Metodyka badań naukowych [20-SD-S3-METHOD]
semestr zimowy 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka badań naukowych [20-SD-S3-METHOD] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, poniedziałek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 43 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Babczyńska, Roman Badora, Agata Burian, Dominik Chłond, Artur Chrobak, Michał Daszykowski, Monika Geppert-Rybczyńska, Tomasz Goryczka, Urszula Guzik, Jan Kisiel, Przemysław Koprowski, Beata Kozłowska, Jerzy Łuczka, Leszek Marynowski, Maciej Mendecki, Anna Mrozek-Wilczkiewicz, Marian Paluch, Sebastian Pawlus, Katarzyna Pichór, Katarzyna Schmidt, Elżbieta Stephan |
Literatura: |
ustalana indywidualnie |
Zakres tematów: |
1. Problemu prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk ścisłych i technicznych w oparciu o dotychczasowe doświadczenia z prowadzeniem badań naukowych przez uczestników. 2. Sposoby określania celów badawczych wynikających z postawionych problemów naukowych, m.in. poprzez analizę literaturową. Poszukiwanie odpowiedzi: jak właściwie zdefiniować problem badawczy? Czy/czym się różni od celu badań? 3. Określanie metod badawczych dopasowanych do ustalonych celów badawczych. 4. Ogólne określenie sposobu analizy uzyskanych danych w celu pozyskania wyników istotnych dla osiągnięcia postawionych celów badawczych. 5. Jak przeprowadzić krytyczną dyskusję wyników badawczych w kontekście zdefiniowanego wcześniej celu badawczego. 6. Przechodzenie od osiągniętego celu badawczego do rozwiązanego problemu badawczego w kontekście przygotowywania planów badawczych i opisów merytorycznych we wnioskach grantowych |
Metody dydaktyczne: |
1. Dyskusja problemu prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk ścisłych i technicznych w oparciu o dotychczasowe doświadczenia z prowadzeniem badań naukowych przez uczestników. 2. Dyskusja sposobu określania celów badawczych wynikających z postawionych problemów naukowych, m.in. poprzez analizę literaturową. Poszukiwanie odpowiedzi: jak właściwie zdefiniować problem badawczy? Czy/czym się różni od celu badań? 3. Określanie metod badawczych dopasowanych do ustalonych celów badawczych. 4. Ogólne określenie sposobu analizy uzyskanych danych w celu pozyskania wyników istotnych dla osiągnięcia postawionych celów badawczych. 5. Prowadzenie krytycznej dyskusji wyników badawczych w kontekście zdefiniowanego wcześniej celu badawczego. 6. Dyskusja przechodzenia od osiągniętego celu badawczego do rozwiązanego problemu badawczego w kontekście przygotowywania planów badawczych i opisów merytorycznych we wnioskach grantowych. 7. Zaprojektowanie przykładowego projektu badawczego w oparciu o podejście dyskutowane w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja w trakcie zajęć. Zaprojektowanie przykładowego projektu badawczego w oparciu o podejście dyskutowane w trakcie zajęć. |
Uwagi: |
obszar nauk ścisłych i przyrodniczych oraz inżynieryjno-technicznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.