Pedagogika twórczości [W3-PE-MJS4-PPIW-21]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedagogika twórczości [W3-PE-MJS4-PPIW-21] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 220A Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PP/W3-SMPP19.2020/ | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Górniok-Naglik A., W dialogu sztuki z edukacją, Akapit, Toruń 2007. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls Kraków 2013. Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz Aleksandra, Szymura B., Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2005. Olczak Małgorzata, Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Impuls, Kraków, 2009. Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, red. E. Lubińska- Kościółek i K. Plutecka, Impuls, Kraków, 2011. W stronę kreatywności, red. W. Dobrołowicz i M. Karwowski, Wyd. APS, Warszawa 2002. Artykuły i opracowania wybrane przez studentów |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia wprowadzające do zagadnień przedmiotowych. Zajęcia twórczo integracyjne. Asocjacje związane z kategorią twórczości – poznanie i weryfikacja założeń dotyczących zagadnień z zakresu pedagogiki twórczości – wprowadzenie do tematyki. Twórczość i kreatywność w znaczeniu subiektywnym i obiektywnym w optyce współczesnych badań i doniesień naukowych. Wnioski dla praktyki pedagogicznej w kontekście potencjalnego działania wpierającego potencjalność kreacyjną. Twórczość i kreatywność w teorii i implikacje praktyczne. Fakty i mity. Dywergencyjne zadania w praktyce – zajęcia inicjalne. Wartość zabaw i działań twórczych. Użyteczność uniwersalnych zasad i technik heurystycznych w kontekście potrzeb i działań praktycznych studentów. Wybrane formuły wspierania twórczości i kreatywności i ich wartości aplikacyjne. Diagnoza dyspozycji twórczych i kreatywności. „Giełda pomysłów”- propozycje twórczych zajęć dla wybranych grup wiekowych. Zaliczenia |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody heurystyczne i twórcze, dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność i udział w dyskusjach oraz projektach działań aranżowanych podczas zajęć oraz praca pisemna indywidualna (autorski scenariusz). Scenariusz: Zaliczenie zajęć wymaga opracowania propozycji projektu działań warsztatowych (scenariusz zajęć) dla dziecka/ ucznia. Kryteria oceny - wytyczne: projekt pisemny powinien przyjąć formę scenariusza zajęć, w którym studenci wymienią i opisują m. in. główne cele zajęć, formy, środki dydaktyczne, czas trwania i opis przebiegu zajęć. W projekcie należy umieścić opis działań twórczych w postaci ćwiczeń pobudzających do twórczego myślenia i twórczej aktywności. Ćwiczenia powinny mieć charakter autorski lub powinny być odpowiednio zmodyfikowane (na bazie dostępnej literatury) względem celów czy tematyki projektu. Projekt na najwyższą ocenę powinien: 1. Opierać się o oryginalny i spójny scenariusz; 2. Ćwiczenia/ zabawy powinny być odpowiednio opisane i uzasadnione w kontekście tematu; 3. Powinien zostać wdrożony w przebieg zajęć z dowolną osobą lub grupą osób; 4. Wymaga uwzględnienia rozwiązań wskazanych przez uczestników; 5. Wymaga uwzględnienia komentarza ( w podsumowaniu) dotyczącego potencjalności twórczej uczestnika. Kryteria oceny poszczególnych elementów projektu (UWiRKO): Uzasadnienie i opis działań/ ćwiczeń/zabaw U=maksymalnie 10 pkt; Wdrożenie i realizacja WiR=maksymalnie 10 punktów; Komentarz=maksymalnie 10 punktów; Oryginalność= maksymalnie 10 pkt. Punktacja i oceny za projekt: 40-35 punktów = bdb; 34-29 punktów=db+; 28-23 punkty=db; 22-17 punkty =3.5; 16-11 punktów = 3.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.