Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 3.23 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Sołtysik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009 Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001 Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001 Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958 Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989 Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014 https://www.imperiumromanum.edu.pl Dodatkowe materiały w formie zdalnej przygotowane przez lektora. |
Zakres tematów: |
ASPEKTY KULTUROWE 1. Alfabet łaciński (wymowa, akcent, iloczas). 2. Eneida Wergiliusza - fragmenty tekstów źródłowych. 3. Początki Rzymu. 4. Rzymska rachuba czasu, kalendarz rzymski. 5. Najważniejsze budowle starożytnego Rzymu. 6. Święta i uroczystości w starożytnym Rzymie. 7. Najwybitniejsi pisarze i poeci rzymscy. 8. Starożytne sentencje, gnomy, aforyzmy, paremie, zwroty, wyrażenia, skróty, związki frazeologiczne. 9. Alfabet grecki ortografia, nauka czytania ( przydech, akcent podział głosek enklityki, proklityki, rodzajnik, interpunkcja, iota subscriptum, iota adscriptum). 10. Iliada i Odyseja Homera - fragmenty tekstów źródłowych. 11. Architektura i sztuka w antycznej Grecji. 12. Najwięksi filozofowie starożytnej Grecji. 13. Życie prywatne starożytnych Greków. 14. Słownictwo o greckiej i łacińskiej etymologii (proweniencji) w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego. 15. Latinitas et Graecitas viva we współczesnej kulturze. 16. Wpływ języków klasycznych i kultury antycznej na język i kulturę angielskiego obszaru językowego. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia o charakterze dyskusji nad poleconymi przez prowadzącego lekturami, nad przedstawionymi zagadnieniami, ćwiczenia przygotowujące do końcowego testu ze znajomości treści zajęć; ćwiczenia są prowadzone z wykorzystaniem metody aktywizującej (burza mózgów) i podającej z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość Liczba godzin pracy własnej studenta 30. Praca z literaturą , źródłami internetowymi; przyswajanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć; przygotowanie się do testu i wypowiedzi ustnych, aktywny udział w dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia. Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach online skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach zdalnych w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sposobów weryfikacji efektów uczenia się modułu: - pisemnego testu kompetencyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej - prezentacji - aktywnego udziału w indywidualnych lub grupowych zadaniach w trakcie zajęć Skala ocen: 94-100% 5.0 87-93% 4.5 80-86% 4.0 73-79% 3.5 65-72% 3.0 0-64% 2.0 Skala ocen ( wypowiedzi ustne ): 5 – wypowiedź płynna, spójna i na temat, bezbłędna, w pełni zrozumiała 4+ – wypowiedź płynna, spójna i na temat, poprawna, zrozumiała 4 – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, w większości spójna i na temat, poprawna, zrozumiała 3+ – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, nie zawsze spójna i na temat, z drobnymi błędami, zrozumiała 3 – wypowiedź z licznymi zawahaniami, sporadycznie spójna i na temat z licznymi błędami 2 – wypowiedź niespójna, niepoprawna / nie na temat /, brak wypowiedzi Ocena końcowa modułu wyliczana jest wg następujących przedziałów: 4,76 – 5,0 = bdb 4,26 – 4,75 = db+ 3,76 – 4,25 = db 3,26 – 3,75 = dst+ 3,0 – 3,25 = dst < 3,0 = ndst |
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność język biznesu 1b1 Studenci w ramach modułu wybierają albo aspekty językowe albo kulturowe. Grupa wybrała ASPEKTY KULTUROWE. W przypadku zajęć zdalnych student zobowiązany jest do dysponowania sprzętem zapewniającym bezpośrednią interakcję audio-wideo lub audio z prowadzącym i pomiędzy uczestnikami zajęć w czasie rzeczywistym. Kontakt z prowadzącym: mgr Joanna Sołtysik miejsce i godziny konsultacji oraz adres poczty elektronicznej na stronie www.spnjo.us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.