Kształcenie nauczycieli: Moduł 2, Psychologia - warsztaty [W1-FA-NA-S2-PSW-2]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kształcenie nauczycieli: Moduł 2, Psychologia - warsztaty [W1-FA-NA-S2-PSW-2] | ||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||
Termin i miejsce:
|
|||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||
Limit miejsc: | 20 | ||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||
Prowadzący: | Marianna Dąbrowska-Wnuk | ||||
Literatura: |
Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa, PWN. Brzezińska A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, GWP. Dembo M.H. (1997): Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa, WSziP. Fontana D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka. Jagieła R. (2004). Komunikacja interpersonalna w szkole, Wyd. Rubikon. Jagieła R. (2007). Relacje w rodzinie a szkoła. Kraków, Wyd. Rubikon. Janowski A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, WSiP. MacKenzie R.J. (2016). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Sopot, GWP. Mietzel G. (2003). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Oszwa U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum dla rodziców i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Wyd „Impuls”. Schaffer R. (2005): Psychologia dziecka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010). Psychologia. Człowiek i jego środowisko, t. 2. Warszawa. PWN. |
||||
Zakres tematów: |
(1) Psychologia jako nauka o zachowaniu człowieka. Uwarunkowania ludzkiego zachowania (osobowość i sytuacja). (2) Wprowadzenie do psychologii kształcenia (zagadnień z zakresu nauczania i uczenia się oraz wychowania). (3). Determinanty procesu nauczania i uczenia się (czynniki poznawcze, afektywne, osobowościowe, społeczne, sytuacyjne). (4) Motywowanie uczniów do nauki. (5) Psychologiczne problemy oceniania i egzaminowania. (6) Predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela. Sylwetka nauczyciela – pedagoga. (7) Szkoła i rodzina jako podstawowe środowiska wychowawcze. Współpraca rodziny i szkoły. Rodzinne źródła niepowodzeń szkolnych. (8). Style oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych. Style kierowania grupą. Sposoby oddziaływań wychowawczych w klasie. (9) Komunikacja interpersonalna w relacji uczeń-nauczyciel (rodzaje, style, bariery). (10) Klasa jako grupa społeczna. Fazy rozwoju grupy. Integracja grupowa. Role i zadania grupowe. (11) Pozycja socjometryczna ucznia w klasie. Uczniowie akceptowani i nieakceptowani w klasie szkolnej. Techniki socjometryczne. (12) Podstawy rozwoju w ontogenezie. Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w okresie dzieciństwa i dorastania oraz możliwości ich wspierania. (13) Uwarunkowania zaburzeń rozwoju psychoruchowego (biologiczne i społeczne) i ich konsekwencje. (14) Pomoc psychologiczna. Wybrane metody pomocy i wsparcia dzieci i młodzieży. |
||||
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa; metoda sytuacyjna; giełda pomysłów; analiza przypadku (case study); dyskusja; metoda projektu, prezentacja multimedialna |
||||
Metody i kryteria oceniania: |
• Aktywność na zajęciach będąca dowodem merytorycznego przygotowania Studenta, oceniana każdorazowo przez osobę prowadzącą zajęcia. • Odpowiedzi na pytania przygotowane przez osobę prowadzącą zajęcia, przyporządkowane do każdej opracowanej jednostki zajęć. Kryteria ocen za poszczególne aktywności sprawdzająca osiągnięcia efektów uczenia się i podlegająca ocenie: 0-50 punktów – ndst 51-59 punktów – dst 60-69 punktów – dst plus 70-79 punktów – db 80-89 punktów – db plus 90-100 punktów – bdb |
||||
Uwagi: |
I rok II stopnia filologii angielskiej, specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.