Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji [W3-PC-MJS-PS4-3] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji [W3-PC-MJS-PS4-3]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Natalia Stankowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/
Literatura:

literatura pomocna w realizacji zadań:

Abramowska B., Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska. Warszawa 2005.

Balcerek – Kałek Anna, Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

Baran Jolanta, Guni Grażyna (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno – wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. Tom 2.1 i 2.2. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Błeszyński Jacek J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

Bodanko Anatol (red.), Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno – edukacyjnymi, Impuls, Kraków 1999.

Czubala Dionizjusz, Lach – Rosocha Jadwiga (red.), Niepełnosprawni wśród nas. O dostęp do edukacji i prawo do rozwoju. Wydawnictwo Akademii Techniczno – Humanistycznej, Bielsko – Biała 2004.

Ćwirynkało K., Kosakowski C. (red.), Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Aydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Deptuła Maria (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2004.

Dziewiecki Marek, Integralna profilaktyka uzależnień w szkole, Rubikon, Kraków.

Gaś Z.B., Poleszak W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo – profilaktyczny szkoły, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017,

file:///C:/Users/natalia/Downloads/z.b.gas-w.poleszakopracowujemy-i-ewaluujemy-program-wychowawczo-profilaktyczny-szkoly-ostateczna-wersja.pdf (data dostęu 30.09.22).

Gaś Zbigniew, Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 1998.

Grodowska Małgorzata, Kowalska Maria, Wychowawczy program profilaktyczny. Rubikon, Kraków 2003.

Kaczmarek Bożydar, Markiewicz Katarzyna (red.), Komunikowanie się we współczesnym świecie. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2003.

Kamińska – Busko B., Szymańska J. (red.), Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, Warszawa 2005.

Karkowska Magda, Czarnecka Wiesława, Przemoc w szkole, Impuls, Kraków 2000.

Knez R., Słonina W.M., Saper, czyli jak rozminować agresję Rubikon, Kraków 2002.

Knez R., Słonina W., Poznaję – wybieram, Rubikon, Kraków2003.

Konopczyński M., Borowik J., Chlebowski P., Kolemba M., Szorc K., Szada-Borzyszkowska J., Zadania wychowawczo – profilaktyczne szkoły i placówki Oświatowej, Materiały szkoleniowe dla nauczycieli i doradców metodycznych,

file:///C:/Users/natalia/Downloads/Zadania-wychowawczo-profilaktyczne-szkoy-i-placwki-owiatowej.pdf (data dostępu: 30.09.22).

Kosińska Ewa. Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

Kosińska Ewa, Zachara Barbara, Profilaktyka pierwszorzędowa. Rubikon, Kraków 2003.

Majewicz Piotr, Mikrut Adam (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Seria Integracja – Nauczyciel – Wychowanie. Gliwice – Kraków 2008.

Ostrowska A., Społeczeństwo polskie wobec osób niepełnosprawnych. Przemiany postaw i dyskursu. W: Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Red. J. Sikorska. Warszawa 2002.

Paziowie Barbara, Grzegorz, Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

Rudek Iwona, Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Rzeźnicka – Krupa Jolanta, Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Simm Małgorzata, Węgrzyn – Jonek Ewa, Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

System rekomendacji. Standardy i kryteria oceny jakości programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w ramach systemu rekomendacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, file:///C:/Users/natalia/Downloads/system_rekomendacji_standardy-i-kryteria_11.pdf (data dostępu: 30.09.22).

Szymańska Joanna, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychprofilaktyki. Warszawa 2000.

Zakres tematów:

Wprowadzenie studentów pedagogiki w tematykę związaną ze wspomaganiem i doskonaleniem nauczycieli w zakresie wychowania, profilaktyki i promocji zdrowia (podstawowa terminologia, zarys tematu, podstawa prawna, np.: profilaktyka, rodzaje profilaktyki, czynniki ryzyka i czynniki chroniące, grupy ryzyka, norma, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, polityka zmniejszania szkód i inne).

Poznanie informacji, rozwijanie wiedzy oraz nabywanie umiejętności wynikających z konieczności poznania, projektowania, wdrażania programów profilaktycznych w szkole. Podstawowa literatura pomocna w konstruowaniu programu profilaktycznego. Baza programów profilaktycznych realizowanych w szkolnictwie. Materiały informacyjne, metodyczne, programy wspierające szkołę w realizacji działań w pracy z dziećmi i młodzieżą. Projektowanie programów profilaktycznych: zasady i reguły konstrukcyjne programów; rodzaje programów; uwarunkowania prawne.

Problematyka obejmująca pracę w zakresie promocji zdrowia i zdrowych nawyków, uodparniania się na sytuacje trudne, przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym wśród uczniów (radzenie sobie ze stresem, prawidłowa komunikacja oraz rozwiązywanie sytuacji konfliktowych – komunikacja interpersonalna, uświadamianie sobie własnego i cudzego zachowania komunikacyjnego, poznanie barier w komunikacji, aktywne słuchanie/, uzależnienia – alkohol, tytoń, narkotyki/, samobójczość/, przemoc i agresja/, bezpieczne korzystanie z mediów -internet, odbiór reklam/ tolerancja i inne).

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, Zastosowane zostaną narzędzia edukacji zdalnej (Teams, Moodle).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem. Ocena jest wypadkową obecności na zajęciach, aktywności i wykonywania zadań podczas ćwiczeń, zrealizowania projektu grupowego oraz napisania kolokwium pisemnego.

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PC/W3-SMPC19.2020/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)