Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika kultury [W3-PE-OWITP3-S1-3] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika kultury [W3-PE-OWITP3-S1-3]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 112
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Wojciech Kruszelnicki
Literatura:

Jerzy Szacki, „Wczesny pozytywizm i początki socjologii. W: tenże, Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN 2002. (Rozdz. 8).

Bartłomiej Gołek, Wychowanie jako proces duchowy w koncepcji Sergiusza Hessena. „Sympozjum”, nr 1 (2018).

Bogdan Nawroczyński, Swoboda i przymus w wychowaniu: siedem rozpraw pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Nasza Księgarnia 1929.

---, Szukajmy człowieka w: tenże, Dzieła Wybrane, T1, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987.

---, Nauczanie kształcące i wychowujące, w: tenże, Dzieła Wybrane, T2, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987.

Bogdan Nawroczyński, Swoboda i przymus w wychowaniu. Siedem rozpraw pedagogicznych. (Rozdział I).

Stanisław Jedynak, Filozofia kultury Bogdana Nawroczyńskiego. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, nr 8 (2004).

Przemysław Biela, Wychowanie a wartości. Geneza i rozwój pedagogiki kultury, edukacji kulturalnej oraz edukacji aksjologicznej. „Pedagogika Filozoficzna on-line”, nr 3 (2008-9).

Sergiusz Hessen, „Szczebel wolnego samokształcenia czyli teoria oświaty pozaszkolnej”. W: tenże, Podstawy Pedagogiki. Warszawa: Wyd. „Żak” 1997.

---------, Ideał swobodnego wychowania (tamże).

---------, Karność, wolność, osobowość. Ideał wychowania moralnego (tamże).

Lech Witkowski, Wybuchowe idee dla pedagogiki i edukacji a procesy rozwoju duchowego. „Orbis Idearum”, nr 1 (2021).

Zakres tematów:

TEMATYCZNIE:

1. Przełom antynaturalistyczny w filozofii niemieckiej końca XIX wieku (W. Dilthey, W. Windelband, H. Rickert) jako kontekst powstania i rozwoju pedagogiki kultury. Niedostatki pozytywizmu jako epistemologii i teorii społecznej.

2. Pedagogika kultury – wprowadzenie do zagadnienia: pedagogika kultury jako kierunek myśli pedagogicznej, jego założenia filozoficzne i metodologiczne.

3. Jak rozumieć „zysk symboliczny” w spotkaniach z tekstami kultury?

4. Pedagogika wobec kultury popularnej jako istotnego elementu życia

uczniów.

5. Jakie wychowanie i nauczanie w niestałym świecie ciągłej zmiany?

PROBLEMOWO:

1. Pedagogika jako nauka przede wszystkim humanistyczna, bo skupiająca się na człowieku jako bycie kulturowym

2. Pojęcie kultury i dóbr kulturowych (symbolicznych) wprowadzających człowieka w świat wartości duchowych

3. Pedagogika kultury jako aranżowanie spotkań z dobrami/wartościami kultury humanistycznej

4. Pedagogika kultury jako wspomaganie w internalizacji i urzeczywistnianiu wartości

5. Wychowanie „tradycjonalne” a wychowanie „prospektywne” (B. Nawroczyński)

6. Pedagogika kultury jako teoria kształcenia, a także samokształcenia całożyciowego (S. Hessen)

7. Koncepcja „wybuchowego efektu” czytania tekstów kultury jako propozycja postawy kulturowej i posłania pedagogicznego (L. Witkowski)

8. Humanistyka jako autorefleksja kultury rozumianej jako gleba symboliczna, z której możemy czerpać zaplecze wzbogacania języka, wyobraźni, wrażliwości (M.P. Markowski, R. Rorty).

9. Refleksje nad zagadnieniem wprowadzania elementów kultury popularnej do szkolnego nauczania.

Metody dydaktyczne:

miniwykład

analiza tekstu

dyskusja

brainstorming

Metody i kryteria oceniania:

Student jest oceniany w dwóch obszarach:

- aktywnego uczestnictwa w dyskusjach podczas zajęć, które potwierdza przeczytanie zadanych materiałów,

- wiedzy wyniesionej z lektur i zajęć, weryfikowanej w formie sprawdzianu końcowego. Test końcowy ma charakter problemowych pytań otwartych odnoszących się do lektur i ustaleń poczynionych na zajęciach.

Oznacza to, że z zajęć otrzymuje się najpierw 2 oceny, z których po zsumowaniu wyciągana jest średnia jako ocena do wpisu.

Ocena dostateczna w obszarze uczestnictwa w zajęciach = 3 razy odnotowany, merytoryczny głos w dyskusji. Im więcej razy zabiera się głos na zajęciach, tym więcej ma się odnotowanych punktów za aktywność i ocena w tym obszarze znacząco wzrasta.

Test końcowy ma do zdobycia 20 punktów max. Ocena dostateczna = 10 pkt.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)