Pedagogika resocjalizacyjna [W3-PE-RT3-N1-1]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika resocjalizacyjna [W3-PE-RT3-N1-1] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda sobota, 17:15 - 18:45
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreacyjnych. Kraków 2014 Mikuła L., Humanizm pedagogiczny w wychowaniu resocjalizującym nieletnich w zakładzie poprawczym, „Szkoła Specjalna” 1993 nr 5 Nyca W., Refleksja nad kierunkiem rozwoju polskiej myśli resocjalizacyjnej. „O-W-T” 2009 nr 3-4 Pytka L. (2008), Ciągłość i zmiana w warszawskiej szkole pedagogiki resocjalizacyjnej. W: M. Konopczyński, B. M. Nowak (red), Resocjalizacja, ciągłość i zmiana. Warszaw: Wyd. Pedagogium. Pytka L. (2009), Mała refleksja krytyczna nad stanem pedagogiki resocjalizacyjnym. „Pedagogika Społeczna” nr 2 Pytka L., Wątłość i siła idei resocjalizacji aktualnej i potencjalnej. „O-W-T” 1998 nr 3 Sobczak S., Humanistyczny wymiar penitencjarystyki. „Resocjalizacja Polska” 2010 nr1 Stępniak P., Od resocjalizacji do pracy socjalnej. O konieczności zmiany modelu postępowania. „O-W-T” 1999 nr 2 Urbaniak-Zając D., Czy praca socjalna może/powinna zastąpić resocjalizację? Uwagi polemiczne. „O-W-T” 2000 nr 1 Węgliński A., Zasady psychologii humanistycznej a wychowanie resocjalizujące W: Psychologia humanistyczna a wychowanie. Łobocki M. (red), Lublin 1994 |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do przebiegu i organizacji zajęć, kryteria zaliczenia. Omówienie programu ćwiczeń, omówienie zestawu bibliografii do zajęć. Wprowadzenie do resocjalizacji, przedmiot i obszar zainteresowań, podstawowe pojęcia, usytuowanie pedagogiki resocjalizacyjnej w naukach społecznych (pedagogika vs praca socjalna). Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich. Czy doświadczenia przeszłości można wykorzystać w teraźniejszości? Poglądy na funkcje kary i środków poprawczych, konsekwencje dla działań resocjalizacyjnych. Problem władzy i odpowiedzialności prawnej nieletnich. Etiologia niedostosowania społecznego. Podstawowe koncepcje wyjaśniające niedostosowanie społeczne. Metody i techniki wychowania resocjalizacyjnego (ogólna charakterystyka). Rola wychowawcy w procesie resocjalizacji, style pracy wychowawczej. Wyznaczniki osobowościowe i interpersonalne wychowawcy resocjalizującego. System resocjalizacyjny - na poziomie instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym, podstawowe wyznaczniki funkcjonalnego systemu resocjalizacyjnego. Resocjalizacja w placówkach zamkniętych. Wpływ ustaleń innych dyscyplin wiedzy na rozwój teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Profilaktyka niedostosowania społecznego. Praca resocjalizacyjna w środowisku otwartym. Nowe rozwiązania w resocjalizacji (projekty zmian w systemie wychowania resocjalizacyjnego). Powtórzenie materiału, zaliczenie. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w małych zespołach, |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w dyskusjach, pozytywne noty ze sprawdzianów pisemnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.