Wybrane metody diagnozy psychologicznej [W3-PS-SM-WYBMEDIAG]
semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wybrane metody diagnozy psychologicznej [W3-PS-SM-WYBMEDIAG] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 1 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 1 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Langer |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 2. Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-435 Heszen I. (2005). Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajowska- Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS. 3. STAI Wrześniewski K., Sosnowski T., Jaworowska A., Fecenec D. (2011): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik. Warszawa, PTP. 4. NEO-PI-R Strelau J.(2000). Pięcioczynnikowy model osobowości. W: Psychologia. J.Strelau (red).t.2.,r.VII. Gdańsk: GWP.. Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Warszawa: PTP. Szarota P. (2008). Wielka Piątka - stare problemy, nowe wątpliwości. Roczniki Psychologiczne, 9 (1), 127-138. Cieciuch J., Łaguna M. (2014). Wielka Piątka i nie tylko. Cechy osobowości i ich pomiar. Roczniki Psychologiczne, 17(2), 239-247. Jankowski T., Oleś M., Bąk W., Oleś P. (2009). Przydatność Inwentarza NEO-PI-R w diagnozie indywidualnej Hornowska E. i in. (2003), Podstawowe metody badawcze, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk:GWP, s. 469-490 (Kwestionariusze osobowości) 5. GHQ Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida Goldberga: GHQ – 12 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga. Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź: Instytut Medycyny Pracy. 6. Organika: Pąchalska M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa: PWN. str. 135-150, 261-265, 285-303, 311-333, 357-372. Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego Mini-Mental State Examination (MMSE). Podręcznik. Wersja wg M.F. Folstein, S.E, Folstein, P.R, Mc Hugh rekomendowana przez lnterdyscyplinarną Grupę Ekspertów Rozpoznawania Otępienia Sekcji Psychogeriatrii i Choroby Alzheimera PTP. Stańczak J. (2010). MMSE. Polska Normalizacja. Warszawa: PTP. Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: PTP. Jaworowska A. (2007). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Polska normalizacja. Warszawa: PTP. 8. Inteligencja: Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP. Hornowska E. (2004). Skale Inteligencji dla dorosłych D. Wechslera WAIS-R oraz WAIS-III. Warszawa Wyd. Naukowe SCHOLAR. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. Podanie terminu kolokwium i terminu złożenia pracy zaliczeniowej 2. Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych 3. Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec 4. Charakterystyka pięcioczynnikowego modelu osobowości (PMO). a. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R. Charakterystyka czynników osobowości i ich składowych. b. Charakterystyka właściwości psychometrycznych polskiej wersji Inwentarza NEO-PI-R Costy i R. McRae w adaptacji J.Siuty. c. Obliczanie i interpretacja wyników uzyskanych drogą badania NEO-PI-R. Interpretacja profilu. NEO-PI-R Costy i Mc Crae. Technika przeprowadzenia badań i interpretacja wyników 5. Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusze Goldberga w zastosowaniu klinicznym. Interpretacja wyników 6. Diagnoza organicznych uszkodzeń mózgu. a. Charakterystyka ogniskowych zaburzeń mózgu oraz deficytów organicznych. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych b. Mini Mental oraz Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów 7. Kolokwium 8. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. a. Podstawy teoretyczne i psychometryczne Skali b. Sposób badania, ocena odpowiedzi, sposoby obliczania wyników i ich analiza c. Historia badań nad IQ 9. Omówienie prac zaliczeniowych, zaliczenia |
Metody dydaktyczne: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.