Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opinia publiczna [W3-DK-S2-OP20] semestr letni 2021/2022
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Opinia publiczna [W3-DK-S2-OP20]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:30 - 17:00
sala 148
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Brzoza-Kolorz, Michał Rams-Ługowski
Literatura:

- Castells M., Sieci oburzenia i nadziei, Warszawa 2013, s. 99-114.

- Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013, s. 65-108

- Dalton R.J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, t. 1, Warszawa 2010, s. 132-155, 332-354.

- Dalton R.J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, t. 2, Warszawa 2010, s. 74-102, 349-369, 415-434.

- Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 2004.

- Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003.

- Guo L., A theoretical explanation of the network agenda setting model: current status and future directions, w: L. Guo, M. McCombs (red.), The power of information networks: new directions for agenda setting, New York 2016, s. 3-17.

- Hird Ch., Investigative Journalism Works: The Mechanism of Impact, s. 18-26, 45-59.

http://www.documentcloud.org/documents/4638466-Impactreport-AUG-18.html

- Karwat M., Skandal jako przedmiot i narzędzie manipulacji politycznej, [w:] „Tematy z Szewskiej” nr 2/2011, s. 97-107.

- Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2019.

- McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

- Młyniec E., Opinia publiczna elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015.

- Mouffe Ch., Agonistyka, Warszawa 2015.

- Statystyczny drogowskaz, red. S. Bedyńska, M. Cypryańska, t. 1, Warszawa 2013, s. 18-45.

- Szpunar M., Imperializm kulturowy internetu, Kraków 2017, s. 31-70.

- Thompson J. B., Skandal polityczny, Warszawa 2010.

- Turska-Kawa A, Determinanty chwiejności wyborczej, Katowice 2015, s. 59-112.

- Znyk P., Od komunikacji do manipulacji. Mechanizmy wywierania wpływu, Łódź 2008, s. 73-86.

- Dane OFBOR (dostęp: www.ofbor.pl). - Artykuł Pierre Bourdieu: Opinia publiczna nie istnieje, dostęp: https://teologiapolityczna.

- P Wiśniewska, Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki poświęconej kobietom w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku, Silva Rerum 2014.

- W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa politologiczna, Gdańsk 2005.

- Sasińska-Klas, T., Stereotypy i ich odzwierciedlenie w opinii publicznej, w: Kasińska-Metryka, A., Gołoś, M. (red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń, 2010, s. 7-20.

- T. Sasińska-Klas, Narodziny badań opinii publicznej, „Studia Medioznawcze”, nr 1(2), 2001, s. 9-19.

Zakres tematów:

1. Definiowanie terminu opinia publiczna.

2. Kreowanie opinii publicznej.

3. Manipulowanie opinią publiczną.

4. Skandal polityczny jako narzędzie wywierania wpływu.

5. Oddziaływanie stereotypów płciowych na opinię publiczną.

6. Media a zachowania społeczne. Przegląd wybranych koncepcji.

7. Obrazy kobiet świata polityki w mediach a opinia publiczna.

8. Sondaże opinii publicznej w ujęciu instytucjonalnym.

9. Struktura opinii politycznej.

10. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań wyborczych.

11. Narzędzia badawcze: ankieta.

12. Narzędzia badawcze: kwestionariusz wywiadu.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod:

- dyskusja moderowana

- opis wyjaśniający,

- aranżowanie dyskusji

- prezentacje multimedialne

- wystąpienia ustne

- analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z konwersatorium monograficznego składają się następujące elementy:

1. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, a składową oceny końcowej z konwersatorium monograficznego będzie aktywność studenta na poszczególnych zajęciach, w czasie całej realizacji modułu.

2. Ocena z przygotowanego wystąpienia na jeden z podanych tematów

Akcent zostanie położony na umiejętność wyciągania wniosków oraz zdolność wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce. Ponadto będzie brana pod uwagę zgodność prezentowanych danych z tematem, dokładność analiz, uwzględnienie wskazówek prowadzącego zajęcia, zrozumienie omawianego zagadnienia, umiejętność formułowania hipotez i wyciągania wniosków.

3. Przygotowywanie materiałów wymaganych na poszczególne zajęcia.

Uwagi:

2 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)