Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna [W3-RES1-S2-2] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ogólna [W3-RES1-S2-2]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Michalski
Literatura:

• Barthes R.: Fragmenty dyskursu miłosnego. Przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999 (s. 8-11, M. P. Markowski: Wstęp – Seminarium).

• Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Tegoż: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997.

• Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków 2009, s. 27-40 (Przedmowa – próba oglądu przedpola tematyki).

• Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych. Toruń 1988, s. 129-136 (Trzy poziomy funkcjonowania tożsamości).

• Rorty R.: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993.

• Koziołek K.: Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka. Katowice 2006, s. 34-88.

• Witkowski L.: Cztery estetyki sytuacji edukacyjnych. W stronę pedagogiki ambiwalencji. W: Idem: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa 1997, s. 216-231.

• Dudzikowa M.: Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. T. 5. Gdańsk 2010, s. 203-246.

• Witkowski L.: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków 2014 (fragmenty).

• Giroux Henry A., Witkowski L: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków 2010 (fragmenty).

• Gurycka A.: Błąd w wychowaniu. Warszawa 1990.

• Śliwerski B.: Myśleć jak pedagog. Sopot 2010, s. 7-33 (Wstęp).

Zakres tematów:

I. Status kategorii autorytetu w kulturze

II. Matryca myślenia o sytuacji wychowawczej (fenomen seminarium)

III. Ideał swobodnego wychowania + Rousseau

IV. Pedagogiczne napięcie: indywidualne/społeczne

V. Teleologia wychowania (błędy wychowania / estetyki wychowania / rozwój a wspólnotowość)

VI. Polityczne strategie myślenia/zmieniania edukacji

VII. Etyka lektury: dyskursy narracji pedagogicznych i o edukacji

Metody dydaktyczne:

metody problemowe, dyskusja, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu (przy wymogu aktywnego uczestnictwa w każdych zajęciach zgodnie z przekazaną tematyką) na podstawie kolokwium, które przyjmuje formę ustnego omówienia przydzielonego wcześniej fragmentu tekstu bazowego z zachowaniem trzech etapów (3xR):

1. rekonstrukcja czyli streszczenie/krótkie omówienie wskazanego fragmentu tekstu;

2. rozszerzenie czyli dodatkowe przykłady prezentowanych w danym fragmencie tez (podobne/te same akcenty w życiu społecznym, w innych analizach naukowych - także z zajęć - w tekstach kultury itp.);

3. recenzja czyli krytyczne podejście dodające nowe akcenty, wskazujące wątpliwości, trudności w realizacji postulatów, niedostrzeżone powiązania itp., ale także wskazanie szczególnie cennego akcentu, punktu wyjątkowo ważnego (z uzasadnieniem) lub niebezpiecznego.

Pełne zrealizowanie pierwszego punktu - ocena dst; dodatkowo drugiego - db; i trzeciego - bdb.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)