Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino: sztuka - technologia - ideologia [W1-KM-N2-STI02] semestr letni 2021/2022
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kino: sztuka - technologia - ideologia [W1-KM-N2-STI02]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala B/1.28
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala B/1.28
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 27
Prowadzący: Magdalena Kempna-Pieniążek
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

D. Drzazga, Leni Riefesntahl – kult ciała i wyzwolonego ducha, w: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur, red. A. Gwóźdź, Kraków 2004.

A. Helman, Dekonstruuję „Casablancę”, „Kino” 1990, nr 3.

B. Hlebowicz, Najeźdźcy z kosmosu, czyli Pocahontas tańcząca ze smokami, „Kino” 2010, nr 3.

K. Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały).

M. Oleszczyk, Paradoksy historii: „Narodziny narodu” (1915), w: Historia kina, t. 1., Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009.

M. Przylipiak, Triumf woli, „Studia Filmoznawcze” 2002, nr 23.

P. Sitkiewicz, Animacja w cieniu Disneya, w: Historia kina, t. 2., Kino klasyczne, red. T. Lubelski. I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011.

R. Syska, Reaganomatoretro, czyli czekając na herosa, „EKRANy” 2012, nr 5.

Literatura uzupełniająca:

A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Kraków 2009 (rozdział: Krytyka ideologiczna).

Historia kina, t. 3., Kino epoki nowofalowej, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015 (wybrane rozdziały).

Historia kina, t. 4, Kino końca wieku, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2019 (wybrane rozdziały).

M. Kempna-Pieniążek, Ciało nadludzkie czy nieludzkie? Transgresyjne aspekty filmowych wizerunków Indian. „Kultura Współczesna” 2013, nr 3.

M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004 (wybrane rozdziały).

Literatura może ulec zmianie w trakcie semestru.

Zakres tematów:

1. Pojęcie ideologii.

2. "Narodziny narodu" D.W. Griffitha – ideologiczne problemy związane z prezentowaniem rasy na ekranie.

3. "Avatar" J. Camerona – ideologia kolonializmu i neokolonializmu w kinie.

4. "Triumf woli" L. Riefenstahl – kino w służbie totalitaryzmu; dokumentalizm a ideologia.

5. "Olimpiada" L. Riefenstahl – kino sportowe a ideologia.

6. "Casablanca" Michaela Curtiza - kino klasyczne i jego ideologiczny przekaz związany z płcią.

7. Wybrane elementy ideologii patriarchalnej w mainstreamowych animacjach.

8. "Swobodny jeździec" D. Hoppera – amerykańskie kino kontestacji; stracone ideały.

9. "Koszmar z ulicy Wiązów" W. Cravena – reaganomatografia i jej polityczne konteksty.

Czas na realizację bloków określa prowadząca.

Metody dydaktyczne:

02-MO2S-14-f_k: KONWERSATORIUM: 20h:

praca z tekstami teoretycznymi, analiza i interpretacja filmów

Praca własna studenta: 60h:

studiowanie tekstów naukowych; przygotowanie przykładów filmowych egzemplifikujących problemy estetyki, ideologii i technologii kina

Metody i kryteria oceniania:

02-MO2SN-14-w_t: TEST

Termin przeprowadzenia weryfikacji: sesja letnia 2021-2022

Forma weryfikacji: test wyboru składający się z 25 pytań zamkniętych.

Skala ocen:

25-24 p. - bardzo dobry

23-22 p. - plus dobry

21-19 p. - dobry

18-17 p. - plus dostateczny

16-13 p. - dostateczny

12-0 p. - niedostateczny.

Kwestie sporne rozstrzyga koordynatorka.

Uwagi:

W czasie semestru dopuszcza się dwie nieobecności na zajęciach. Większa liczba nieobecności powinna zostać odpracowana na warunkach określonych przez prowadzącą.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)