Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju poznawczego [W3-PE-OWITP5-N1-7] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wspomaganie rozwoju poznawczego [W3-PE-OWITP5-N1-7]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (parzyste), 13:45 - 17:30
sala 203
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Edyta Nieduziak
Literatura:

1) Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko : zaburzenia przetwarzania sensorycznego - diagnoza i postępowanie, Gdańsk : Harmonia Universalis 2021.

2) Barańska M., Sensorycznie wszystko gra! : piosenki z zabawami rozwijającymi integrację sensoryczną , Gdańsk : Harmonia Universalis 2019.

3) Borkowska M., Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka : podstawy neurofizjologiczne, Gdańsk : Harmonia Universalis 2020.

4) Greenland S.K., Dziecko wolne od stresu : jak prostymi metodami mindfulness zwiększyć szansę twojego dziecka na szczęście, Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca 2012.

5) Chrzanowska B, Święcicka J., Oswoić ADHD : przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, Warszawa : Difin 2011 (wyd.2)

6) Uwaga i pamięć red. Z. Roman, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1991.

7) Matiugin I.J., Askoczenska T, Bonk I, Jak rozwijać pamięć i uwagę Waszego dziecka : książka dla dzieci i ich rodziców, Piła : Wydaw. Ekolog 1997.

8) Buzan T., Genialna pamięć, Łodź : Wydawnictwo JK : Wydawnictwo "Aha!" 2007

9) Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania : uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2006 (wyd.2)

10) Buzan T., Rusz głową, Łódź : Wydawnictwo JK : Wydawnictwo "Aha!", 2008 (wyd 3)

11) Buzan T., Podręcznik szybkiego czytania, Łódź : Wydawnictwo Aha! 2008 (wyd 3)

12) Zimbardo Ph, Johnson R.L., McCann V., Psychologia : kluczowe koncepcje. T. 3, Struktura i funkcje świadomości Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN 2020 (wyd.II, dodruk)

13) Kovalčíková I., Muchacka B., Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka , Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka 2021.

14) Głodkowska J., Zabawa i nauka w kręgu baśni : metoda wspomagania wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo w wieku wczesnoszkolnym , Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 2001.

15) Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2004.

16) Byers R, Rose R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych : opracowanie metodyczne dla nauczycieli , Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 2002.

17) Hall, R. V. i Hall, M. L., Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, 2000

Zakres tematów:

1) wprowadzenie do zagadnień związanych z procesami rozwojowymi, powtórzenie widomości o procesach poznawczych

2) wspomaganie rozwoju spostrzegania, percepcji, integracji sensorycznej

3) wspomaganie rozwoju procesów uwagi

4) wspomaganie rozwoju procesów pamięci

5) wspomaganie rozwoju procesów myślenia

6) wspomaganie rozwoju procesów uczenia się

7) przygotowanie pracy semestralnej - studium przypadku

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metody warsztatowe, metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa obejmuje trzy elementy:

1) średnią ocen cząstkowych z kolokwiów

2) ocenę za przeprowadzone zajęcia i potrfolio składające się z ćwiczeń wykonywanych na zajęciach

3) ocenę za pracę semestralną

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)