenę negatywną zobowiązany jest do ponownego napisania kolokwium w terminie uzgodnionym z prowadzącą zajęcia. Kolokwium pisemne, czas trwania: 35-40 min. Dopuszcza się przeprowadzenie kolokwium weryfikującego wiedzę studenta podczas zajęć dydaktycznych, czas trwania 10-15 min. Zwrot prac nastąpi do 7 dni po napisaniu kolokwium. Ocena końcowa z ćwiczeń będzie dodatkowo weryfikowana i może ulec obniżeniu, jeżeli student ma więcej niż jedną nieobecność na zajęciach (1x 45 min.), której nie zaliczył na konsultacjach u prowadzącego (najpóźniej do 2 tygodni przed ostatnimi zajęciami dydaktycznymi). Ocena końcowa ulega obniżeniu o pół stopnia za każdą niezaliczoną jednostkę zajęciową. 2. Prezentacja wybranego zagadnienia: Prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia wybranego systemu pedagogicznego. Opracowanie powinno się składać z 4 części: a) część wprowadzająca -wyjaśnienie, w oparciu o literaturę przedmiotu, podstawowych specyficznych społeczno-kulturowych, geograficznych itd. warunków funkcjonowania wybranego państwa wskazanie na determinanty pośrednie i bezpośrednie systemu edukacyjnego; b) część główna – wskazująca na podstawy administracyjne/prawne systemu szkolnego oraz charakterystykę funkcjonowania i organizacji szczebli edukacyjnych oświaty w prezentowanym państwie; c) atuty i mankamenty prezentowanego systemu edukacyjnego; refleksja/ocena własna systemu (pedagogiczna); d) zestawienie literatury źródłowej. Ocenie podlega: umiejętność przygotowania i zaprezentowania prezentacji, wykorzystanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej; częstotliwość udziału w dyskusji. Każdy z członków zespołu oceniany jest indywidualnie. Podczas prezentacji oceniana będzie również częstotliwość i jakość wypowiadania się, wkład pracy włożony w przygotowanie prezentacji. Prezentacja multimedialna powinna być przygotowana zgodnie ze standardami edycyjnymi tekstu naukowego; zapisana w formacie ppt lub pdf. Najwyżej oceniane będą projekty spełniające w pełni poniższe w kryteria: - pełna zgodność zawartości opracowania z podjętym tematem, - uwzględnienie wszystkich części pracy; - zagadnienie przedstawione w wyczerpujący sposób, podane informacje zgodne z aktualnymi źródłami wiedzy; - pełna poprawność językowa, swoboda w operowaniu słownictwem prezentowanego zakresu tematycznego, zarówno w treściach ujętych w prezentacji multimedialnej, jak i podczas wypowiedzi ustnej; - estetyka pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.