Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-RES1-S2-8]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-RES1-S2-8] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 9 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Baładynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Konteksty antropologiczno-filozoficzne, Warszawa 2019 Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Wyd. Impuls, Kraków 2011. Frąckowiak P., Kapitał resocjalizacyjny zakładu poprawczego, Kraków 2017. Jurczyk D., Staniucha A., Współpraca kuratorów sądowych z innymi służbami w realizowaniu zadań profilaktyczno-resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska” 10/2015 Kwadrans Ł, Stasiorowski S., Zagrożenia i perspektywy kurateli sądowej w świetle współczesnych koncepcji probacji i metodyki resocjalizacji, [w:] Ambrozik W., Konopczyński M., Współczesne problemy resocjalizacji – w stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022. Latała J., Od idei odwetu po sprawiedliwość naprawczą. Rozważania nad resocjalizacyjnym charakterem instytucji mediacji po wyroku jako formy sprawiedliwości naprawczej, „Probacja” 2/2010 Noszczyk-Bernasiewicz M., Bernasiewicz M., Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Katowice 2018, Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014. Pierzchała K., Teoretyczne Podstawy Probacji, „Probacja”, 4/2011; Presławski T., Organizacja wykonania kary pozbawienia wolności a idea sprawiedliwości naprawczej, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 94/2017. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Od profilaktyki do resocjalizacji różne oblicza oddziaływań penitencjarnych. 2. Typologia osób niedostosowanych społecznie i jej znaczenie dla praktyki resocjalizacyjnej. 3. Indywidualizacja oddziaływań resocjalizacyjnych. 4. Profilaktyka i resocjalizacja oparta na dowodach. 5. Poza instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej. 6. Możliwości wprowadzania innowacji pedagogicznych w instytucjach wychowawczych i poprawczych 7. Możliwości adaptacji europejskich rozwiązań resocjalizacyjnych – eksperymenty resocjalizacyjne |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, prezentacje studentów, praca zespołowa. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową z ćwiczeń będzie stanowiła średnia z aktywności na zajęciach, przygotowanej pracy zespołowej, kolokwium zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.