Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podmiotowość nauczyciela-cz.1 [38-S1ISN-PN-1] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podmiotowość nauczyciela-cz.1 [38-S1ISN-PN-1]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 17:15 - 18:45
sala 1.7
Rektorat (Katowice, ul. Bankowa 12) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 10
Prowadzący: Krzysztof Maliszewski
Literatura:

1. T. Borowska: Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa 2003.

2. J. Brach-Czaina: Szczeliny istnienia. Kraków 2006.

3. Kępiński: Lęk. Kraków 2002.

4. J. Kristeva, J. Vanier: (Bez)sens słabości. Dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu. Poznań 2012.

5. G. Liiceanu: O granicy. Kraków 2018.

6. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa 2016.

7. I. Przybylska: Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna. Katowice 2018.

8. P. Smeyers, R. Smith, P. Standish: The Therapy of Education. Philosophy, Happiness and Personal Growth. Basingstoke–New York 2007.

9. J. Tischner: Filozofia dramatu. Wprowadzenie. Kraków 1998.

10. L. Witkowski: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków 2009.

Zakres tematów:

1. Egzystencja – ludzki (graniczny) sposób istnienia.

2. Człowiek – istota dramatyczna.

3. Edukacja i terapia – wyzwania terapii pedagogicznej.

4. Lekcje niepokoju – pedagogika (z) lęku.

5. Zraniona tożsamość – kondycja piętna, efekty stygmatyzacji i zawstydzania.

6. Ambiwalencja daru – pułapki pomocy i (nie)wdzięczności.

7. Za kurtyną interwencji – psychoanalityczny wymiar pedagogiki.

1. Przekaz – komunikacyjny wymiar pedagogiki.

2. Teorie szkoły – instytucjonalny wymiar pedagogiki (a. socjologiczne i pedagogiczne ujęcie szkoły).

3. Teorie szkoły – instytucjonalny wymiar pedagogiki (b. pedagogiczna koncepcja szkoły S. Hessena).

4. Teorie szkoły – instytucjonalny wymiar pedagogiki (c. niewydolność pedagogiczna szkoły).

5. Klimat klasy szkolnej – emocjonalny wymiar pedagogiki.

6. Profesjonalizm pedagogiczny – zawodowy wymiar pedagogiki.

7. Autorytet nauczyciela – symboliczny wymiar pedagogiki.

Metody dydaktyczne:

konwersatorium: wykład i dyskusja z poszukiwaniem "luster teoretycznych"

Metody i kryteria oceniania:

portfolio: notatki z wykładu wg wzoru: 1. motyw z wykładu; 2. cytat korespondujący z wybranej literatury; 3. komentarz wiążący pkt. 1. i 2.; 4. pytania i uwagi do wykładu;

prezentacja wybranej lektury z uwzględnieniem wymiarów: ethos, pathos, logos

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)