Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie nauczycieli: Moduł 2, Psychologia - warsztaty [W1-FA-NA-S2-PSW-2] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kształcenie nauczycieli: Moduł 2, Psychologia - warsztaty [W1-FA-NA-S2-PSW-2]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 15:30 - 19:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marianna Dąbrowska-Wnuk
Literatura:

Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa, PWN.

Brzezińska A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, GWP.

Dembo M.H. (1997): Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa, WSziP.

Fontana D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Jagieła R. (2004). Komunikacja interpersonalna w szkole, Wyd. Rubikon.

Jagieła R. (2007). Relacje w rodzinie a szkoła. Kraków, Wyd. Rubikon.

Janowski A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, WSiP.

MacKenzie R.J. (2016). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Sopot, GWP.

Mietzel G. (2003). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Oszwa U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum dla rodziców i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Wyd „Impuls”.

Schaffer R. (2005): Psychologia dziecka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010). Psychologia. Człowiek i jego środowisko, t. 2. Warszawa. PWN.

Zakres tematów:

(1) Psychologia jako nauka o zachowaniu człowieka. Uwarunkowania ludzkiego zachowania (osobowość i sytuacja). (2) Wprowadzenie do psychologii kształcenia (zagadnień z zakresu nauczania i uczenia się oraz wychowania). (3). Determinanty procesu nauczania i uczenia się (czynniki poznawcze, afektywne, osobowościowe, społeczne, sytuacyjne). (4) Motywowanie uczniów do nauki. (5) Psychologiczne problemy oceniania i egzaminowania. (6) Predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela. Sylwetka nauczyciela – pedagoga. (7) Szkoła i rodzina jako podstawowe środowiska wychowawcze. Współpraca rodziny i szkoły. Rodzinne źródła niepowodzeń szkolnych. (8). Style oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych. Style kierowania grupą. Sposoby oddziaływań wychowawczych w klasie. (9) Komunikacja interpersonalna w relacji uczeń-nauczyciel (rodzaje, style, bariery). (10) Klasa jako grupa społeczna. Fazy rozwoju grupy. Integracja grupowa. Role i zadania grupowe. (11) Pozycja socjometryczna ucznia w klasie. Uczniowie akceptowani i nieakceptowani w klasie szkolnej. Techniki socjometryczne. (12) Podstawy rozwoju w ontogenezie. Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w okresie dzieciństwa i dorastania oraz możliwości ich wspierania. (13) Uwarunkowania zaburzeń rozwoju psychoruchowego (biologiczne i społeczne) i ich konsekwencje. (14) Pomoc psychologiczna. Wybrane metody pomocy i wsparcia dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

metoda problemowa; metoda sytuacyjna; giełda pomysłów; analiza przypadku (case study); dyskusja; metoda projektu, prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywność na zajęciach będąca dowodem merytorycznego przygotowania Studenta, oceniana każdorazowo przez osobę prowadzącą zajęcia.

• Odpowiedzi na pytania przygotowane przez osobę prowadzącą zajęcia, przyporządkowane do każdej opracowanej jednostki zajęć.

Kryteria ocen za poszczególne aktywności sprawdzająca osiągnięcia efektów uczenia się i podlegająca ocenie:

0-50 punktów – ndst

51-59 punktów – dst

60-69 punktów – dst plus

70-79 punktów – db

80-89 punktów – db plus

90-100 punktów – bdb

Uwagi:

I rok II stopnia filologii angielskiej, specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)