Wykład monograficzny I: Elementy ewolucyjno-kognitywistyczne teorii relgii [W1-KO-N1-WM02-2]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny I: Elementy ewolucyjno-kognitywistyczne teorii relgii [W1-KO-N1-WM02-2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 15:15
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 31 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mirosław Piróg |
Literatura: |
1. S. Atran, "Ewolucyjny krajobraz religii", Kraków 2013. 2. P. Boyer, "I człowiek stworzył bogów...", Warszawa 2005. 3. A. Wierciński, "Magia i religia. Szkice z antropologii religii", Kraków 2010. 4. D. Dennett, "Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne" Warszawa 2008. 5. R. A. Rappaport, "Rytuał i religia w rozwoju ludzkości", Kraków 2007. 6. D. Sperber, 'Symbolizm na nowo przemyślany", Kraków 2008. 7. A. Szyjewski "Etnologia religii", Kraków 2001. 8. W. Burkert, "Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych", Kraków 2006. |
Zakres tematów: |
Problematyka zajęć obejmuje; 1. Podstawowe pojęcia antropologii ogólnej. 2. Historyczne początki religii - wyjaśnienie ewolucyjne. 3. Podejście kognitywistyczne w badaniu religii. 4. Elementy teorii memów. 5. Modułowa teoria umysłu w zastosowaniu do eksplanacji powstania wyobrażeń religijnych. 6. Koncepcje genezy rytuałów religijnych. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest wynik uzyskany z pracy semestralnej, plus oczywiście obecność i aktywność na zajęciach. Ocena 5.0 - praca zawiera dokładną analizę wybranego problemu z zakresu wykładu, pozbawioną błędów merytorycznych, opartą o bibliografię w ilości co najmniej 5 pozycji. Ocena 4,5 - praca zawiera dokładną analizę wybranego problemu z zakresu wykładu, pozbawioną błędów merytorycznych, opartą o bibliografię w ilości co najmniej 3 pozycje. Ocena 4 - praca zawiera mówienie problemu z zakresu wykładu, nie ma dużych błędów merytorycznych, oparta o bibliografię w ilości co najmniej 3 pozycje. Ocena 3,5 - praca zwiera powierzchowną analizę problemu z zakresu wykładu, opartą o bibliografię poniżej 3 pozycji. Ocena 3 - praca powierzchowna, zawierająca niewielkie błędy merytoryczne. Ocena 2 - praca błędna merytorycznie, oparta o zbyt skromną bibliografię. |
Uwagi: |
2 sem. Kognitywistyki /studia niestacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.