Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-RES1-S2-8] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-RES1-S2-8]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 8
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 8
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Grzegorz Głupczyk
Literatura:

- Baładynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Konteksty antropologiczno-filozoficzne, Warszawa 2019

- Baładynowicz A., Metody wykorzystywane w probacji organizowanej strategią indywidualnych przypadków, [w:] R. Opora, R. Brzeska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017.

- Barczykowska A., Dzierzyńksa-Breś S., Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska” 4/2013.

- Bernasiewicz M., Dobre praktyki w zakresie sprawiedliwości naprawczej w USA i Europie, [w:] R. Opora, R. Brzeska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017.

- Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Wyd. Impuls, Kraków 2011.

- Bernasiewicz M., Metodyka pracy wychowawcy podwórkowego wśród „dzieci ulicy” [w:] Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007.

- Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M., Przestępczość nieletnich w USA i w Polsce na podstawie wybranych statystyk kryminalnych. "Archiwum Kryminologii" 2020

- Cueff D., Dziecko na ulicy. Zwalczanie przemocy wobec dzieci ulicy. Przewodnik metodologiczny. Warszawa 2006.

- Ciepły F., Sprawiedliwość naprawcza wobec przestępstwa, [w:] Gretkowski A., Karbarz D., Mediacja w teorii i praktyce, Stalowa Wola 2009.

- Dębski M., Michalska A., Podręcznik streetworkera bezdomności, Pomorskie Forum na Rzecz wychodzenia z bezdomności, Gdańsk 2012

- Frąckowiak P., Kapitał resocjalizacyjny zakładu poprawczego, Kraków 2017.

- Jurczyk D., Staniucha A., Współpraca kuratorów sądowych z innymi służbami w realizowaniu zadań profilaktyczno-resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska” 10/2015

- Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Warszawa 2009.

- Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2014

- Klonowska I., Bezpieczeństwo jako fundament budowania procesu resocjalizacji, readaptacji i reintegracji w środowisku lokalnym. „Resocjalizacja polska” 15/2018

- Kwadrans Ł, Stasiorowski S., Zagrożenia i perspektywy kurateli sądowej w świetle współczesnych koncepcji probacji i metodyki resocjalizacji, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022.

- Latała J., Od idei odwetu po sprawiedliwość naprawczą. Rozważania nad resocjalizacyjnym charakterem instytucji mediacji po wyroku jako formy sprawiedliwości naprawczej, „Probacja” 2/2010

- Madczak A., Czym jest miasto sprawiedliwości naprawczej?, „Archiwum kryminologii”, 43/2021.

- Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie. Dokument przygotowany przez Reseau International des Travailleurs Sociaux de Rue (Międzynarodową Sieć Streetworkerów Społecznych)

- Michel M. (red.), Streetworking – aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2011

- Michel M., Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2013.

- Michel M., Praca streetworkera w lokalnym systemie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022.

- Noszczyk-Bernasiewicz M., Bernasiewicz M., Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Katowice 2018,

- Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014.

- Opora R., Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Gdańsk 2016

- Piątek K., Sprawiedliwość naprawcza w fazie pomocy postpenitencjarnej w Polsce. „Białostockie Studia Prawnicze” 21/2016

- Pierzchała K., Teoretyczne Podstawy Probacji, „Probacja”, 4/2011;

- Presławski T., Organizacja wykonania kary pozbawienia wolności a idea sprawiedliwości naprawczej, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 94/2017.

- Pyrzyk-Kuta A., Twórczość – Teatr – Zmiana w resocjalizacji nieletnich, Toruń 2021.

- Puchowska M., Teatr jako narzędzie adaptacji społecznej, [w:] R. Opora, R. Brzeska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017.

- Skowroński B., Probacja. Teoria i metodyka, Warszawa 2018.

- Staniszek M., Mediacja jako niewykorzystany środek wychowawczy i profilaktyczny, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022.

- Stasiak Krzysztof, Wirkus Łukasz, Kozłowski Paweł, Jedynak Tadeusz, Dziewięćdziesięciolecie kurateli sądowej w Polsce. Historia – Teraźniejszość – Przyszłość. Materiały z I Kongresu Kuratorskiego, Ustka 2009.

- Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012

- Świątkiewicz G., (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym. Wyd. Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2002

- Świerczek A., Współpraca instytucjonalna kuratora sądowego dla osób dorosłych w ramach sprawowanych dozorów nad skazanymi, „Resocjalizacja Polska” 4/2013

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w tematykę, omówienie zasad współpracy i zaliczenia.

2. Strategie profilaktyki społecznej. Omówienie teoretyczne, analiza możliwości zastosowania w odniesieniu do konkretnych sytuacji i zagrożeń społecznych;

3. Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, historia i kierunki rozwoju systemu probacji.

4. Praca kuratora rodzinnego i kuratora ds. karnych jako przykład realizacji idei probacji.

5. Koncepcja diversion w wymiarze sprawiedliwości nieletnich.

6. Sprawiedliwość naprawcza - od idei do praktyki.

7. Streetworking jako idea pracy na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczonych społecznie.

8. Koncepcja resilience jako podstawa teoretyczna działań w resocjalizacji i profilaktyce

9. Koncepcja twórczej resocjalizacji M. Konopczyńskiego.

10. Wybrane koncepcje profilaktyki i resocjalizacji: koncepcja tworzenia bezpiecznych przestrzeni.

11. Wybrane koncepcje profilaktyki i resocjalizacji: koncepcja profilaktyki społecznej poprzez projektowanie środowiska CPTED.

12. Wielopasmowa koncepcja resocjalizacji z udziałem społeczeństwa.

13. Charakterystyka wybranych instytucji penitencjarnych oraz działalności postpenitencjarnej.

14. Profilaktyka oparta o wyniki badań naukowych (evidence based practice).

15. Charakterystyka i dominujące przejawy współczesnej przestępczości dzieci i młodzieży w Polsce i w Europie.

16. Krytyczna analiza polskiego systemu resocjalizacji instytucjonalnej na tle aktualnych zmian przepisów prawa.

17. Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce – analiza prawna i społeczna.

Metody dydaktyczne:

- Wykład / Wykład problemowy

- Dyskusja dydaktyczna;

- Metody eksponujące;

- Klasyczna metoda problemowa;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie wystawiona w oparciu o ocenę z egzaminu ustnego. Student otrzymuje dwa pytania. Oceniana będzie merytoryczność wypowiedzi, znajomość literatury przedmiotu i umiejętność stosowania terminologii naukowej.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)