Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza penitencjarna [W3-PE-RT4-N1-12] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza penitencjarna [W3-PE-RT4-N1-12]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 210
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Jurczyk
Literatura:

Bisgard, E.B., Fisher, S., Adubato, S., Louis, M. (2010). Screening, Diagnosis, and Intervention with Juvenile Offenders. The Journal of Psychiatry & Law, 38(4): 475-506

Guzik-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wyda. Żak.

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyda. Żak.

Konaszewski, K. (2014). Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej, W: T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości (153-163). Warszawa: Wyda. Żak.

Kowalczyk, M., Fopka-Kowalczyk, M., Rubacha, K. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Toruń: Wyda. UMK,

Machel, H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: GWP.

Makowski, A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa: PWN.

Niewiadamska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania kary pozbawienia wolności. Lublin: Wyda. KUL

Okoń, W. (2001), Nowy słownik pedagogiczny, wyd. Żak, Warszawa.

Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa. Wyda. Żak

Pytka, L. (2005). Diagnoza nieprzystosowania społecznego w teorii i praktyce. Propozycja metody badawczej w: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.). Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu. Warszawa: Pedagogium.

Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyda. APS.

Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Kraków: Wyda. Impuls.

Stanik, J.M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności w: B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. Warszawa:

Szustrowa, T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Warszawa: Wyda. UW.

Urban, B. (2008). Resocjalizacja. Warszawa: PWN.

Wysocka, E. (2006). Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska. Chowanna, 2, 7-37.

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN.

Wysocka, E. (2013). Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 4(64), 133-146.

Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Katowice: Wyda. UŚ.

Zakres tematów:

1) Miejsce diagnozy we współczesnej penitencjarystyce.

2) Diagnoza indywidualnego przypadku.

3) Standardy etyczne i profesjonalne w pracy diagnosty.

4) Główne obszary diagnozy w resocjalizacji i socjoterapii.

5) Diagnoza środowiska rodzinnego w wykolejeniu przestępczym.

6) Zaburzenia w zachowaniu jako przedmiot diagnozy resocjalizacyjnej.

7) Zaburzenia psychiczne więźniów jako przedmiot diagnozy penitencjarnej,

8) Rola zaburzeń rozwojowych w genezie wykolejenia przestępczego.

9) Zaburzenia i dysfunkcje występujące u młodzieży niedostosowanej społecznie i ich diagnoza.

10) Szczegółowa analiza narzędzi diagnostycznych (obserwacja, rozmowa i wywiad, ankieta, analiza dokumentów i wytworów ucznia)

11) Wywiad - metoda badań ilościowych i jakościowych, konstruowanie kwestionariusza wywiadu.

12) Metoda obserwacji – istota, konstruowanie narzędzi obserwacji.

13) Pozytywny kontakt jako źródło poznania i wsparcia osób inkarcerowanych społecznie.

14) Neuroróżnorodność a proces diagnostyczny w placówkach resocjalizacyjnych.

14) Diagnoza resocjalizacyjna w praktyce kuratorów sądowych.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu narzędzi multimedialnych, dyskusja oraz ćwiczenia z podziałem na grupy, analiza tekstów.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA WYSTAWIENIA OCENY:

1) aktywność studenta

2) obecność studenta

3) ocena cząstkowa z pracy pisemnej

4) ocena cząstkowa z prezentacji multimedialnej

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)