Podstawy geodezji, topografii i kartografii [W2-KIER-113]
semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy geodezji, topografii i kartografii [W2-KIER-113] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 13:45 - 16:15
sala 104 Budynek dydaktyczny "Żyleta" (Sosnowiec, ul. Będzińska 60) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Bogdan Gądek |
Literatura: |
Szafraniec J. Moja mapa. Tworzenie map w technologiach geoinformacyjnych. Przewodnik uzupełniający do laboratoriów z podstaw kartografii + Płyta CD Pasławski J. (red.) – WPROWADZENIE do KARTOGRAFII i TOPOGRAFII. Wyd. Nowa Era, Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2006, str. 399. |
Zakres tematów: |
1. Skala: ćwiczenia obliczeniowe. 2. Układy współrzędnych: Czytanie współrzędnych na mapach w różnych układach i skalach 3. Obliczenia odległości oraz przeliczanie współrzędnych 4. Kalibracja mapy, wstęp do QGIS 5. Geodezja (m.in. wcięcie kątowe wprzód, wcięcie wstecz) 6. O mapie: Atlasy, elementy map, Kompozycja mapy 7. Kartogram i kartodiagram 8. Interpolacja. 9. Generalizacja 10. Numeryczny model terenu 11. Profile terenu |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia w pracowni z wykorzystaniem materiałów kartograficznych oraz aplikacji komputerowych ilustrujących możliwości tworzenia opracowań kartograficznych i geodezyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena średnia z samodzielnie wykonanych prac studentów, powstających w ramach laboratorium oraz z kolokwium. Kryteria oceny: – ocena bardzo dobra (5.0) – student ma wiedzę w zakresie podstaw geodezji, topografii i kartografii, zna podstawowe pojęcia, rozumie je i umiejętnie stosuje w praktyce (w sytuacjach typowych i nowych), analizuje dane, dostrzega zależności pomiędzy komponentami środowiska na podstawie opracowań kartograficznych, wyciąga wnioski, potrafi wskazać metody najlepszej prezentacji kartograficznej obiektów/zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych; student samodzielnie korzysta z różnych źródeł danych, w tym elektronicznych, potrafi dane gromadzić, przetwarzać, analizować i wizualizować, planuje etapy pracy w celu rozwiązania problemów badawczych w oparciu o kartograficzne metody prezentacji danych, potrafi konstruktywnie działać w grupie (często jaki lider); opracowania są wykonane prawidłowo pod względem merytorycznym i formalnym oraz posiadają wysoki walor estetyczny; – ocena dobra (4.0) – student ma wiedzę w zakresie podstaw geodezji, topografii i kartografii i stosuje ją w praktyce w sytuacjach typowych, podejmuje próbę jej zastosowania również w sytuacjach nowych, zna kartograficzne metody prezentacji obiektów/zjawisk przestrzeni geograficznej i podejmuje próbę analizy zależności, powiązań, próbuje wskazać najważniejsze wnioski, potrafi dotrzeć do różnych źródeł danych, w tym elektronicznych, gromadzić je, potrafi współdziałać w grupie; opracowania są wykonane prawidłowo pod względem merytorycznym i formalnym, z dopuszczalnymi drobnymi uchybieniami, które nie wpływają znacząco na efekty końcowe opracowania; są wykonane estetycznie; – ocena dostateczna (3.0) – student posiada wiedzę w zakresie podstaw geodezji, topografii i kartografii, podejmuje próbę jej zastosowania w sytuacjach praktycznych, potrafi wskazać źródła informacji, w tym elektroniczne i podejmuje próbę dotarcia do danych, ich gromadzenia, zna kartograficzne metody prezentacji danych jakościowych/ilościowych i stosuje je; potrafi pracować w grupie, przyjmując wyznaczone zadania; opracowania posiadają błędy formalne oraz uchybienia merytoryczne, niemniej student rozumie, z czego błędy wynikają i podejmuje próbę ich poprawienia; – ocena niedostateczna (2.0) – student nie potrafi wykazać się wiedzą w zakresie podstaw geodezji, topografii i kartografii, nie zna podstawowych pojęć, nie opanował podstawowych umiejętności, nie potrafi współpracować w grupie; opracowania nie spełniają wymogów merytorycznych i formalnych, są niestaranne. |
Uwagi: |
1 sem. IZŚ /studia I stopnia / |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.