Podmiotowość nauczyciela-cz.1 [38-S1ISN-PN-1]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podmiotowość nauczyciela-cz.1 [38-S1ISN-PN-1] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 10 |
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski |
Literatura: |
1. T. Borowska: Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa 2003. 2. J. Brach-Czaina: Szczeliny istnienia. Kraków 2006. 3. Kępiński: Lęk. Kraków 2002. 4. J. Kristeva, J. Vanier: (Bez)sens słabości. Dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu. Poznań 2012. 5. G. Liiceanu: O granicy. Kraków 2018. 6. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa 2016. 7. I. Przybylska: Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna. Katowice 2018. 8. P. Smeyers, R. Smith, P. Standish: The Therapy of Education. Philosophy, Happiness and Personal Growth. Basingstoke–New York 2007. 9. J. Tischner: Filozofia dramatu. Wprowadzenie. Kraków 1998. 10. L. Witkowski: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków 2009. |
Zakres tematów: |
1. Egzystencja – ludzki (graniczny) sposób istnienia. 2. Człowiek – istota dramatyczna. 3. Edukacja i terapia – wyzwania terapii pedagogicznej. 4. Lekcje niepokoju – pedagogika (z) lęku. 5. Zraniona tożsamość – kondycja piętna, efekty stygmatyzacji i zawstydzania. 6. Ambiwalencja daru – pułapki pomocy i (nie)wdzięczności. 7. Za kurtyną interwencji – psychoanalityczny wymiar pedagogiki. 1. Przekaz – komunikacyjny wymiar pedagogiki. 2. Teorie szkoły – instytucjonalny wymiar pedagogiki (a. socjologiczne i pedagogiczne ujęcie szkoły). 3. Teorie szkoły – instytucjonalny wymiar pedagogiki (b. pedagogiczna koncepcja szkoły S. Hessena). 4. Teorie szkoły – instytucjonalny wymiar pedagogiki (c. niewydolność pedagogiczna szkoły). 5. Klimat klasy szkolnej – emocjonalny wymiar pedagogiki. 6. Profesjonalizm pedagogiczny – zawodowy wymiar pedagogiki. 7. Autorytet nauczyciela – symboliczny wymiar pedagogiki. |
Metody dydaktyczne: |
konwersatorium: wykład i dyskusja z poszukiwaniem "luster teoretycznych" |
Metody i kryteria oceniania: |
portfolio: notatki z wykładu wg wzoru: 1. motyw z wykładu; 2. cytat korespondujący z wybranej literatury; 3. komentarz wiążący pkt. 1. i 2.; 4. pytania i uwagi do wykładu; prezentacja wybranej lektury z uwzględnieniem wymiarów: ethos, pathos, logos |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.