Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika twórczości [W3-PE-MJS4-PPIW-21] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika twórczości [W3-PE-MJS4-PPIW-21]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 220A
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 22
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Małgorzata Łączyk
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PP/W3-SMPP19.2020/
Literatura:

Górniok-Naglik A., W dialogu sztuki z edukacją, Akapit, Toruń 2007.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls Kraków 2013.

Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz Aleksandra, Szymura B., Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2005.

Olczak Małgorzata, Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Impuls, Kraków, 2009.

Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, red. E. Lubińska- Kościółek i K. Plutecka, Impuls, Kraków, 2011.

W stronę kreatywności, red. W. Dobrołowicz i M. Karwowski, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Artykuły i opracowania wybrane przez studentów

Zakres tematów:

Ćwiczenia wprowadzające do zagadnień przedmiotowych. Zajęcia twórczo integracyjne. Asocjacje związane z kategorią twórczości – poznanie i weryfikacja założeń dotyczących zagadnień z zakresu pedagogiki twórczości – wprowadzenie do tematyki.

Twórczość i kreatywność w znaczeniu subiektywnym i obiektywnym w optyce współczesnych badań i doniesień naukowych. Wnioski dla praktyki pedagogicznej w kontekście potencjalnego działania wpierającego potencjalność kreacyjną.

Twórczość i kreatywność w teorii i implikacje praktyczne. Fakty i mity.

Dywergencyjne zadania w praktyce – zajęcia inicjalne. Wartość zabaw i działań twórczych.

Użyteczność uniwersalnych zasad i technik heurystycznych w kontekście potrzeb i działań praktycznych studentów. Wybrane formuły wspierania twórczości i kreatywności i ich wartości aplikacyjne.

Diagnoza dyspozycji twórczych i kreatywności.

„Giełda pomysłów”- propozycje twórczych zajęć dla wybranych grup wiekowych.

Zaliczenia

Metody dydaktyczne:

Metody heurystyczne i twórcze, dyskusja, metoda uczenia się we współpracy

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność i udział w dyskusjach oraz projektach działań aranżowanych podczas zajęć oraz praca pisemna indywidualna (autorski scenariusz).

Scenariusz: Zaliczenie zajęć wymaga opracowania propozycji projektu działań warsztatowych (scenariusz zajęć) dla dziecka/ ucznia.

Kryteria oceny - wytyczne: projekt pisemny powinien przyjąć formę scenariusza zajęć, w którym studenci wymienią i opisują m. in. główne cele zajęć, formy, środki dydaktyczne, czas trwania i opis przebiegu zajęć. W projekcie należy umieścić opis działań twórczych w postaci ćwiczeń pobudzających do twórczego myślenia i twórczej aktywności. Ćwiczenia powinny mieć charakter autorski lub powinny być odpowiednio zmodyfikowane (na bazie dostępnej literatury) względem celów czy tematyki projektu.

Projekt na najwyższą ocenę powinien:

1. Opierać się o oryginalny i spójny scenariusz;

2. Ćwiczenia/ zabawy powinny być odpowiednio opisane i uzasadnione w kontekście tematu;

3. Powinien zostać wdrożony w przebieg zajęć z dowolną osobą lub grupą osób;

4. Wymaga uwzględnienia rozwiązań wskazanych przez uczestników;

5. Wymaga uwzględnienia komentarza ( w podsumowaniu) dotyczącego potencjalności twórczej uczestnika.

Kryteria oceny poszczególnych elementów projektu (UWiRKO):

Uzasadnienie i opis działań/ ćwiczeń/zabaw U=maksymalnie 10 pkt; Wdrożenie i realizacja WiR=maksymalnie 10 punktów; Komentarz=maksymalnie 10 punktów; Oryginalność= maksymalnie 10 pkt.

Punktacja i oceny za projekt:

40-35 punktów = bdb;

34-29 punktów=db+;

28-23 punkty=db;

22-17 punkty =3.5;

16-11 punktów = 3.0

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)