Diagnoza penitencjarna [W3-PE-RT4-N1-12]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza penitencjarna [W3-PE-RT4-N1-12] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga sobota (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jurczyk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Bisgard, E.B., Fisher, S., Adubato, S., Louis, M. (2010). Screening, Diagnosis, and Intervention with Juvenile Offenders. The Journal of Psychiatry & Law, 38(4): 475-506 Guzik-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wyda. Żak. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyda. Żak. Konaszewski, K. (2014). Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej, W: T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości (153-163). Warszawa: Wyda. Żak. Kowalczyk, M., Fopka-Kowalczyk, M., Rubacha, K. (2017). Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne. Toruń: Wyda. UMK, Machel, H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: GWP. Makowski, A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa: PWN. Niewiadamska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania kary pozbawienia wolności. Lublin: Wyda. KUL Okoń, W. (2001), Nowy słownik pedagogiczny, wyd. Żak, Warszawa. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa. Wyda. Żak Pytka, L. (2005). Diagnoza nieprzystosowania społecznego w teorii i praktyce. Propozycja metody badawczej w: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.). Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu. Warszawa: Pedagogium. Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyda. APS. Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Kraków: Wyda. Impuls. Stanik, J.M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności w: B. Urban, J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja. Warszawa: Szustrowa, T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Warszawa: Wyda. UW. Urban, B. (2008). Resocjalizacja. Warszawa: PWN. Wysocka, E. (2006). Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska. Chowanna, 2, 7-37. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: PWN. Wysocka, E. (2013). Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 4(64), 133-146. Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Katowice: Wyda. UŚ. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Miejsce diagnozy we współczesnej penitencjarystyce. 2) Diagnoza indywidualnego przypadku. 3) Standardy etyczne i profesjonalne w pracy diagnosty. 4) Główne obszary diagnozy w resocjalizacji i socjoterapii. 5) Diagnoza środowiska rodzinnego w wykolejeniu przestępczym. 6) Zaburzenia w zachowaniu jako przedmiot diagnozy resocjalizacyjnej. 7) Zaburzenia psychiczne więźniów jako przedmiot diagnozy penitencjarnej, 8) Rola zaburzeń rozwojowych w genezie wykolejenia przestępczego. 9) Zaburzenia i dysfunkcje występujące u młodzieży niedostosowanej społecznie i ich diagnoza. 10) Szczegółowa analiza narzędzi diagnostycznych (obserwacja, rozmowa i wywiad, ankieta, analiza dokumentów i wytworów ucznia) 11) Wywiad - metoda badań ilościowych i jakościowych, konstruowanie kwestionariusza wywiadu. 12) Metoda obserwacji – istota, konstruowanie narzędzi obserwacji. 13) Pozytywny kontakt jako źródło poznania i wsparcia osób inkarcerowanych społecznie. 14) Neuroróżnorodność a proces diagnostyczny w placówkach resocjalizacyjnych. 14) Diagnoza resocjalizacyjna w praktyce kuratorów sądowych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu narzędzi multimedialnych, dyskusja oraz ćwiczenia z podziałem na grupy, analiza tekstów. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA WYSTAWIENIA OCENY: 1) aktywność studenta 2) obecność studenta 3) ocena cząstkowa z pracy pisemnej 4) ocena cząstkowa z prezentacji multimedialnej |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.