Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju psychoruchowego [W3-PE-OWITP5-S1-8] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wspomaganie rozwoju psychoruchowego [W3-PE-OWITP5-S1-8]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 112
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

1. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 2000.

2. Bogdanowicz M., B. Kisiel, M. Przesnyska, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1994.

3. Brzezińska A., Portrety psychologiczne człowieka. Jak zmienia się człowiek w ciągu życia?, Remedium, 2003, 4 (122), 1-3.

4. Brzezińska A., Burtowy A., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Poznań 1985

5. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001.

6. Cieszyńska J., M. Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna: stymulacja rozwoju dziecka: od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007.

7. Danel – Bobrzyk H., Uchyła – Zroski J., Muzyka w edukacji i wychowaniu, Katowice 1999.

8. Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie pisać, Warszawa 1973.

9. Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcje wzrokową. Poziom podstawowy. (Podręcznik), Warszawa 1989.

10. Gładyszewska – Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga, Kraków 2011.

11. Giczewska A., Fenomen dotyku matki. Stymulacja systemu taktylnego i jej wpływ na rozwój psychoruchowy dziecka, Warszawa 2008.

12. Olechnowicz H., U źródeł rozwoju dziecka, Warszawa 1988.

13. Kaja B., Problemy diagnozy i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 1987.

14. Kaja B., Wspomaganie rozwoju, sens tego wszystkiego, w: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. T. 2, (red.) B. Kaja Bydgoszcz 2000.

15. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.

16. Kephart N.C., Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa1970.

17. Kielar – Turska M., Analiza pola semantycznego terminów związanych ze wspomaganiem rozwoju, w: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, T 5, (red.) B. Kaja, Bydgoszcz 2003.

18. Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.

19. Klim –Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2005.

20. Maas V. F., Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Warszawa 1998.

21. Minczakiewicz E. M., Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza, Warszawa 2009.

22. Nartowska H., Małe dziecko chce się bawić, Warszawa 1986.

23. Nartowska H., Różnice indywidualne, czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego, Warszawa 1986.

24. Pilecka W., Pilecki J., Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 1998.

25. Piszczek M., Interakcja komunikacyjna- wykorzystanie w pracy dotyku i oddechu. Programy M. i Ch. Knillów, „Rewalidacja”, Zeszyty Problemowe CMPP-P MEN, 1997 nr1

26. Sikorska I, Nowe wyzwania dla stymulowania rozwoju dziecka, Sztuka leczenia 2007, tom XIV, nr 1-2.

27. Spionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa 1985.

28. Waloszek D., Rola zadań w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, Zielona Góra 1993.

29. Wygotski L.S., Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka, w: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka, Poznań 1955.

Zakres tematów:

1. Wspomaganie rozwoju psychoruchowego – podstawowe pojęcia; pomoc psychologiczno – pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju.

2. Diagnoza funkcjonalna. Metody diagnozy funkcjonalnej.

3. Zabawa w stymulacji rozwoju psychoruchowego małego dziecka. Zabawy H. Olechnowicz.

4. Wspomaganie rozwoju społeczno – emocjonalnego.

5. Wspomaganie rozwoju sprawności motorycznej i manualnej.

6. Wspomaganie rozwoju spostrzegania wzrokowego

7. Wspomaganie rozwoju spostrzegania słuchowego.

8. Wspomaganie rozwoju mowy rozwoju mowy.

9. Wspomaganie rozwoju procesów poznawczych.

10. Metody stymulacji rozwoju psychoruchowego – system M. Frostig

11. Metody stymulacji rozwoju psychoruchowego - system percepcyjno-motoryczny N. C. Kepharta.

12. Stymulowanie rozwoju i korekcja zaburzeń integracji percepcyjno – motorycznej z zastosowaniem Metody Dobrego Startu.

13. Metody stymulacji rozwoju psychoruchowego wykorzystujące ruch i muzykę: Programy Aktywności M. i CH. Knillów.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne. Dyskusja, praca w grupach, projekt.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej ocen uzyskanych za wykonanie zadań cząstkowych oraz przedstawienie scenariusza zajęć wspomagających rozwój psychoruchowy w oparciu o wybraną metodę lub projektu.

Pod uwagę brana będzie aktywność na zajęciach a w przypadku edukacji zdalnej również na czatach i forum.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)