Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura uczestnictwa [W1-KM-N2-KU01] semestr zimowy 2021/2022
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura uczestnictwa [W1-KM-N2-KU01]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: 32
Prowadzący: Piotr Aptacy
Literatura:

H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

B. Dziadzia, Dylematy tzw. kultury uczestnictwa,"Media i Społeczeństwo" 2/2012.

K. Gajewski, Rozwój medialnej kultury uczestnictwa a historia idei sztucznej inteligencji, [w:] Zmiany medialne i komunikacyjne. W stronę innowacyjności, red. K. Kopecka-Piech, Wrocław 2015.

M. Makówka, Funkcje uczestnictwa w kulturze, " Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie" 2007 / nr 742.

Teksty kultury uczestnictwa, red. A. Dąbrówka, E. Maryla, A. Wójtowicz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.

P. Kisiel, Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze, [w.] Kultura a rozwój, red. J. HAUSNER, A. KARWIŃSKA, J. PURCHLA, Warszawa 2013.

A. Andrysek, Konwergencja ekstremalna – „The Inside Experience”, „Kwadratura Koła. Pierwsza dekada XXI wieku w obiektywie”, Katowice 2011.

A. Gwóźdź, Kino po kinie – film po kinie, w: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. tenże, Warszawa 2010.

Nowe media. Wprowadzenie, red. M. Lister, J. Dovey, S. Giddings i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

I. Kurz, „I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com – odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2010.

Dopuszcza się uwzględnienie literatury dodatkowej, dostosowanej do aktualnych potrzeb w trakcie prowadzenia zajęć.

Zakres tematów:

1. Pojęcie kultury uczestnictwa.

2. Web 2.0.

3. Procesy konwergencji mediów.

4. Opowiadania transmedialne: opis zjawiska, charakterystyka oraz analiza wybranych opowiadań transmedialnych.

5. Porównanie "starych" i "nowych" mediów.

6. Charakterystyka nowych mediów, kluczowe pojęcia: cyfrowość, interaktywność, hipertekstualność, wirtualność, usieciowienie, symulacja.

7. Nowe formy audiowizualne stanowiące rozwinięcie koncepcji opowiadania transmedialnego.

8. Kulturowe reprezentacje kina oraz filmu. Problemy dot. zdefiniowania "kina" oraz "filmu.

9. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów.

10. Kultura fanowska i jej wytwory.

Czas na realizację poszczególnych tematów ustala prowadzący.

Metody dydaktyczne:

02-MO2S-14-f_k

Praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna.

20 godzin

W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym na platformie TEAMS.

Praca własna studenta.

Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, przygotowanie prezentacji.

30 godzin

Metody i kryteria oceniania:

02-MO2SN-14 -w_p - prezentacja ustna.

Sprawdzenie umiejętności i kompetencji.

Ocena bardzo dobra – student bardzo dobrze rozumie zjawiska kultury uczestnictwa oraz powiązań pomiędzy poszczególnymi platformami medialnymi. Jego ustna prezentacja jest wzbogacona o bardzo wiele elementów multimedialnych oraz charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem szczegółowości prezentowanych pomysłów. Prezentacja nie zawiera błędów merytorycznych.

Ocena dobra – student dobrze rozumie zjawiska kultury uczestnictwa. Jego ustna prezentacja zawiera wystarczającą ilość elementów multimedialnych oraz charakteryzuje się wysokim poziomem szczegółowości prezentowanych pomysłów. Prezentacja nie zawiera błędów merytorycznych.

Ocena dostateczna – student niezbyt dobrze rozumie zjawiska kultury uczestnictwa oraz powiązań pomiędzy poszczególnymi platformami medialnymi. Jego prezentacja jest uboga pod kątem elementów multimedialnych oraz charakteryzuje się przeciętnym poziomem prezentowanych pomysłów. Prezentacja zawiera istotne błędy merytoryczne.

Ocena niedostateczna – student nie zna zjawisk kultury uczestnictwa oraz powiązań pomiędzy poszczególnymi platformami medialnymi. Jego ustna prezentacja nie zawiera przykładów multimedialnych. Prezentacja zawiera istotne błędy merytoryczne.

02-MO2SN-14 -w_o - obserwacja weryfikująca

ocena postaw i kompetencji

02-MO2SN-14 -w_d - dyskusja/debata sprawdzająca

Sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji.

Ocena bardzo dobra – student bardzo często uczestniczy w dyskusji, jasno przedstawia swoje opinie, ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów, trafnie używa pojęć związanych z mediami w kulturze uczestnictwa.

Ocena dobra – student często zabiera głos, jasno przedstawia swoje opinie, ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów, trafnie używa pojęć związanych z mediami w kulturze uczestnictwa.

Ocena dostateczna – student rzadko zabiera głos, niejasno przedstawia swoje opinie, ustosunkowuje się do wypowiedzi innych dyskutantów, nietrafnie używa pojęć związanych z mediami w kulturze uczestnictwa.

Ocena niedostateczna – student nawet wywołany do zabrania głosu nie potrafi sformułować wypowiedzi.

Podstawą oceny końcowej jest wynik uzyskany na podstawie prezentacji ustnej. Jest on modyfikowany o pół stopnia jeśli ocena z obserwacji weryfikującej oraz dyskusji/debaty sprawdzającej jest wyższa lub niższa o co najmniej jeden stopień.

Uwagi:

W trakcie semestru dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Przekroczenie tego limitu powoduje konieczność zaliczenia opuszczonego materiału w trybie konsultacji.

Kontakt z prowadzącym zajęcia pod adresem piotr.aptacy@us.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)