Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RT4-N1-16]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RT4-N1-16] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 13:30
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jurczyk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Pozycje zwarte: 1) Bulenda T., Musidłowski R. (2003). System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. 2) Jaworska A. (2012). Leksykon Resocjalizacji, Kraków. 3) Kiliszek E. (2017). Metoda Balinta – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i wsparcie oddziaływań kadry pedagogicznej. W: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa. 4) Mazur E., Laurman-Jarząbek E., Zyzik E. (2010). Rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji skazanych. W: Bębas S. (red.). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Radom. 5) Niewiadomska I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Lublin. 6) Przesławski T. (2012), Służba Więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania, Wyda. UW, Warszawa. 7) Przesławski T. (2012). Służba więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania, UW, Warszawa. 8) Przybyliński S. (2007). Specyfika pracy personelu penitencjonarnego W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków (s. 171-195). 9) Przybyliński S. (2007). Społeczność funkcjonariuszy więziennych W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków (153-167). 10) Schmidt D. (2004). Empatia personelu więziennego oraz jej niektóre uwarunkowania. W: W. Ambrozik, P. Stępniak (red.). Służba Więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Poznań–Warszawa–Kalisz. 11) Snopek M. (2017). Praca wychowawcy penitencjarnego ze zbiorowością osób zdegradowanych w społeczności więziennej. W: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa. 12) Urban B. (2007). Resocjalizacja, t. 1/2. Warszawa. Artykuły: 1) Gacek P. (2018). Wymogi formalne przyjęcia do Służby Więziennej (cz. 1). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 43-77. 2) Gacek P. (2019). Wymogi formalne przyjęcia do Służby Więziennej (cz. 2). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 19-50. 3) Kulawiecka E. (2019). Nowy model kształcenia Służby Więziennej w kontekście organizacji uczącej się. Optymalizacja działań, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 5-18. 4) Stachowicz A. (2019). Poczucie ochrony prawnej funkcjonariuszy Służby Więziennej w sytuacjach użycia przez nich środków przymusu bezpośredniego. Raport z badań, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 123-146. 5) Lewicka-Zelent A., Trojanowska E. (2018). Potrzeba wykorzystywania przez pracowników penitencjarnych mediacji w rozwiązywaniu konfliktów z udziałem osadzonych, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 101 (4), 95-108. 6) Poklek R. (2015). Motywacja prospołeczna funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej z misją społeczną, Resocjalizacja Polska, 9, 159-177. 7) Przesławski T. (2015). Normy etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 89, 45-59. 8) Poklek R. (2012). Motywacja do pracy i doskonalenia zawodowego personelu więziennego w ujęciu dwuczynnikowej koncepcji motywacji-higieny Fredericka Irvinga Herzberga, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz. 9) Pastwa-Wojciechowska B., Piotrowski A. (2016). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kadry penitencjarnej, Resocjalizacja Polska, 12, 77-89. 10) Becker-Pestka D. (2014). Etos służby w pracy personelu resocjalizacyjnego, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 14, 43-60. 11) Przesławski T. (2015). Prawno-etyczne aspekty więziennej resocjalizacji, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 87, 51-64. 12) Poklek R. (2015). Motywacja prospołeczna funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej z misją społeczną, Resocjalizacja Polska, 9, 159-179. 13) Lewicka-Zelent A., Trojanowska E. (2018). Potrzeba wykorzystywania przez pracowników penitencjarnych mediacji w rozwiązywaniu konfliktów z udziałem osadzonych, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 101, 95-108. 14) Stachowicz A. (2019). Poczucie ochrony prawnej funkcjonariuszy Służby Więziennej w sytuacjach użycia przez nich środków przymusu bezpośredniego. Raport z badań, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 105, 123-146. 15) Barczykowska A., Muskała M. (2011). Poczucie sukcesu rodzinnego a syndrom wypalenia zawodowego wśród personelu penitencjarnego, Resocjalizacja Polska, 2, 299-307. Akty prawne: 1) Ustawa o Służbie Więziennej z dnia 9 kwietnia 2010 r. [online] Specyfika pracy Art. 78 par. 1 k.k.w. 2) Ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematy do wyboru: 1) Minimalizowanie i eskalacja agresywnego zachowania wśród nieletnich 2) Kompetencje osobowościowe wychowawców resocjalizacyjnych. 3) Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej a efektywność działań resocjalizacyjnych. 4) Uprawnienia funkcjonariuszy Służby Więziennej. 5) Motywacyjna rola wychowawcy a skuteczność pracy resocjalizacyjnej. 6) Rola etyki zawodowej w pracy wychowawcy resocjalizującego. 7) Zachowania patologiczne wśród funkcjonariuszy więziennych. 8) Metody i formy twórczej resocjalizacji w zakładach karnych. 9) Wychowawca resocjalizacyjny jako mediator w sytuacji konfliktu. 10) Rola zaburzeń rozwojowych w genezie wykolejenia przestępczego 11) Pozytywny kontakt jako źródło poznania i wsparcia osób inkarcerowanych społecznie. 12) Przestępczość nieletnich – charakterystyka czynników ryzyka 13) Charakterystyka działalności resocjalizacyjnej/wychowawczej/kompensacyjno-opiekuńczej placówki wybranej przez studenta 14) Wychowawca resocjalizacyjny jako mediator w sytuacji konfliktu 15) Organizacja i zarządzanie zakładami poprawczymi 16) Zaburzenia lękowe wśród młodzieży a proces resocjalizacji. 17) Organizacja i zarządzanie zakładami karnymi. 18) MOW i MOS |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu narzędzi multimedialnych, dyskusja oraz ćwiczenia z podziałem na grupy, analiza tekstów. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA WYSTAWIENIA OCENY: 1) aktywność studenta 2) obecność studenta 3) ocena cząstkowa z projektu Design Thinking 4) ocena cząstkowa z prezentacji multimedialnej |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.