Zajęcia warsztatowe z fotografii 3 [W8-RF-SM-WFOT3]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zajęcia warsztatowe z fotografii 3 [W8-RF-SM-WFOT3] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 13:00
sala 1.17 Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego (Katowice, ul. Pawła 3) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Janusz Musiał |
Literatura: |
BARTHES ROLAND, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996 VON BRAUCHITSCH BORIS, Mała historia fotografii, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, 2004 TOMASZCZUK ZBIGNIEW, Łowcy obrazów – szkice z historii fotografii, Centrum Animacji Kultury, Warszawa, 1998 TOMASZCZUK ZBIGNIEW, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej, Typoscript, Wrocław 2004 TOMASZCZUK ZBIGNIEW, Świadomość kadru – szkice z estetyki fotografii, Wydawnictwo Kropka, Września, 2003 Warner Marien Mary, 100 idei, które zmieniły fotografię, Top Mark Centre, Raszyn, 2012 Hacking Juliet, Historia fotografii, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2014 Byrne David, Pollard Jeremy, Geniusz zaklęty w fotografii 1-6, BBC, Wielka Brytania, 2007 (film) Albert Kahn – wspaniały świat, BBC, Wielka Brytania, 2010 (film) |
Zakres tematów: |
Charakterystyka wybranych zagadnień z zakresu techniki i technologii fotografii. Kamienie milowe w dziejach fotografii – kalendarium ważniejszych wydarzeń. Analiza prac wybranych autorów z XIX, XX i XXI wieku pod względem techniki i technologii. Omówienie takich pojęć i zagadnień jak: obraz, fotografia, forma, treść, światło, kadr, kompozycja, ujęcie, scena, perspektywa, głębia ostrości, punkt widzenia, obraz srebrowy, techniki szlachetne, obraz analogowy i obraz cyfrowy. Ćwiczenia praktyczne: 1- Kopia i interpretacja w odniesieniu do wybranej fotografii z historycznego kanonu. 2- wizualizacja pojęć: czarne i białe, RGB, antygrawitacja, wspomnienie, sen, radość i smutek (wykonanie 1-2 fotografii, które podkreślają różne podejście i stosunek autora do wybranego tematu) 3- technika i technologia – fotogram, anthotypia, fotografia otworkowa, fotografia srebrowa, fotografia stykowa, cyjanotypia 4- wykonanie zestawu, serii, cyklu fotografii spójnych pod względem zaproponowanej konwencji, stylistyki, estetyki z uwzględnieniem wariantu a- fotografia dokumentalna – obiektywna, odcisk, ślad i wariantu b- fotografia subiektywna – konceptualna, inscenizowana w odniesieniu do tematu: opowieść o przestrzeni opowieść o człowieku opowieść o zdarzeniu Dowolna konwencja – fotografia dokumentalna, reportaż, inscenizacja. Podkreślenie swojego osobistego / subiektywnego punktu widzenia / znamię, piętno, odcisk. Próba zawarcia w obrazie własnego ja autora, twórcy, fotografa. Świadome i przemyślane zastosowanie: kompozycji kadru, punktu widzenia, planu, perspektywy, głębi ostrości, sposobu i rodzaju oświetlenia. |
Metody dydaktyczne: |
– Wykorzystanie pomocy – projektor multimedialny i komputer – Ćwiczenia, materiały pomocnicze – aparat fotograficzny, telefon komórkowy, kamera, komputer, edytor obrazu |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć – 25 % Praca praktyczna – 50% Kolokwium z wiedzy teoretycznej – 25% Ocena Konsultacja pomysłu, wykonanie zestawu fotografii, które pod względem merytorycznym i technicznym spełniają oczekiwania prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.