Pedagogika kultury [W3-PE-OWITP5-N1-3]
semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika kultury [W3-PE-OWITP5-N1-3] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków 2009. 2. Maliszewski K., Ciemne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury. Toruń 2013. 3. Maliszewski K.: Teoria wychowania moralnego w pedagogice kultury II Rzeczypospolitej. Katowice 2004. 4. Milerski B.: Pedagogika kultury: zagadnienie teoretycznej tożsamości. W: Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Red. J. Gajda. Kraków 2009. 5. Suchodolski B.: O wychowaniu. „Kultura i Wychowanie” 1933-1934, z. 1. [lub: „Pedagogika Kultury” 2005, t. 1]. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Brach-Czaina J.: Szczeliny istnienia. Kraków 2006. 2. Bourdieu P.: O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa 2009. 3. Carroll N.: Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011. 4. Czyżewski K.: Linia powrotu. Zapiski z pogranicza. Sejny 2008. 5. Dewey J.: Sztuka jako doświadczenie. Wrocław 1975. 6. Folkierska A.: Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny. Warszawa 2005. 7. Hessen S.: O sprzecznościach i jedności wychowania. Warszawa 1997. 8. Maliszewski K.: Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”. Katowice 2015. 9. Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków 2013. 10. Melosik Z.: Pedagogika kultury popularnej. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski. T. 4. Gdańsk 2010. 11. Mysłakowski Z.: Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Studia z filozofii wychowania. Warszawa 1965. 12. Nalaskowski A.: Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji. Kraków 2006. 13. Nawroczyński B.: Życie duchowe. Zarys filozofii kultury. Kraków-Warszawa 1947. 14. Postman N.: Zabawić się na śmierć. Warszawa 2002. 15. Simmel G.: Filozofia kultury. Kraków 2007. 16. Steiner G.: Gramatyki tworzenia. Poznań 2004. 17. Suchodolski B.: Uspołecznienie kultury. Warszawa 1937. 18. Witkowski L.: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Kraków 2013. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: 1. Pedagogika kultury – perspektywa dialektyczna. 2. Bogdan Suchodolski czyta Blaise’a Pascala – konektywna strategia poruszania się w kulturze. 3. „Ciemne iskry” – o rozjaśniającej komplikacji tekstów kultury. 4. Biblioteka jako figura kultury (J.L. Borges) – o pracy słowa w edukacji. 5. Mocna i słaba kreacja – twórczość w perspektywie pedagogiki kultury. 6. Na kresach kultury – profile dzikości. 7. Pułapki i pułapy kultury masowej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN: praca pisemna: komentarz do wybranej książki z literatury uzupełniającej. Kryteria: syntetyczna rekonstrukcja, argumentacja, poszukiwanie luster lekturowych, analiza porównawcza, łączenie wątków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.