Opinia publiczna [W3-DK-S2-OP20]
semestr letni 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Opinia publiczna [W3-DK-S2-OP20] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:30 - 17:00
sala 148 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Brzoza-Kolorz, Michał Rams-Ługowski |
Literatura: |
- Castells M., Sieci oburzenia i nadziei, Warszawa 2013, s. 99-114. - Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013, s. 65-108 - Dalton R.J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, t. 1, Warszawa 2010, s. 132-155, 332-354. - Dalton R.J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, t. 2, Warszawa 2010, s. 74-102, 349-369, 415-434. - Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 2004. - Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003. - Guo L., A theoretical explanation of the network agenda setting model: current status and future directions, w: L. Guo, M. McCombs (red.), The power of information networks: new directions for agenda setting, New York 2016, s. 3-17. - Hird Ch., Investigative Journalism Works: The Mechanism of Impact, s. 18-26, 45-59. http://www.documentcloud.org/documents/4638466-Impactreport-AUG-18.html - Karwat M., Skandal jako przedmiot i narzędzie manipulacji politycznej, [w:] „Tematy z Szewskiej” nr 2/2011, s. 97-107. - Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2019. - McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008. - Młyniec E., Opinia publiczna elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015. - Mouffe Ch., Agonistyka, Warszawa 2015. - Statystyczny drogowskaz, red. S. Bedyńska, M. Cypryańska, t. 1, Warszawa 2013, s. 18-45. - Szpunar M., Imperializm kulturowy internetu, Kraków 2017, s. 31-70. - Thompson J. B., Skandal polityczny, Warszawa 2010. - Turska-Kawa A, Determinanty chwiejności wyborczej, Katowice 2015, s. 59-112. - Znyk P., Od komunikacji do manipulacji. Mechanizmy wywierania wpływu, Łódź 2008, s. 73-86. - Dane OFBOR (dostęp: www.ofbor.pl). - Artykuł Pierre Bourdieu: Opinia publiczna nie istnieje, dostęp: https://teologiapolityczna. - P Wiśniewska, Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki poświęconej kobietom w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku, Silva Rerum 2014. - W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa politologiczna, Gdańsk 2005. - Sasińska-Klas, T., Stereotypy i ich odzwierciedlenie w opinii publicznej, w: Kasińska-Metryka, A., Gołoś, M. (red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń, 2010, s. 7-20. - T. Sasińska-Klas, Narodziny badań opinii publicznej, „Studia Medioznawcze”, nr 1(2), 2001, s. 9-19. |
Zakres tematów: |
1. Definiowanie terminu opinia publiczna. 2. Kreowanie opinii publicznej. 3. Manipulowanie opinią publiczną. 4. Skandal polityczny jako narzędzie wywierania wpływu. 5. Oddziaływanie stereotypów płciowych na opinię publiczną. 6. Media a zachowania społeczne. Przegląd wybranych koncepcji. 7. Obrazy kobiet świata polityki w mediach a opinia publiczna. 8. Sondaże opinii publicznej w ujęciu instytucjonalnym. 9. Struktura opinii politycznej. 10. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań wyborczych. 11. Narzędzia badawcze: ankieta. 12. Narzędzia badawcze: kwestionariusz wywiadu. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana - opis wyjaśniający, - aranżowanie dyskusji - prezentacje multimedialne - wystąpienia ustne - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z konwersatorium monograficznego składają się następujące elementy: 1. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, a składową oceny końcowej z konwersatorium monograficznego będzie aktywność studenta na poszczególnych zajęciach, w czasie całej realizacji modułu. 2. Ocena z przygotowanego wystąpienia na jeden z podanych tematów Akcent zostanie położony na umiejętność wyciągania wniosków oraz zdolność wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce. Ponadto będzie brana pod uwagę zgodność prezentowanych danych z tematem, dokładność analiz, uwzględnienie wskazówek prowadzącego zajęcia, zrozumienie omawianego zagadnienia, umiejętność formułowania hipotez i wyciągania wniosków. 3. Przygotowywanie materiałów wymaganych na poszczególne zajęcia. |
Uwagi: |
2 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.