Kino: sztuka - technologia - ideologia [W1-KM-N2-STI02]
semestr letni 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kino: sztuka - technologia - ideologia [W1-KM-N2-STI02] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala B/1.28 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala B/1.28 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 27 |
Prowadzący: | Magdalena Kempna-Pieniążek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: D. Drzazga, Leni Riefesntahl – kult ciała i wyzwolonego ducha, w: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur, red. A. Gwóźdź, Kraków 2004. A. Helman, Dekonstruuję „Casablancę”, „Kino” 1990, nr 3. B. Hlebowicz, Najeźdźcy z kosmosu, czyli Pocahontas tańcząca ze smokami, „Kino” 2010, nr 3. K. Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały). M. Oleszczyk, Paradoksy historii: „Narodziny narodu” (1915), w: Historia kina, t. 1., Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009. M. Przylipiak, Triumf woli, „Studia Filmoznawcze” 2002, nr 23. P. Sitkiewicz, Animacja w cieniu Disneya, w: Historia kina, t. 2., Kino klasyczne, red. T. Lubelski. I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011. R. Syska, Reaganomatoretro, czyli czekając na herosa, „EKRANy” 2012, nr 5. Literatura uzupełniająca: A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Kraków 2009 (rozdział: Krytyka ideologiczna). Historia kina, t. 3., Kino epoki nowofalowej, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015 (wybrane rozdziały). Historia kina, t. 4, Kino końca wieku, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2019 (wybrane rozdziały). M. Kempna-Pieniążek, Ciało nadludzkie czy nieludzkie? Transgresyjne aspekty filmowych wizerunków Indian. „Kultura Współczesna” 2013, nr 3. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004 (wybrane rozdziały). Literatura może ulec zmianie w trakcie semestru. |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie ideologii. 2. "Narodziny narodu" D.W. Griffitha – ideologiczne problemy związane z prezentowaniem rasy na ekranie. 3. "Avatar" J. Camerona – ideologia kolonializmu i neokolonializmu w kinie. 4. "Triumf woli" L. Riefenstahl – kino w służbie totalitaryzmu; dokumentalizm a ideologia. 5. "Olimpiada" L. Riefenstahl – kino sportowe a ideologia. 6. "Casablanca" Michaela Curtiza - kino klasyczne i jego ideologiczny przekaz związany z płcią. 7. Wybrane elementy ideologii patriarchalnej w mainstreamowych animacjach. 8. "Swobodny jeździec" D. Hoppera – amerykańskie kino kontestacji; stracone ideały. 9. "Koszmar z ulicy Wiązów" W. Cravena – reaganomatografia i jej polityczne konteksty. Czas na realizację bloków określa prowadząca. |
Metody dydaktyczne: |
02-MO2S-14-f_k: KONWERSATORIUM: 20h: praca z tekstami teoretycznymi, analiza i interpretacja filmów Praca własna studenta: 60h: studiowanie tekstów naukowych; przygotowanie przykładów filmowych egzemplifikujących problemy estetyki, ideologii i technologii kina |
Metody i kryteria oceniania: |
02-MO2SN-14-w_t: TEST Termin przeprowadzenia weryfikacji: sesja letnia 2021-2022 Forma weryfikacji: test wyboru składający się z 25 pytań zamkniętych. Skala ocen: 25-24 p. - bardzo dobry 23-22 p. - plus dobry 21-19 p. - dobry 18-17 p. - plus dostateczny 16-13 p. - dostateczny 12-0 p. - niedostateczny. Kwestie sporne rozstrzyga koordynatorka. |
Uwagi: |
W czasie semestru dopuszcza się dwie nieobecności na zajęciach. Większa liczba nieobecności powinna zostać odpracowana na warunkach określonych przez prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.