Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia nauczania-uczenia się [W3-PE-MJS4-PPIW-11] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia nauczania-uczenia się [W3-PE-MJS4-PPIW-11]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 23
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Żenda
Literatura:

• Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji czyli Jak uczyć, żeby nauczyć? Sopot: GWP. Rozdział 9.

• Kruszewski, K. (red.) (2017). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN (r. 4-7).

• Aktualne rozporządzenia w pracy nauczyciela (kompetencje kluczowe, zadania nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć z zakresu umiejętności uczenia się zgodnie z aktualnym rozporządzeniem).

• Dialog motywujący – wybrany artykuł.

• Nęcka, E. (2005). Trening twórczości (wybrane rozdziały). Gdańsk: GWP.

• Hattie, J. (2018). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

• Rosenberg, M., B. (2020). Porozumienie bez przemocy. O języku życia (wydanie 3 rozszerzone). Warszawa: Czarna Owca.

• Oatley, K., Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje (s. 348-371). Warszawa: PWN.

• Doliński, D., Strelau, J. (2018). Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 564-570). Gdańsk: GWP.

• Shanker, S. (2016). Metoda samoregulacji Self-Reg (s. 19-57). Warszawa: Mamania.

• Marzano, R. J. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej (r.1-4).

• Carr, N. (2012). Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion.

• Guziuk-Tkacz, M., Siegień-Matyjewicz, A. J. (2016). Leksykon diagnostyki. Psychopedagogika, pedagogika transkulturowa. Warszawa: WA Żak.

• Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji czyli Jak uczyć, żeby nauczyć? Sopot: GWP. Rozdział 1, 3, 4, 8 i 10.

• Dehaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery.. jak dotąd. Kraków: Copernicus Center Press. Rozdział 5, 8 i 10.

• Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion (rozdziały 8 i 9).

• Jaklewicz, H. (2014). Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych. W: I. Namysłowska. Psychiatria dzieci i młodzieży (strony 191-197). Warszawa: PZWL.

• Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN (wybrane rozdziały).

• Żylińska, M. (2019). Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się. 2019.

• Śliwerski, B. (2021). Szkoła jako toksyczna instytucja. Polemika z książką Mikołaja Marcela, Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2021, ss. 309, Studia z Teorii Wychowania, 3(36).

Zakres tematów:

1. Nauczanie-uczenie się z dwóch perspektyw.

2. Motywowanie uczniów do nauki - dobre praktyki do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się. Oddziaływania nauczyciela a stan psychofizyczny dziecka.

3. Analiza własnych działań i wskazanie obszarów wymagających modyfikacji w przyszłym działaniu – projektowanie warsztatów edukacyjnych i profilaktycznych z ujęciem trudnych sytuacji szkolnych i nowoczesnych technologii. Ocena własnych kompetencji w procesie nauczania-uczenia się.

4. Procesy poznawcze w procesie skutecznego nauczania i uczenia się. Uwaga, pamięć i trening zapamiętywania – ocena przydatności technik.

5. Odejście od normy w uczeniu się i nauczaniu – specyficzne trudności w uczeniu się oraz edukacja alternatywna – prezentacja grupowa wybranych szkół alternatywnych.

6. Rola informacji zwrotnej w procesie nauczania.

7. Kolokwium zaliczeniowe.

8. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, rozwiązywanie problemów praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe w formie testu z oceną pozytywną po uzyskaniu minimum 50% punktów.

Aktywność studenta podczas zajęć - przygotowanie wypowiedzi indywidualnych oraz grupowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)