Prawo szkolnictwa wyższego [W5-AD-S2-PW-PSW]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prawo szkolnictwa wyższego [W5-AD-S2-PW-PSW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Lipowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Prawo administracyjne, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2. Instytucje materialnego prawa administracyjnego. Przegląd regulacji, Warszawa, link: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16327/Instytucje%20mater%20pr%20adm-Lipowicz-ebook-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 3. Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz - Magdalena Pyter, Adam Balicki, Michalina Duda, Dariusz Dudek, Małgorzata Gałązka, Beata Kucia-Guściora 4. Prawo o szkolnictwie wyższym : komentarz / Hubert Izdebski, Jan Michał Zieliński. 5. Prawo o szkolnictwie wyższym : z komentarzem : z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 października 2011 r. / Marcin Chałupka. 6. P. Lisowski, Cywilizacja administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 80-lecia urodzin prof. nadzw. UWr dra hab. Jana Jeżewskiego |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Planowana tematyka zajęć: 1. Szkolnictwo wyższe – wartości chronione prawem; 1.1.Wolność nauki i nauczania; 1.2.autonomia szkoły wyższej; 1.3. godność człowieka 1.3. równość wobec prawa, równość szans, 2. Organizacja i prowadzenie szkolnictwa wyższego jako zadanie publiczne 2.1. Podejście europejskie od uniwersytetu bolońskiego do uniwersytetu humboltowskiego 2.2. Model amerykański – uniwersytety fundacyjne i stanowe 2.3. Współczesna debata nad modelem szkolnictwa wyższego, 2.4. Globalizacja kształcenia i jej skutki- „przemysł edukacyjny” jako element soft power i pozyskiwania elity imigranckiej ,brain drain, (przykład Australii i Wielkiej Brytanii) 3. Rola państwa w odniesieniu do wyższego szkolnictwa publicznego i niepublicznego 3.1. Polityka naukowa i kształcenia wyższego 3.2. Finansowanie ze środków publicznych – uzasadnienie i formy 3.3. Nadzór nad szkolnictwem publicznym i prywatnym oraz jego formy; 4. Rys historyczny : polskie szkolnictwo wyższe i jego fazy rozwojowe 4.1. Początki szkolnictwa wyższego: od Akademii Krakowskiej do Szkoły Rycerskiej i uniwersytetów 4.2. Polskie szkolnictwo wyższe okresu niewoli wobec działań zaborcy i okupanta – od tajnego nauczania do „latającego uniwersytetu”; 4.3. Szkolnictwo wyższe w czasach PRL-u; obszary opresji i enklawy wolności 4.4. Przełom ustrojowy 1989 r i jego konsekwencje dla szkolnictwa wyższego; Presja ekonomizacji i prywatyzacji. 5. Uniwersytet jako publiczny zakład administracyjny i element administracji świadczącej 6. Szkolnictwo wyższe w Polsce w świetle ustawy z 2018 r. 6.1. Uniwersytety a uczelnie akademickie 6.2. Politechniki, 6.3. Wyższe uczelnie zawodowe, 6.4. Szkoły doktorskie i inne rodzaje studiów doktoranckich 7. Struktura szkoły wyższej w świetle kolejnych aktów normatywnych w latach 1990-2020 8. Stopnie i tytuły naukowe - ewolucja regulacji i ewaluacji 9. Organy naczelne i centralne właściwe w sprawach szkolnictwa wyższego 10. Administracja uczelni 10.1. Organy uczelni publicznej 10.1. Rektor 10.2. Senat 10.3. Rada uczelni 10.4. Dziekani, Rada Wydziału, Rada dyscypliny, Rada Instytutu 11. Prawa i obowiązki studentów. Samorząd studencki i pracowniczy 12. Uczelnia niepubliczna a prawa i obowiązki założyciela, struktura, likwidacja uczelni 13. Rejestracja uczelni niepublicznych, uczelnie niepubliczne w Polsce 14. Podsumowanie : nauczanie zdalne i inne wyzwania działania w cyberprzestrzeni. Uniwersytet XXI wieku |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, wspomagająco: praca w grupach, głosowania, dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student zna i rozumie aksjologiczne podstawy szkolnictwa wyższego. Student potrafi omówić ewolucję szkolnictwa wyższego. Student rozumie pojęcie zakładu administracyjnego i administracji świadczącej Student zna i rozumie strukturę, funkcjonowanie uczelni publicznych i niepublicznych oraz ich organy. Egzamin pisemny (testowy). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 sem. AD S2 - Przedmiot do wyboru - nieuruchomiony lato 21/22 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.