Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RT4-N1-16] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej [W3-PE-RT4-N1-16]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 13:30
sala 112
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Jurczyk
Literatura:

Pozycje zwarte:

1) Bulenda T., Musidłowski R. (2003). System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

2) Jaworska A. (2012). Leksykon Resocjalizacji, Kraków.

3) Kiliszek E. (2017). Metoda Balinta – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i wsparcie oddziaływań kadry pedagogicznej. W: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa.

4) Mazur E., Laurman-Jarząbek E., Zyzik E. (2010). Rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji skazanych. W: Bębas S. (red.). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Radom.

5) Niewiadomska I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Lublin.

6) Przesławski T. (2012), Służba Więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania, Wyda. UW, Warszawa.

7) Przesławski T. (2012). Służba więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania, UW, Warszawa.

8) Przybyliński S. (2007). Specyfika pracy personelu penitencjonarnego W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków (s. 171-195).

9) Przybyliński S. (2007). Społeczność funkcjonariuszy więziennych W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków (153-167).

10) Schmidt D. (2004). Empatia personelu więziennego oraz jej niektóre uwarunkowania. W: W. Ambrozik, P. Stępniak (red.). Służba Więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Poznań–Warszawa–Kalisz.

11) Snopek M. (2017). Praca wychowawcy penitencjarnego ze zbiorowością osób zdegradowanych w społeczności więziennej. W: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa.

12) Urban B. (2007). Resocjalizacja, t. 1/2. Warszawa.

Artykuły:

1) Gacek P. (2018). Wymogi formalne przyjęcia do Służby Więziennej (cz. 1). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 43-77.

2) Gacek P. (2019). Wymogi formalne przyjęcia do Służby Więziennej (cz. 2). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 19-50.

3) Kulawiecka E. (2019). Nowy model kształcenia Służby Więziennej w kontekście organizacji uczącej się. Optymalizacja działań, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 5-18.

4) Stachowicz A. (2019). Poczucie ochrony prawnej funkcjonariuszy Służby Więziennej w sytuacjach użycia przez nich środków przymusu bezpośredniego. Raport z badań, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 123-146.

5) Lewicka-Zelent A., Trojanowska E. (2018). Potrzeba wykorzystywania przez pracowników penitencjarnych mediacji w rozwiązywaniu konfliktów z udziałem osadzonych, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 101 (4), 95-108.

6) Poklek R. (2015). Motywacja prospołeczna funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej z misją społeczną, Resocjalizacja Polska, 9, 159-177.

7) Przesławski T. (2015). Normy etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 89, 45-59.

8) Poklek R. (2012). Motywacja do pracy i doskonalenia zawodowego personelu więziennego w ujęciu dwuczynnikowej koncepcji motywacji-higieny Fredericka Irvinga Herzberga, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz.

9) Pastwa-Wojciechowska B., Piotrowski A. (2016). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kadry penitencjarnej, Resocjalizacja Polska, 12, 77-89.

10) Becker-Pestka D. (2014). Etos służby w pracy personelu resocjalizacyjnego, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 14, 43-60.

11) Przesławski T. (2015). Prawno-etyczne aspekty więziennej resocjalizacji, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 87, 51-64.

12) Poklek R. (2015). Motywacja prospołeczna funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej z misją społeczną, Resocjalizacja Polska, 9, 159-179.

13) Lewicka-Zelent A., Trojanowska E. (2018). Potrzeba wykorzystywania przez pracowników penitencjarnych mediacji w rozwiązywaniu konfliktów z udziałem osadzonych, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 101, 95-108.

14) Stachowicz A. (2019). Poczucie ochrony prawnej funkcjonariuszy Służby Więziennej w sytuacjach użycia przez nich środków przymusu bezpośredniego. Raport z badań, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 105, 123-146.

15) Barczykowska A., Muskała M. (2011). Poczucie sukcesu rodzinnego a syndrom wypalenia zawodowego wśród personelu penitencjarnego, Resocjalizacja Polska, 2, 299-307.

Akty prawne:

1) Ustawa o Służbie Więziennej z dnia 9 kwietnia 2010 r. [online] Specyfika pracy Art. 78 par. 1 k.k.w.

2) Ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej.

Zakres tematów:

Tematy do wyboru:

1) Minimalizowanie i eskalacja agresywnego zachowania wśród nieletnich

2) Kompetencje osobowościowe wychowawców resocjalizacyjnych.

3) Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej a efektywność działań resocjalizacyjnych.

4) Uprawnienia funkcjonariuszy Służby Więziennej.

5) Motywacyjna rola wychowawcy a skuteczność pracy resocjalizacyjnej.

6) Rola etyki zawodowej w pracy wychowawcy resocjalizującego.

7) Zachowania patologiczne wśród funkcjonariuszy więziennych.

8) Metody i formy twórczej resocjalizacji w zakładach karnych.

9) Wychowawca resocjalizacyjny jako mediator w sytuacji konfliktu.

10) Rola zaburzeń rozwojowych w genezie wykolejenia przestępczego

11) Pozytywny kontakt jako źródło poznania i wsparcia osób inkarcerowanych społecznie.

12) Przestępczość nieletnich – charakterystyka czynników ryzyka

13) Charakterystyka działalności resocjalizacyjnej/wychowawczej/kompensacyjno-opiekuńczej placówki wybranej przez studenta

14) Wychowawca resocjalizacyjny jako mediator w sytuacji konfliktu

15) Organizacja i zarządzanie zakładami poprawczymi

16) Zaburzenia lękowe wśród młodzieży a proces resocjalizacji.

17) Organizacja i zarządzanie zakładami karnymi.

18) MOW i MOS

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu narzędzi multimedialnych, dyskusja oraz ćwiczenia z podziałem na grupy, analiza tekstów.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA WYSTAWIENIA OCENY:

1) aktywność studenta

2) obecność studenta

3) ocena cząstkowa z projektu Design Thinking

4) ocena cząstkowa z prezentacji multimedialnej

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)