Pedagogika twórczości [W3-PE-MJN4-PPIW-21]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika twórczości [W3-PE-MJN4-PPIW-21] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 14:30
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk | ||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PP/W3-NMPP19.2020/ | ||||||||||
Literatura: |
Bernacka E., Konformizm i nonkonformizm a twórczość, UMCS, 2004. Czelakowska D., Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Impuls, 2007. Dobrowolska B., Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów. Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych. Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2009. Górniok-Naglik A., W dialogu sztuki z edukacją, Akapit, Toruń 2007. K. Krasoń, Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I-III, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2011. Karwowski M.(red.), Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009. Karwowski M.: Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Seria „Homo Creator”, Wydawnictwo APS, Warszawa2009. Krasoń K., Myślenie twórcze dziecka w wieku przedszkolnym – polisensoryczne płaszczyzny diagnozowania, „Chowanna” 2002, t. 2 (19). Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. Popek S., Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH), Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Impuls, 2010. Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Red. Stanisław Popek, Ryszarda, Ewa Bernacka,C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A, M. Zawadzka, Wyd. UMCS, Lublin 2009. Sienkiewicz- Wilowska J., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. Łączyk M., Związek ucieleśnienia i narracji na podstawie obserwacji zachowań dzieci w ich kontakcie ze sztuką wizualną [w:] Ekspresja ruchu-ciało-kreacja-komunikat, red. Małgorzata Łączyk, Aleksandra Pyrzyk – Kuta, 2016 Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s.73-86. Łączyk M., Potrzeba hubrystyczna i kompetencje twórcze dzieci w wieku wczesnoszkolnym a współczesne wyzwania edukacyjne, [w:] Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania pod red. Janiny Uszyńskiej-Jarmoc, Małgorzaty Bilewicz, 2015, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 307-324. Łączyk M., Kleszcz M.,, Pomiędzy wyobcowaniem a partycypacją- nauczyciele wobec wartościowania atrybutów kultury postmodernistycznej, „Chowanna” 2013 nr 1 (40) |
||||||||||
Zakres tematów: |
Kluczowe pojęcia i wykładnia teoretyczna pedagogiki twórczości- wprowadzenie do współczesnych teorii wychowania i uwarunkowań rozwoju twórczego człowieka. Potencjał kreacyjny jako fundamentalne zaplecze samorealizacji w perspektywie wybranych koncepcji rozwoju i współczesnych wyzwań rzeczywistości. Teorie twórczości i podstawowe paradygmaty w eksplikacji istoty procesu twórczego na tle literatury przedmiotu. Wskaźniki twórczości. Modele edukacji i podstawowe wskaźniki szkoły twórczej. Wykładnia twórczego uczenia się i nauczania twórczości. Rola nauczyciela w procesie wspierania rozwoju twórczego uczniów. Zdolności i uzdolnienia twórcze i działania wspierające rozwój twórczy dzieci i uczniów. Ekspresja twórcza dzieci i uwarunkowania rozwoju i wzmacniania postaw twórczych. Modelowanie postaw i zachowań twórczych dzieci. O znaczeniu sztuki i randze wychowania estetycznego. Sposoby badania twórczości – diagnoza i identyfikacja potencjału twórczego. Podsumowanie i zaliczenie |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia omawiane w ramach wykładów i korespondujących z nimi pojęć omawianych na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.