Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka specjalna 52-WW-NP-DS
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dydaktyka specjalna 52-WW-NP-DS
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Wrona
Literatura:

R.Naprawa, A.Tanejewska, C.Mach, K.Szczepańska : Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. I etap edukacyjny. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2022. Wydanie V.

R.Naprawa, A.Tanejewska, C.Mach, K.Szczepańska : Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. I etap edukacyjny. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2020. Wydanie IV.

Skibska J., Dostosowanie przestrzeni szkoły ogólnodostępnej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] Problemy edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

W. Dykcik, B.Szychowiak (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2001.

D. Mitchell, Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Wydawnictwo Harmonia Universalis. Gdańsk 2016.

A. Pacewicz. Przestrzeń, w której dobrze się uczy. Jak to osiągnąć w naszej szkole? CEO. materiały pdf - udostępnione w trakcie zajęć.

M.Dziółko, M.Kocejko, J.Piwowarska, A.Rdest (red.), Model dostępnej szkoły. - materiał pdf udostępniony w trakcie zajęć.

M.Dobrowolska (red.), Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Scenariusze lekcji. ORE. Warszawa 2018.

Grzybowski P., Spotkania z Innym, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022.

J.Wyczesany (red.), Dydaktyka Specjalna. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2014.

J.Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017.

J.Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN, Warszawa 2017.

Czasopisma: "Szkoła Specjalna", "Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej" i inne wskazane w toku zajęć i wyborze własnym słuchaczy w ramach samokształcenia.

Zakres tematów:

- Organizacja przestrzeni edukacyjnej, warunki dostępności.

- Dostosowanie wymagań edukacyjnych.

- Zasady i metody edukacji dziecka o zaburzonym rozwoju.

- Metody i terapie. TIK.

- Zasady oceny i ewaluacji efektywności podejmowanych działań edukacyjno-terapeutycznych

Metody dydaktyczne:

TIK, podające, wspomaganie prezentacją multimedialną, praca własna z tekstem, dyskusja, praca w grupach, metody projektu

Metody i kryteria oceniania:

1. praca własna z tekstem - opracowanie notatki/streszczenia.

2. praca w grupach - przygotowanie prezentacji na zadany temat.

3. Obecność (min. 80%), aktywny udział w dyskusji.

Uwagi:

dr S. Wrona

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.