Metale a wzrost roślin [W2-S2BI19-2BL-38]
semestr letni 2021/2022
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metale a wzrost roślin [W2-S2BI19-2BL-38] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:45 - 17:00
sala A-241 (SALA CWICZ.) Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Renata Kurtyka, Adam Rostański, Krzysztof Sitko |
Literatura: |
L. Taiz, Zeiger E. (red.). 2002. Plant Physiology. Sinauer Associates, Inc. Sunderland, Mas. USA. Sitko K., Rusinowski S., Kalaji H.M., Szopiński M., Małkowski E. 2017. Photosynthetic efficiency as bioindicator of environmental pressure in A. halleri. Plant Physiology, 175: 290-302. Sitko K., Gieroń Ż., Szopiński M., Zieleźnik-Rusinowska P., Rusinowski S., Pogrzeba M., Daszkowska-Golec A., Kalaji H.M., Małkowski E. 2019. Influence of short-term macronutrient deprivation in maize on photosynthetic characteristics, transpiration and pigment content. Scientific Reports, 9:art. 14181. Eugeniusz Małkowski, Krzysztof Sitko, Michał Szopiński, Żaneta Gieroń, Marta Pogrzeba, Hazem M. Kalaji, Paulina Zieleźnik-Rusinowska. 2020. Hormesis in plants: the role of oxidative stress, auxins and photosynthesis in corn treated with Cd or Pb. International Journal of Molecular Sciences, 21: art. 2099. Szarek-Łukaszewska G. (ed.) 2020. Buckler mustard (Biscutella laevigata L.) an extraordinary plant on ordinary mine heaps near Olkusz. W. Szafer Institute of Botany, Polish Academy of Sciences (ISBN 978-83-62975-44-0), Kraków. Wierzbicka M, Pielichowska M, Bemowska-Kałabun O, Rostański A, Wąsowicz P. 2020. A new taxon within Biscutella laevigata L. (Brassicaceae) endemic to calamine areas in southern Poland. PhytoKeys 160: 123-129. |
Zakres tematów: |
1. Omówienie zasad pracy i BHP w laboratorium fizjologii roślin zgodnych z zasadami dobrych praktyk laboratoryjnych; 2. Scharakteryzowanie wybranych metali (funkcje fizjologiczne i działanie toksyczne) i wybór stresów do dalszych eksperymentów; 3. Przygotowanie pożywek hydroponicznych oraz omówienie ich składu i rodzajów; 4. Prowadzenie hydroponicznej uprawy roślin; Eksperyment polegający na traktowaniu wybranymi metalami nasion kukurydzy w trakcie kiełkowania; 5. Zapoznanie z aparaturą pomiarową; 6. Pomiary wydajności fotosyntezy i stanu aparatu fotosyntetycznego w liściach roślin stresowanych w porównaniu z kontrolą; 7. Analiza poziomu stresu oksydacyjnego w liściach roślin stresowanych w porównaniu z kontrolą; 8. Omówienie otrzymanych wyników i ich analiza pod kątem przygotowania sprawozdania. 9. Laboratorium z materiałem roślinnym (analiza morfotypów znanych metalofitów); 10. Wizje lokalne terenów metalonośnych |
Metody dydaktyczne: |
Burza mózgów, dyskusja, prezentacja, quiz, praca laboratoryjna, praca z materiałem zielnikowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega sprawozdanie przygotowywane przez studentów w zespołach, w których pracowali podczas laboratoriów z części fizjologicznej. Oceniana będzie znajomość problematyki poruszanej w trakcie wizji w terenie. Ocena aktywnego udziału w laboratoriach i uczestnictwo w wizjach terenowych. Zaliczenie wiedzy na temat metalofitów na podstawie sprawozdań. |
Uwagi: |
2 semestr biologia (II stopnia) stacjonarne moduły do wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.