Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych 1 [W3-RES1-S2-12] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia badań społecznych 1 [W3-RES1-S2-12]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 8
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Małgorzata Łączyk
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PE/W3-S2PE19.2022/
Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.

Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, tom2, PWN, Warszawa 2012.

Badania jakościowe. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, tom1, PWN, Warszawa 2012.

Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, 2013.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wyd. PWN, Warszawa 2010.

Frankfort- Nachmias CH, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, 2001.

Graham Gibbs. Analizowanie danych jakościowych, PWN Warszawa 2011.

Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005.

Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

Kvale S., Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana Białystok 2004.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wyd. PWN, Warszawa 2011.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, PWN Warszawa 2009.

Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, 2004.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, wyd. Żak 2001.

Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka GWP, Gdańsk 2010.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. PWN, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Specyfika badań w naukach społecznych - wprowadzenie do tematyki. Omówienie podstawowych zagadnień z zakresu metodologii, toku planowania i prowadzenia badań naukowych.

2. Proces badawczy i etapy badań w kontekście przyjętej strategii badań i „refleksyjnej obserwacji własnej” ujętej w teorii D. A. Kolba. Rodzaje badań naukowych, a cele i metody oraz techniki gromadzenia danych. Podstawy procedury konstruowania narzędzi badawczych.

3. Analiza problematyki badań społecznych i metod oraz technik badań. Ich potencjał w działaniach diagnostycznych, interwencyjnych i transformacyjnych. Etyczne aspekty badań.

4. Identyfikacja i analiza składowych elementów procesu badawczego: problemy badawcze, zmienne, hipotezy i wskaźniki.

5. Zróżnicowanie schematów badawczych w naukach społecznych i możliwości implementacji wybranych rozwiązań w zakres indywidualnych planów badawczych: badania ilościowe, jakościowe i mieszane. Przykład konceptualizacji projektów badawczych.

6. Konceptualizacja procedury badań weryfikacyjnych. Analiza przykładowych opracowań studentów.

7. Prezentacje grupowe efektów pracy badawczej.

8. Zaliczenia

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, analiza materiałów, praca z tekstem, metody problemowe i aktywizujące w tym m.in. burza mózgów, mapa mentalna.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci są zobligowani do przygotowywania zadanych treści oraz podejmowania aktywności związanej z przebiegiem zajęć. Podstawą zaliczenia ćwiczeń w semestrze letnim jest projekt indywidualny pozwalający sprawdzić umiejętności zaplanowania pracy badawczej na rzecz rozwiązania problemu badawczego oraz prezentacja wyników badań wraz z interpretacją i wskazaniem implikacji praktycznych.

Projekt będzie wymagał pisemnego opracowania struktury badań adekwatnie do modelu (ilościowego/jakościowego) i uwzględnienia standardowych komponentów wpisanych w koncepcję badań, w tym m.in. problematyki badań, hipotez, zmiennych, wskaźników, metod i technik.

Prezentacja będzie dotyczyła wybranego tematu, a podstawą oceny będzie konstrukcja narzędzia, interpretacja zgromadzonych wyników i zakres implikacji praktycznych.

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PE/W3-S2PE19.2022/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)