Zagadnienia literatury najnowszej [W1-FP-S1-ZLN]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zagadnienia literatury najnowszej [W1-FP-S1-ZLN] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala A/0.1 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 14 |
Prowadzący: | Dariusz Nowacki |
Literatura: |
Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 Jerzy Jarniewicz, Mondo cane, Stronie Śląskie 2021 Łukasz Barys, Kości, które nosisz w kieszeni, Warszawa 2021 Konrad Góra, Kalendarz majów, Stronie Śląskie 2019 Paweł Sołtys, Mikrotyki, Wołowiec 2017 Małgorzata Lebda, Mer de Glace, Wrocław 2021 Dorota Masłowska, Inni ludzie, Kraków 2018 Adam Kaczanowski, Cele, Poznań 2018 Szczepan Twardoch, Król, Kraków 2016 Marcin Mokry, Świergot, Wrocław 2019 Mariusz Szczygieł, Nie ma, Warszawa 2018 Marcin Wicha, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków 2017 |
Zakres tematów: |
1. Wartości estetyczne, kulturowe i poznawcze tomu prozy „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk. 2. „Mondo cane” Jerzego Jarniewicza – problematyka tomu oraz praktyka poetycka. 3. Zawartość ideowo-artystyczna debiutanckiego wystąpienia Łukasza Barysa. 4. Idiom poetyckie Konrada Góry (na przykładzie „Kalendarza majów”). 5. Żywioł konwersacyjny i poetyka miniatury prozatorskiej na przykładzie „Mikrotyków” Pawła Sołtysa. 6. Pytania o podmiot i „sprawy ziemi” – „Mer de Glace” Małgorzaty Lebdy. 7. Kształt estetyczny i zawartość problemowa tomu „Inni ludzie” Doroty Masłowskiej. 8. Próba krytycznej lektury „poematu” Adama Kaczanowskiego „Cele”. 9. „Król” Szczepana Twardocha – gry z zastanymi konwencjami prozy popularnej i głębsze znaczenia. 10. „Świergot” Marcina Mokrego – Osobliwości językowo-wizualne i perspektywy interpretacyjne. 11. „Nie ma” Mariusza Szczygła wobec przemian w polu prozy reportażowej. 12. Od szczegółu do ogółu – problematyka i forma „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” Marcina Wichy. |
Metody dydaktyczne: |
Samodzielna praca o charakterze analityczno-interpretacyjnym wedle instrukcji prowadzącego ćwiczenia. Pogadanka |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności) oraz aktywny w niech udział. Najważniejsze kryterium oceny to stopień znajomości analizowanych i interpretowanych na zajęciach lektur (wybrane tomy prozy i poezji – zob. pkt Literatura). Dodatkowo premiowane będę odwołania do podanych tekstów pomocniczych, nie będących jednak lekturami obligatoryjnymi. |
Uwagi: |
5 semestr filologii polskiej, I stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.