Moduł dyplomowy 1: Moduł 1 - Tekst akademicki [W1-FA-NA-S2-MD1-TA-1]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Moduł dyplomowy 1: Moduł 1 - Tekst akademicki [W1-FA-NA-S2-MD1-TA-1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 50 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Sosnowiec, ul. Żytnia 12) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Ślęzak-Świat |
Literatura: |
Arnaudet, Martin L. and Mary E. Barret. 1984. Approaches to Academic Reading and Writing. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall. Evans, Virginia. 2000. Successful Writing Proficiency. 2nd edition. Newbury: Express Publishing. Hamp-Lyons, Liz, and Ben Heasley. 1987. Study Writing. A Course in Written English for Academic and Professional Purposes. Cambridge: CUP. Jordan, R. 1999. Academic Writing Course. 3rd edition. Harlow: Longman. Macpherson, Robin. 1996. English for Writers and Translators. Warszawa: PWN. Macpherson, Robin. 2001. Advanced Written English. Warszawa: PWN. McCarthy, M., and F. O’Dell. 2008. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: CUP. Swales, John M. and Christine B. Feak. 2004. Academic Writing for Graduate Students: A Course for Non-Native Speakers of English. Ann Arbor: University of Michigan Press Trzeciak, John, and S.E. Mackay. 1994. Study Skills for Academic Writing. New York: Prentice Hall. Wray, A., K. Trott and A Bloomer. 1998. Projects in Linguistics. London: Arnold. Literatura uzupełniająca: Bean, John S.,+ Richard Marius, and Harvey S. Weiner. 1985. The McGraw-Hill Self-Study College Workbook. New York: McGraw-Hill Book Company. Clyne, Michael. 1987. Cultural differences in the organization of academic texts. Journal of Pragmatics 11: 211-47. Duszak, Anna. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flower, Linda. 1979. Writer-based prose: A cognitive basis for problems in writing. College English 41: 1: 19—37. Flowerdew, John, and Matthew Peacock (eds.). 2001. Research Perspectives on English for Academic Purposes. Cambridge: CUP. Paltridge, Brian. 1997. Genre, Frames and Writing in Research Settings. Amsterdam: John Benjamins. Swales, John. 1990. Genre Analysis. English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press. Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations. 6th edition. Chicago: University of Chicago. |
Zakres tematów: |
Pojęcie typu tekstu, genru i rejestru. Tekst główny i tekst poboczny. Struktura pozioma tekstu i jej wyznaczniki. Rola śródtytułów i zdań tematycznych. Podstawowe zasady edycji tekstów (2); Pojęcie tekstu akademickiego i wspólnoty dyskursu. Wspólnota językowa a tekst akademicki: różnice kulturowe w organizacji tekstów akademickich (2); - Plagiat i kompilacja. Sposoby cytowania. Cytowanie w tekście i w przypisie. Dłuższe cytaty dosłowne i parafraza. Funkcja przypisów. Bibliografia a spis prac cytowanych. Ćwiczenia w formułowaniu krótkich wypowiedzi pisemnych z podawaniem źródeł (2); - Niektóre elementy stylu akademickiego (w nawiązaniu do różnic pomiędzy językiem pisanym a mówionym), w szczególności problem zaimków, „hedges”, użycie strony biernej, zagadnienia leksykalne, typowe zwroty retoryczne i problem poprawności politycznej. Intensywne ćwiczenia stylistyczne (4); - Streszczenie – budowa i funkcja (6); - Recenzja – budowa i retoryka; krytyczna analiza tekstu (8). |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i materiałów własnych; Dyskusja, burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Na podstawie wypowiedzi pisemnych przygotowywanych w trakcie (sporządzenie bibliografii, eseje lub ich fragmenty z cytowaniem źródeł). Dłuższe prace pisemne przygotowywane podczas zajęć omówione są wraz z podaniem i uzasadnieniem oceny na kolejnych zajęciach |
Uwagi: |
I rok II stopnia filologii angielskiej, specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.