Wykład fakultatywny I: Problem dobra i zła w filozofii i kognitywistyce [W1-KO-S2-FAK01-2]
semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład fakultatywny I: Problem dobra i zła w filozofii i kognitywistyce [W1-KO-S2-FAK01-2] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 39 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mariusz Wojewoda | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Z. Bauman, Nowoczesność i zagłada, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009, s. 422-448. P.S. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, Copernicus Center Press, Kraków 2013, s. 161 – 195. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, Smak Słowa, Sopot 2014, s. 135–166. S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, tłum. A. Unterschuetz, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2020, s. 542–564. J. Brzeziński, B. Chyrowicz, Z. Toeplitz, M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa, PWN, Warszawa 2017, s. 190–206. J. Bremer, Czy wolna wola jest wolna? Kompatybilizm na tle badań interdyscyplimarnych, WAM, Kraków 2013, s. 250–282. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Dyscypliny naukowe wobec problemu dobra i zła 2) Natura ludzka i umowa społeczna (metafora dobrych i złych rządów) 3) Wiedza na temat dobra i błędna wiedza 4) Lęki i błędnie rozpoznane potrzeby 5) Zagadnienie wolnej woli i wolności 6) Człowiek sprawcą siebie 7) Rozum i autonomia woli 8) Dobro i zło systemu 9) Jednostka podporządkowana instytucji 10) Baron-Cohen – problem braku empatii 11) Wolna wola w świetle badań empirycznych 12) Wolność i odpowiedzialność |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną, rozmowa nauczająca, rozmowa nauczająca Wprowadzono do prowadzonych zajęć terminologię angielską w zakresie pojęć i teorii naukowych |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry (5.0): kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach, bardzo dobra znajomość omawianej na zajęciach literatury obowiązkowej i uzupełniającej, Dobry plus (4.5): dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, Dobry (4.0): przyzwoita znajomość treści omawianych na zajęciach, Dostateczny plus (3.5): znajomość ¾ materiału omawianego na zajęciach, Dostateczny (3.0):znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 sem. kognitywistyki /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.