Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy poetyki [W1-FP-S1-PP] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy poetyki [W1-FP-S1-PP]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala A/1.15
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 14
Prowadzący: Anna Szawerna-Dyrszka
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Artykuły omawiane na zajęciach:

– Barthes Roland: Śmierć autora. Przeł. Michał Paweł Markowski. „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2;

– Jakobson Roman: Poetyka w świetle językoznawstwa. Przeł. Krystyna Pomorska. W: Tegoż: W poszukiwaniu istoty języka. T. 2. Warszawa 1989 lub w zbiorach: Współczesna teoria badań literackich za granicą. T. 2. Red. Henryk Markiewicz. Kraków 1976; Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Kraków 2006 (wersja skrócona);

– Sławiński Janusz: O kategorii podmiotu lirycznego. W: Tegoż: Dzieło – język – tradycja. Warszawa 1974 (i wyd. nast.);

2. Lektury przygotowujące do testu (z wyjątkiem fragmentów przywoływanych na ćwiczeniach studenci zapoznają się z wybraną publikacją/wybranymi publikacjami we własnych zakresie):

– Głowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz: Zarys teorii literatury. Warszawa 1972 (i wyd. nast.);

– Kulawik Adam: Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków 1990 (i wyd. nast.);

– Miodońska-Brookes Ewa, Kulawik Adam, Tatara Marian: Zarys poetyki. Warszawa 1978 (i wyd. nast.).

– Słownik terminów literackich. Red. Janusz Sławiński. Warszawa 2000 (i wyd. nast.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (wybór):

– Dłuska Maria: Próba teorii wiersza polskiego. Kraków 1980 (i wyd. nast.);

– „Forum Poetyki”; dostępne w Internecie: fp.amu.edu.pl;

– Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Red. Zbigniew Kadłubek, Beata Mytych-Forajter, Aleksander Nawarecki. Gdańsk 2018;

– Liryka polska. Interpretacje. Red. Jan Prokop, Janusz Sławiński. Kraków 1966 (i wyd. nast.);

– Nowela – opowiadanie – gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Red. Kazimierz Bartoszyński. Warszawa 1979;

– Okopień-Sławińska Aleksandra: Relacje osobowe w literackiej komunikacji. W: Tejże: Semantyka wypowiedzi poetyckiej. Wrocław 1985 [Kraków 1998 i wyd. nast.] lub: Problemy teorii literatury. Seria 2. Red. Henryk Markiewicz. Wrocław 1987;

Zakres tematów:

Problematyka szczegółowa: Poetyka a dzieło literackie. Główne elementy struktury dzieła literackiego. Organizacja brzmieniowa wypowiedzi literackiej. Elementy polskiej wersyfikacji (systemy wiersza, rymy, strofy). Elementy stylistyki. Typowe środki stylistyczne. Problemy kompozycji utworu. Podział na rodzaje i gatunki literackie – najważniejsze gatunki liryczne, epickie i dramatyczne. Typy liryki. Kreacje podmiotu lirycznego. Rodzaje przeżyć wyrażanych w liryce. Podstawowe płaszczyzny konstrukcji epickiej (narracja i świat przedstawiony). Wypowiedzi bohaterów w utworze epickim (monolog i dialog w mowie niezależnej, zależnej i pozornie zależnej). Instancje nadawcze i odbiorcze w literackiej komunikacji: autor, podmiot czynności twórczych, podmiot liryczny (narrator), mówiący bohater; czytelnik konkretny, odbiorca wirtualny, adresat monologu lirycznego (narracji), słuchający bohater). Dzieło literackie jako komunikat językowy (koncepcja Jakobsona). Poetyka a analiza i interpretacja dzieła literackiego.

Metody dydaktyczne:

Heureza z elementami wykładu, praca z tekstem literackim i teoretycznoliterackim. Wiedza wyniesiona z lektury artykułów teoretycznych będzie weryfikowana na zajęciach, podczas ćwiczeń praktycznych, uwzględniających analizę i interpretację dzieła literackiego.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest przygotowanie do zajęć, aktywny udział w ćwiczeniach oraz pozytywny wynik testu pisemnego. Prowadzący wystawiając ocenę końcową z ćwiczeń, uwzględnia ocenę z testu zaliczeniowego i decyduje, czy podnieść ją o stopnień lub pół stopnia w zależności od aktywności danej osoby na zajęciach. Test, przeprowadzony na przedostatnich ćwiczeniach w semestrze zimowym, uwzględniać będzie zadania teoretyczne (sprawdzenie znajomości podstawowych pojęć teoretycznoliterackich) i zadania praktyczne (zweryfikowanie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą w związku z analizą i interpretacją dzieła).

Uwagi:

1 semestr filologii polskiej I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)