Prawne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej i terapii pedagogicznej [W3-PE-OWITP3-S1-13]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej i terapii pedagogicznej [W3-PE-OWITP3-S1-13] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 53 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Samborska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Celuch Małgorzata, (2021). Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku, Warszawa: Wiedza i Praktyka. Czarnocka Marzenna, (2020). Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu, Warszawa: Wiedza i Praktyka. Grześkowiak Alicja, (2020). Prawo nieletnich, Warszawa: Wydawnictwo C.H.BECK. Kozak Małgorzata, (2013). Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Kozak Małgorzata, (2014). Edukacja na rzecz praw dziecka w szkole wyższej. Zarys dydaktyki szczegółowej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Małecka-Łyszczek Magdalena, Mędrzycki Radosław, (2021). Osoby ubogie, niepełnosprawne i bezdomne w systemie pomocy społecznej, Warszawa: Wolters Kluwer. Mełgieś Katarzyna, Miaskowska-Daszkiewicz Katarzyna, Pacian Jolanta, (2018). Administracyjnoprawna ochrona dziecka. Ochrona dobrostanu psycho-somatycznego, Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”. Szurowska Beata (red.), (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin. Szurowska Beata (red.), (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.). Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.). Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 z późn. zm.). Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.). Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. poz. 1078). Akty wykonawcze do ustaw |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Omówienie zakresu realizowanych treści oraz wymogów zaliczeniowych. Najważniejsze zagadnienia i ogólne pojęcia związane z prawem. 2. Działalność edukacyjna, wychowawcza, opiekuńcza, terapeutyczna – podstawy prawne 3. Dziecko/uczeń w perspektywie prawno-pedagogicznej 4. Podstawy prawne regulujące funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 5. Podstawy prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych 6. Orzeczenia i opinie w świetle prawa oświatowego 7. Specjalny proces dydaktyczno-wychowawczy – procedura postępowania wg. przepisów prawa oświatowego |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia stanowi przygotowanie projektu indywidualnego w formie pisemnej. Jest to praca pisemna na wybrany temat dotyczący sytuacji prawnej związanej z opieką, wychowaniem, terapią dziecka/ucznia. Praca zawiera przypisy i bibliografię oraz wykaz aktów prawnych odnoszących się do opisywanej sytuacji/ stanu prawnego. Oceniana będzie poprawność merytoryczna prezentowanych treści oraz poprawność w zakresie przywoływanych regulacji prawnych (aktualnie obowiązujących). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Zastosowane zostaną narzędzia edukacji zdalnej (Teams). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.