Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł dyplomowy 1: Moduł 1 - Tekst akademicki [W1-FA-NA-S2-MD1-TA-1] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Moduł dyplomowy 1: Moduł 1 - Tekst akademicki [W1-FA-NA-S2-MD1-TA-1]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 50
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Sosnowiec, ul. Żytnia 12) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Ślęzak-Świat
Literatura:

Arnaudet, Martin L. and Mary E. Barret. 1984. Approaches to Academic Reading and Writing. Englewood Cliffs, New Jersey:

Prentice-Hall.

Evans, Virginia. 2000. Successful Writing Proficiency. 2nd edition. Newbury: Express Publishing.

Hamp-Lyons, Liz, and Ben Heasley. 1987. Study Writing. A Course in Written English for Academic and Professional Purposes.

Cambridge: CUP.

Jordan, R. 1999. Academic Writing Course. 3rd edition. Harlow: Longman.

Macpherson, Robin. 1996. English for Writers and Translators. Warszawa: PWN.

Macpherson, Robin. 2001. Advanced Written English. Warszawa: PWN.

McCarthy, M., and F. O’Dell. 2008. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: CUP.

Swales, John M. and Christine B. Feak. 2004. Academic Writing for Graduate Students: A Course for Non-Native Speakers of

English. Ann Arbor: University of Michigan Press

Trzeciak, John, and S.E. Mackay. 1994. Study Skills for Academic Writing. New York: Prentice Hall.

Wray, A., K. Trott and A Bloomer. 1998. Projects in Linguistics. London: Arnold.

Literatura uzupełniająca:

Bean, John S.,+ Richard Marius, and Harvey S. Weiner. 1985. The McGraw-Hill Self-Study College Workbook. New York:

McGraw-Hill Book Company.

Clyne, Michael. 1987. Cultural differences in the organization of academic texts. Journal of Pragmatics 11: 211-47.

Duszak, Anna. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flower, Linda. 1979. Writer-based prose: A cognitive basis for problems in writing. College English 41: 1: 19—37.

Flowerdew, John, and Matthew Peacock (eds.). 2001. Research Perspectives on English for Academic Purposes. Cambridge:

CUP.

Paltridge, Brian. 1997. Genre, Frames and Writing in Research Settings. Amsterdam: John Benjamins.

Swales, John. 1990. Genre Analysis. English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.

Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations. 6th edition. Chicago: University of Chicago.

Zakres tematów:

Pojęcie typu tekstu, genru i rejestru. Tekst główny i tekst poboczny. Struktura pozioma tekstu i jej wyznaczniki. Rola

śródtytułów i zdań tematycznych. Podstawowe zasady edycji tekstów (2);

Pojęcie tekstu akademickiego i wspólnoty dyskursu. Wspólnota językowa a tekst akademicki: różnice kulturowe w organizacji

tekstów akademickich (2);

- Plagiat i kompilacja. Sposoby cytowania. Cytowanie w tekście i w przypisie. Dłuższe cytaty dosłowne i parafraza. Funkcja

przypisów. Bibliografia a spis prac cytowanych. Ćwiczenia w formułowaniu krótkich wypowiedzi pisemnych z podawaniem źródeł

(2);

- Niektóre elementy stylu akademickiego (w nawiązaniu do różnic pomiędzy językiem pisanym a mówionym), w szczególności

problem zaimków, „hedges”, użycie strony biernej, zagadnienia leksykalne, typowe zwroty retoryczne i problem poprawności

politycznej. Intensywne ćwiczenia stylistyczne (4);

- Streszczenie – budowa i funkcja (6);

- Recenzja – budowa i retoryka; krytyczna analiza tekstu (8).

Metody dydaktyczne:

Prezentacje wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i materiałów własnych;

Dyskusja, burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Na podstawie wypowiedzi pisemnych przygotowywanych w trakcie (sporządzenie bibliografii, eseje lub ich fragmenty z cytowaniem źródeł). Dłuższe prace pisemne przygotowywane podczas zajęć omówione są wraz z podaniem i uzasadnieniem oceny na kolejnych zajęciach

Uwagi:

I rok II stopnia filologii angielskiej, specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)