Psychologia nauczania-uczenia się [W3-PE-MJS4-PPIW-11]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychologia nauczania-uczenia się [W3-PE-MJS4-PPIW-11] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 113 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Żenda | ||||||||||||||||
Literatura: |
• Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji czyli Jak uczyć, żeby nauczyć? Sopot: GWP. Rozdział 9. • Kruszewski, K. (red.) (2017). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN (r. 4-7). • Aktualne rozporządzenia w pracy nauczyciela (kompetencje kluczowe, zadania nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć z zakresu umiejętności uczenia się zgodnie z aktualnym rozporządzeniem). • Dialog motywujący – wybrany artykuł. • Nęcka, E. (2005). Trening twórczości (wybrane rozdziały). Gdańsk: GWP. • Hattie, J. (2018). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. • Rosenberg, M., B. (2020). Porozumienie bez przemocy. O języku życia (wydanie 3 rozszerzone). Warszawa: Czarna Owca. • Oatley, K., Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje (s. 348-371). Warszawa: PWN. • Doliński, D., Strelau, J. (2018). Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 564-570). Gdańsk: GWP. • Shanker, S. (2016). Metoda samoregulacji Self-Reg (s. 19-57). Warszawa: Mamania. • Marzano, R. J. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej (r.1-4). • Carr, N. (2012). Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion. • Guziuk-Tkacz, M., Siegień-Matyjewicz, A. J. (2016). Leksykon diagnostyki. Psychopedagogika, pedagogika transkulturowa. Warszawa: WA Żak. • Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji czyli Jak uczyć, żeby nauczyć? Sopot: GWP. Rozdział 1, 3, 4, 8 i 10. • Dehaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery.. jak dotąd. Kraków: Copernicus Center Press. Rozdział 5, 8 i 10. • Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion (rozdziały 8 i 9). • Jaklewicz, H. (2014). Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych. W: I. Namysłowska. Psychiatria dzieci i młodzieży (strony 191-197). Warszawa: PZWL. • Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN (wybrane rozdziały). • Żylińska, M. (2019). Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się. 2019. • Śliwerski, B. (2021). Szkoła jako toksyczna instytucja. Polemika z książką Mikołaja Marcela, Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2021, ss. 309, Studia z Teorii Wychowania, 3(36). |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Nauczanie-uczenie się z dwóch perspektyw. 2. Motywowanie uczniów do nauki - dobre praktyki do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się. Oddziaływania nauczyciela a stan psychofizyczny dziecka. 3. Analiza własnych działań i wskazanie obszarów wymagających modyfikacji w przyszłym działaniu – projektowanie warsztatów edukacyjnych i profilaktycznych z ujęciem trudnych sytuacji szkolnych i nowoczesnych technologii. Ocena własnych kompetencji w procesie nauczania-uczenia się. 4. Procesy poznawcze w procesie skutecznego nauczania i uczenia się. Uwaga, pamięć i trening zapamiętywania – ocena przydatności technik. 5. Odejście od normy w uczeniu się i nauczaniu – specyficzne trudności w uczeniu się oraz edukacja alternatywna – prezentacja grupowa wybranych szkół alternatywnych. 6. Rola informacji zwrotnej w procesie nauczania. 7. Kolokwium zaliczeniowe. 8. Podsumowanie zajęć. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, rozwiązywanie problemów praktycznych |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu z oceną pozytywną po uzyskaniu minimum 50% punktów. Aktywność studenta podczas zajęć - przygotowanie wypowiedzi indywidualnych oraz grupowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.