Pedagogika ogólna [W3-RES1-S2-2]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [W3-RES1-S2-2] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Michalski | ||||||||||||
Literatura: |
• Barthes R.: Fragmenty dyskursu miłosnego. Przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999 (s. 8-11, M. P. Markowski: Wstęp – Seminarium). • Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Tegoż: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. • Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków 2009, s. 27-40 (Przedmowa – próba oglądu przedpola tematyki). • Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych. Toruń 1988, s. 129-136 (Trzy poziomy funkcjonowania tożsamości). • Rorty R.: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993. • Koziołek K.: Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka. Katowice 2006, s. 34-88. • Witkowski L.: Cztery estetyki sytuacji edukacyjnych. W stronę pedagogiki ambiwalencji. W: Idem: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa 1997, s. 216-231. • Dudzikowa M.: Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. T. 5. Gdańsk 2010, s. 203-246. • Witkowski L.: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków 2014 (fragmenty). • Giroux Henry A., Witkowski L: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków 2010 (fragmenty). • Gurycka A.: Błąd w wychowaniu. Warszawa 1990. • Śliwerski B.: Myśleć jak pedagog. Sopot 2010, s. 7-33 (Wstęp). |
||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Status kategorii autorytetu w kulturze II. Matryca myślenia o sytuacji wychowawczej (fenomen seminarium) III. Ideał swobodnego wychowania + Rousseau IV. Pedagogiczne napięcie: indywidualne/społeczne V. Teleologia wychowania (błędy wychowania / estetyki wychowania / rozwój a wspólnotowość) VI. Polityczne strategie myślenia/zmieniania edukacji VII. Etyka lektury: dyskursy narracji pedagogicznych i o edukacji |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca w grupach |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu (przy wymogu aktywnego uczestnictwa w każdych zajęciach zgodnie z przekazaną tematyką) na podstawie kolokwium, które przyjmuje formę ustnego omówienia przydzielonego wcześniej fragmentu tekstu bazowego z zachowaniem trzech etapów (3xR): 1. rekonstrukcja czyli streszczenie/krótkie omówienie wskazanego fragmentu tekstu; 2. rozszerzenie czyli dodatkowe przykłady prezentowanych w danym fragmencie tez (podobne/te same akcenty w życiu społecznym, w innych analizach naukowych - także z zajęć - w tekstach kultury itp.); 3. recenzja czyli krytyczne podejście dodające nowe akcenty, wskazujące wątpliwości, trudności w realizacji postulatów, niedostrzeżone powiązania itp., ale także wskazanie szczególnie cennego akcentu, punktu wyjątkowo ważnego (z uzasadnieniem) lub niebezpiecznego. Pełne zrealizowanie pierwszego punktu - ocena dst; dodatkowo drugiego - db; i trzeciego - bdb. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.