Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cywilizacyjne i kulturowe aspekty bezpieczeństwa w świecie [W3-BM-S1-CKA21] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Cywilizacyjne i kulturowe aspekty bezpieczeństwa w świecie [W3-BM-S1-CKA21]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Monika Szynol
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Czaja J., Kulturowe podłoże konfliktów międzynarodowych, [w:] J. Czaja, Kulturowy wymiar bezpieczeństwa. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2013, s. 353-390.

Deszczyński P., Konceptualizacja pojęcia globalizacji, [w:] Globalizacja. Szanse. Zagrożenia. Perspektywy, red. P. Deszczyński, Poznań 2009, s. 9-49.

Kacperska E., Kacprzak M., Kmieć D., Król A., Łukasiewicz K., Migracje międzynarodowe jako zjawisko społeczno-ekonomiczne, [w:] E. Kacperska, M. Kacprzak, D. Kmieć, A. Król, K. Łukasiewicz, Migracje międzynarodowe w Europie. Trendy, problemy, wyzwania, Warszawa 2019, s. 11-31.

Kaczmarek T.T., Globalizacja ubóstwa i głodu – próba diagnozy, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 2012, nr 3-4, s. 78-92.

Peter-Wirski M., Wpływ czynników ponowoczesności na powstawanie fenomenu państw upadłych, [w:] Problem upadku państw w stosunkach międzynarodowych, red. R. Kłosowicz, A. Mania, Kraków 2012, s. 53-65.

Rożycki M., Zmowa nauki: strach przed technologią we współczesnych amerykańskich teoriach spiskowych, „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura” 2014, nr 2 (29), s. 97-109.

Rybkowski R., Komu potrzebne są państwa upadłe?, [w:] Problem upadku państw w stosunkach międzynarodowych, red. R. Kłosowicz, A. Mania, Kraków 2012, s. 13-23.

Strupiechowska M., Udział post-prawdy w wywoływaniu i podtrzymywaniu panik moralnych, „Zoon Politikon” 2018, nr 9, s. 164-185.

Ziętek A.W., Sekurytyzacja migracji w bezpieczeństwie kulturowym Europie, „Teka of Political Science and International Relations” 2017, vol. 12, no. 3, s. 23-42.

Złoty M., Ubóstwo i bogactwo jako dwa antagonizmy gospodarki światowej XXI wieku, „Gospodarka w Praktyce i Teorii” 2018, t. 51, nr 2, s. 79-93.

Literatura dodatkowa

Barber B., Dżihad kontra McŚwiat, przeł. H. Jankowska, Warszawa 1997.

Barber B., Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2005.

Barber B., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2008.

Bezpieczeństwo i jego zagrożenia w dobie przemian cywilizacyjnych. Zbiór studiów, red. A. Zbaraszewska, Poznań 2017.

Chomsky N., Failed States: The Abuse of Power and the Assault on Democracy, New York 2007.

Czaja J., Kulturowe czynniki bezpieczeństwa, Kraków 2008.

Czaja J., Kulturowy wymiar bezpieczeństwa: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2013.

Easterly W., Brzemię białego człowieka, przeł. E. Łyszkowska, Warszawa 2008.

Gierszewski J., Drabik K., Pieczywok A., Bezpieczeństwo kulturowe w trakcie zmian społecznych, Warszawa 2020.

Gierszewski J., Pieczywok A., Piwowarski J., Wyzwania i zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa kulturowego, Toruń 2020.

Gil G., Upadanie państwa w stosunkach międzynarodowych po zimnej wojnie, Lublin 2015.

Globalizacja – nieznośne podobieństwo? Świat i jego instytucje w procesie uniformizacji, red. B. Krauz-Mozer, P. Borowiec, Kraków 2008.

Globalizacja a stosunki międzynarodowe, red. E. Haliżak, R. Kuźniar, J. Symonides, Bydgoszcz 2004.

Globalizacja, marginalizacja, rozwój, red. G.W. Kołodko, Warszawa 2003.

Hołyst B., Przeciwko życiu. T. 2. Determinanty społeczne i kulturowe, Warszawa 2018.

Huntington S.P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2011.

Klein N., Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2009.

Kultura w stosunkach międzynarodowych. T. 1. Zwrot kulturowy, red. H. Schreiber, G. Michałowska, Warszawa 2013.

Kultura w stosunkach międzynarodowych. T. 2. Pułapki kultury, red. G. Michałowska, J. Nakonieczna, H. Schreiber, Warszawa 2014.

McLuhan M., Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, przeł. A. Wojtasik, Warszawa 2017.

Oblicza procesów globalizacji, red. M. Pietraś, Lublin 2002.

Państwa dysfunkcyjne i ich destabilizujący wpływ na stosunki międzynarodowe, red. R. Kłosowicz, Kraków 2013.

Państwa dysfunkcyjne i międzynarodowe wysiłki zmierzające do ich naprawy, red. R. Kłosowicz, Kraków 2014.

Problem upadku państw w stosunkach międzynarodowych, red. R. Kłosowicz, A. Mania, Kraków 2012.

Sachs J., Koniec z nędzą. Zadanie dla naszego pokolenia, przeł. Z. Wiankowska-Ładyka, Warszawa 2006.

Stiglitz J.E., Cena nierówności: w jaki sposób dzisiejsze podziały zagrażają naszej przyszłości?, przeł. R. Mitoraj, Warszawa 2015.

Stiglitz J.E., Globalizacja, przeł. H. Simbierowicz, Warszawa 2005.

Wierzbicki S., Rola globalizacji we współczesnym świecie. Polityka, ekonomia, bezpieczeństwo, społeczeństwo, kultura, Katowice 2016.

Współczesne bezpieczeństwo ekonomiczne i społeczno-kulturowe: wymiar międzynarodowy, red. M. Gębska, Warszawa 2017.

Ziętek A.W., Bezpieczeństwo kulturowe w Europie, Lublin 2013.

Zakres tematów:

1. Objaśnienie głównych zagadnień związanych z przedmiotem, zajęcia organizacyjne

2. Globalizacja i jej wpływ na bezpieczeństwo międzynarodowe

3. Kulturowe uwarunkowania konfliktów międzynarodowych

4. Globalna Północ i globalne Południe – dobrobyt i dostatek vs ubóstwo i głód?

5. Migracje międzynarodowe – skutek globalizacji, wyzwanie dla bezpieczeństwa?

6. Zjawisko upadania państw – przyczyny, cechy, konsekwencje

7. Od postępu technologicznego do post-prawdy – szanse i wyzwania dla bezpieczeństwa w świecie

8. Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia odbywają się w trybie zdalnym, w formie synchronicznych spotkań za pośrednictwem platformy MS Teams.

metody prowadzenia zajęć

Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod:

- dyskusja moderowana,

- opis wyjaśniający,

- dyskusja piramidowa,

- dyskusja dydaktyczna,

- dyskusja okrągłego stołu,

- metoda „burzy mózgów”

- aranżowanie debat,

- analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych.

liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 15

liczba godzin pracy własnej studenta 15

opis pracy własnej studenta

Praca własna studenta obejmuje:

- zapoznanie się z literaturą przedmiotu,

- zapoznanie się i zdanie lektur obowiązkowych,

- przygotowywanie wystąpień ustnych,

- przygotowania do sprawdzianów i kolokwium zaliczeniowego.

Metody i kryteria oceniania:

Pisemne sprawdziany wiedzy

wymagania merytoryczne

1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej.

3. Student posiada wiedzę na temat cywilizacyjnych i kulturowych aspektów bezpieczeństwa w świecie.

kryteria oceny

Akcent w ramach pisemnych sprawdzianów wiedzy zostanie położony na wiedzę na temat cywilizacyjnych i kulturowych aspektów bezpieczeństwa w świecie.

Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 10.

5 pytań otwartych – maksymalnie 2 punkty za pytanie.

Kryteria oceny:

 Bardzo dobry – 10,

 Dobry+ – 9,

 Dobry – 8,

 Dostateczny+ – 7,

 Dostateczny – 6,

 Niedostateczny – 5 i mniej punktów.

W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy.

przebieg procesu weryfikacji

Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy.

Czas trwania: 20 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych.

Kolokwium zaliczeniowe

wymagania merytoryczne

1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej.

3. Student posiada wiedzę na temat cywilizacyjnych i kulturowych aspektów bezpieczeństwa w świecie.

kryteria oceny

Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę na temat cywilizacyjnych i kulturowych aspektów bezpieczeństwa w świecie.

Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 20.

Kolokwium zawiera 20 pytań zamkniętych (testowych).

Kryteria oceny:

 Bardzo dobry – 20-19,

 Dobry+ – 18-17,

 Dobry – 16-15,

 Dostateczny+ – 14-13,

 Dostateczny – 12-11,

 Niedostateczny – 10 i mniej punktów.

W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami.

przebieg procesu weryfikacji

Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera 20 pytań zamkniętych (testowych).

Czas trwania: 25 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu rozdania wszystkich testów. Kolokwium odbywa się jednokrotnie w trakcie semestru.

Dyskusja moderowana

wymagania merytoryczne

1. Student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji.

2. Student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę.

3. Student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski.

kryteria oceny

W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych.

Aktywność:

 5 zajęć – ocena bardzo dobra,

 4 zajęcia – dobra plus,

 3 zajęcia – dobra,

 2 zajęcia – dostateczna plus,

 1 zajęcia – dostateczna,

 0 zajęć – niedostateczna.

przebieg procesu weryfikacji

Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu.

Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu.

Nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu.

Uwagi:

5 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)