Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-RES1-S2-8]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-RES1-S2-8] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi piątek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Grzegorz Głupczyk |
Literatura: |
- Baładynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Konteksty antropologiczno-filozoficzne, Warszawa 2019 - Baładynowicz A., Metody wykorzystywane w probacji organizowanej strategią indywidualnych przypadków, [w:] R. Opora, R. Brzeska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017. - Barczykowska A., Dzierzyńksa-Breś S., Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska” 4/2013. - Bernasiewicz M., Dobre praktyki w zakresie sprawiedliwości naprawczej w USA i Europie, [w:] R. Opora, R. Brzeska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017. - Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Bernasiewicz M., Metodyka pracy wychowawcy podwórkowego wśród „dzieci ulicy” [w:] Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007. - Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M., Przestępczość nieletnich w USA i w Polsce na podstawie wybranych statystyk kryminalnych. "Archiwum Kryminologii" 2020 - Cueff D., Dziecko na ulicy. Zwalczanie przemocy wobec dzieci ulicy. Przewodnik metodologiczny. Warszawa 2006. - Ciepły F., Sprawiedliwość naprawcza wobec przestępstwa, [w:] Gretkowski A., Karbarz D., Mediacja w teorii i praktyce, Stalowa Wola 2009. - Dębski M., Michalska A., Podręcznik streetworkera bezdomności, Pomorskie Forum na Rzecz wychodzenia z bezdomności, Gdańsk 2012 - Frąckowiak P., Kapitał resocjalizacyjny zakładu poprawczego, Kraków 2017. - Jurczyk D., Staniucha A., Współpraca kuratorów sądowych z innymi służbami w realizowaniu zadań profilaktyczno-resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska” 10/2015 - Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Warszawa 2009. - Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2014 - Klonowska I., Bezpieczeństwo jako fundament budowania procesu resocjalizacji, readaptacji i reintegracji w środowisku lokalnym. „Resocjalizacja polska” 15/2018 - Kwadrans Ł, Stasiorowski S., Zagrożenia i perspektywy kurateli sądowej w świetle współczesnych koncepcji probacji i metodyki resocjalizacji, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022. - Latała J., Od idei odwetu po sprawiedliwość naprawczą. Rozważania nad resocjalizacyjnym charakterem instytucji mediacji po wyroku jako formy sprawiedliwości naprawczej, „Probacja” 2/2010 - Madczak A., Czym jest miasto sprawiedliwości naprawczej?, „Archiwum kryminologii”, 43/2021. - Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie. Dokument przygotowany przez Reseau International des Travailleurs Sociaux de Rue (Międzynarodową Sieć Streetworkerów Społecznych) - Michel M. (red.), Streetworking – aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2011 - Michel M., Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2013. - Michel M., Praca streetworkera w lokalnym systemie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022. - Noszczyk-Bernasiewicz M., Bernasiewicz M., Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Katowice 2018, - Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014. - Opora R., Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Gdańsk 2016 - Piątek K., Sprawiedliwość naprawcza w fazie pomocy postpenitencjarnej w Polsce. „Białostockie Studia Prawnicze” 21/2016 - Pierzchała K., Teoretyczne Podstawy Probacji, „Probacja”, 4/2011; - Presławski T., Organizacja wykonania kary pozbawienia wolności a idea sprawiedliwości naprawczej, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 94/2017. - Pyrzyk-Kuta A., Twórczość – Teatr – Zmiana w resocjalizacji nieletnich, Toruń 2021. - Puchowska M., Teatr jako narzędzie adaptacji społecznej, [w:] R. Opora, R. Brzeska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017. - Skowroński B., Probacja. Teoria i metodyka, Warszawa 2018. - Staniszek M., Mediacja jako niewykorzystany środek wychowawczy i profilaktyczny, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022. - Stasiak Krzysztof, Wirkus Łukasz, Kozłowski Paweł, Jedynak Tadeusz, Dziewięćdziesięciolecie kurateli sądowej w Polsce. Historia – Teraźniejszość – Przyszłość. Materiały z I Kongresu Kuratorskiego, Ustka 2009. - Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012 - Świątkiewicz G., (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym. Wyd. Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2002 - Świerczek A., Współpraca instytucjonalna kuratora sądowego dla osób dorosłych w ramach sprawowanych dozorów nad skazanymi, „Resocjalizacja Polska” 4/2013 |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę, omówienie zasad współpracy i zaliczenia. 2. Strategie profilaktyki społecznej. Omówienie teoretyczne, analiza możliwości zastosowania w odniesieniu do konkretnych sytuacji i zagrożeń społecznych; 3. Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, historia i kierunki rozwoju systemu probacji. 4. Praca kuratora rodzinnego i kuratora ds. karnych jako przykład realizacji idei probacji. 5. Koncepcja diversion w wymiarze sprawiedliwości nieletnich. 6. Sprawiedliwość naprawcza - od idei do praktyki. 7. Streetworking jako idea pracy na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczonych społecznie. 8. Koncepcja resilience jako podstawa teoretyczna działań w resocjalizacji i profilaktyce 9. Koncepcja twórczej resocjalizacji M. Konopczyńskiego. 10. Wybrane koncepcje profilaktyki i resocjalizacji: koncepcja tworzenia bezpiecznych przestrzeni. 11. Wybrane koncepcje profilaktyki i resocjalizacji: koncepcja profilaktyki społecznej poprzez projektowanie środowiska CPTED. 12. Wielopasmowa koncepcja resocjalizacji z udziałem społeczeństwa. 13. Charakterystyka wybranych instytucji penitencjarnych oraz działalności postpenitencjarnej. 14. Profilaktyka oparta o wyniki badań naukowych (evidence based practice). 15. Charakterystyka i dominujące przejawy współczesnej przestępczości dzieci i młodzieży w Polsce i w Europie. 16. Krytyczna analiza polskiego systemu resocjalizacji instytucjonalnej na tle aktualnych zmian przepisów prawa. 17. Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce – analiza prawna i społeczna. |
Metody dydaktyczne: |
- Wykład / Wykład problemowy - Dyskusja dydaktyczna; - Metody eksponujące; - Klasyczna metoda problemowa; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wystawiona w oparciu o ocenę z egzaminu ustnego. Student otrzymuje dwa pytania. Oceniana będzie merytoryczność wypowiedzi, znajomość literatury przedmiotu i umiejętność stosowania terminologii naukowej. |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.