Pedagogika kultury [W3-PE-OWITP3-S1-3]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika kultury [W3-PE-OWITP3-S1-3] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Wojciech Kruszelnicki | ||||||||||||||||
Literatura: |
Jerzy Szacki, „Wczesny pozytywizm i początki socjologii. W: tenże, Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN 2002. (Rozdz. 8). Bartłomiej Gołek, Wychowanie jako proces duchowy w koncepcji Sergiusza Hessena. „Sympozjum”, nr 1 (2018). Bogdan Nawroczyński, Swoboda i przymus w wychowaniu: siedem rozpraw pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Nasza Księgarnia 1929. ---, Szukajmy człowieka w: tenże, Dzieła Wybrane, T1, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987. ---, Nauczanie kształcące i wychowujące, w: tenże, Dzieła Wybrane, T2, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987. Bogdan Nawroczyński, Swoboda i przymus w wychowaniu. Siedem rozpraw pedagogicznych. (Rozdział I). Stanisław Jedynak, Filozofia kultury Bogdana Nawroczyńskiego. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, nr 8 (2004). Przemysław Biela, Wychowanie a wartości. Geneza i rozwój pedagogiki kultury, edukacji kulturalnej oraz edukacji aksjologicznej. „Pedagogika Filozoficzna on-line”, nr 3 (2008-9). Sergiusz Hessen, „Szczebel wolnego samokształcenia czyli teoria oświaty pozaszkolnej”. W: tenże, Podstawy Pedagogiki. Warszawa: Wyd. „Żak” 1997. ---------, Ideał swobodnego wychowania (tamże). ---------, Karność, wolność, osobowość. Ideał wychowania moralnego (tamże). Lech Witkowski, Wybuchowe idee dla pedagogiki i edukacji a procesy rozwoju duchowego. „Orbis Idearum”, nr 1 (2021). |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYCZNIE: 1. Przełom antynaturalistyczny w filozofii niemieckiej końca XIX wieku (W. Dilthey, W. Windelband, H. Rickert) jako kontekst powstania i rozwoju pedagogiki kultury. Niedostatki pozytywizmu jako epistemologii i teorii społecznej. 2. Pedagogika kultury – wprowadzenie do zagadnienia: pedagogika kultury jako kierunek myśli pedagogicznej, jego założenia filozoficzne i metodologiczne. 3. Jak rozumieć „zysk symboliczny” w spotkaniach z tekstami kultury? 4. Pedagogika wobec kultury popularnej jako istotnego elementu życia uczniów. 5. Jakie wychowanie i nauczanie w niestałym świecie ciągłej zmiany? PROBLEMOWO: 1. Pedagogika jako nauka przede wszystkim humanistyczna, bo skupiająca się na człowieku jako bycie kulturowym 2. Pojęcie kultury i dóbr kulturowych (symbolicznych) wprowadzających człowieka w świat wartości duchowych 3. Pedagogika kultury jako aranżowanie spotkań z dobrami/wartościami kultury humanistycznej 4. Pedagogika kultury jako wspomaganie w internalizacji i urzeczywistnianiu wartości 5. Wychowanie „tradycjonalne” a wychowanie „prospektywne” (B. Nawroczyński) 6. Pedagogika kultury jako teoria kształcenia, a także samokształcenia całożyciowego (S. Hessen) 7. Koncepcja „wybuchowego efektu” czytania tekstów kultury jako propozycja postawy kulturowej i posłania pedagogicznego (L. Witkowski) 8. Humanistyka jako autorefleksja kultury rozumianej jako gleba symboliczna, z której możemy czerpać zaplecze wzbogacania języka, wyobraźni, wrażliwości (M.P. Markowski, R. Rorty). 9. Refleksje nad zagadnieniem wprowadzania elementów kultury popularnej do szkolnego nauczania. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
miniwykład analiza tekstu dyskusja brainstorming |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest oceniany w dwóch obszarach: - aktywnego uczestnictwa w dyskusjach podczas zajęć, które potwierdza przeczytanie zadanych materiałów, - wiedzy wyniesionej z lektur i zajęć, weryfikowanej w formie sprawdzianu końcowego. Test końcowy ma charakter problemowych pytań otwartych odnoszących się do lektur i ustaleń poczynionych na zajęciach. Oznacza to, że z zajęć otrzymuje się najpierw 2 oceny, z których po zsumowaniu wyciągana jest średnia jako ocena do wpisu. Ocena dostateczna w obszarze uczestnictwa w zajęciach = 3 razy odnotowany, merytoryczny głos w dyskusji. Im więcej razy zabiera się głos na zajęciach, tym więcej ma się odnotowanych punktów za aktywność i ocena w tym obszarze znacząco wzrasta. Test końcowy ma do zdobycia 20 punktów max. Ocena dostateczna = 10 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.