Psychopatologia [W3-PS-NM-PSYCHOP]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychopatologia [W3-PS-NM-PSYCHOP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 19:00 - 20:30
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Wiktoria Smołkowska-Jędo |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Cierpiałkowska, L. (2013). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. 2. Morrison, J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków: WUJ. 3. Pużyński, S., Wciórka, J. (red.) (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 4. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.) (2010). Psychiatria. Podstawy psychiatrii. T.1. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. LITERATURA DODATKOWA 1. Aleksandrowicz, J.W. (2002). Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Butcher, J., Hooley, J., Mineka S. (2017). Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot: GWP. 3. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia – wzajemne zależności. W: Cierpiałkowska, L., Sęk, H (red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN (część I, rozdział 4 s.65 – 80). 4. Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (2017). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo UAM. 5. Czerkawska, E., Hankała, A. (2003). Ejdetyzm – przegląd koncepcji teoretycznych i badań. Przegląd psychologiczny, 46 (4), s. 441-457. 6. Engle, R.W., Sędek, G., von Hecker, U., McIntosh, D.N. (2006). Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS. 7. Grabski, B. (2015). Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Kraków: WUJ. 8. Jakubik, A. (2003). Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 9. Jaremy, M. (2011). Psychiatria w praktyce. Warszawa: Medical Education Oficyna Wydawnicza. 10. Meyer R. (2003). Psychopatologia. Jeden przypadek – wiele teorii. Gdańsk: GWP. 11. Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 12. Pużyński, S. (2009). Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. 13. Rothschild, B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 14. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2011). Psychiatria. Podstawy psychiatrii. T.2. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 15. Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. 16. Stolarska, U., Zając, A., Skowronek-Bała, B., Budziszewska, B. (2009). Zaburzenia percepcji wzrokowej pochodzenia korowego. Przegląd lekarski. 66 (11), s. 976 – 982. 17. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2010). Badanie neuropsychologiczne pacjentów z przejściową amnezją globalną. Psychiatria Polska, XLIV (3), s.361-370. |
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia. Wprowadzenie w tematykę psychopatologii. 2. Psychopatologia ogólna. Objawy psychopatologiczne, zaburzenia procesów poznawczych: spostrzegania. 3. Psychopatologia ogólna. Objawy psychopatologiczne c.d., zaburzenia procesów poznawczych: uwagi, pamięci. 4. Psychopatologia ogólna. Objawy psychopatologiczne c.d - zaburzenia procesów poznawczych: myślenia. 5. Psychopatologia ogólna. Objawy psychopatologiczne c.d – Zaburzenia emocji i motywacji 6. Psychopatologia ogólna. Objawy psychopatologiczne c.d - Zaburzenia aktywności ruchowej, świadomości i poczucia tożsamości. 7. Zaburzenia lękowe – mechanizmy powstawania i przebieg. Osiowe objawy nerwicowe. Typy zaburzeń lękowych. Analiza przypadków. 8. Reakcje na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne. 9. Zaburzenia dysocjacyjne. Zaburzenia somatoformiczne. Analiza przypadków. 10. Zaburzenia afektywne – obraz kliniczny, patogeneza, epidemiologia. 11. Zaburzenia psychotyczne – obraz kliniczny, patogeneza, epidemiologia. 12. Zaburzenia osobowości – dyskusja nad patogenezą, etiologią i epidemiologią. Analiza przypadków 13. Projektowanie postępowania diagnostycznego. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na temat postaci, symptomatologii, przyczyn, mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Prezentacja studium przypadku pacjentów z poszczególnymi postaciami zaburzeń psychicznych. Dyskusja nad uwarunkowaniami, etiopatogenezą oraz kierunkami pomocy. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem analizy tekstów źródłowych, materiałów filmowych, pracy metodą think-pair-share, pracy grupowej, prezentacji multimedialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe oceniane będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Projekt diagnozy opracowywany w kilkuosobowych grupach oceniany będzie na skali 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry) Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja projektów diagnozy Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny cząstkowe z kolokwium i projektu diagnozy. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – projekt diagnozy 0,75 - kolokwium zaliczeniowe. Ocena końcowa z ćwiczeń zostanie wystawiona zgodnie z zasadą: 3,00 do 3,25 - dostateczny; 3,26 do 3,75 - dostateczny plus; 3,76 do 4,25 - dobry; 4,26 do 4,60 - dobry plus; 4,61 do 5,00 - bardzo dobry Kryterium warunkującym zaliczenie przedmiotu jest obecność na zajęciach na poziomie frekwencji min. 50%. Dopuszcza się opuszczenie 2 ćwiczeń bez potrzeby odrabiania nieobecności. W razie większej liczby nieobecności należy odrobić nadliczbowe nieobecności na kolejnych zajęciach, na których student jest obecny (w formie prezentacji na forum grupy najnowszych doniesień naukowych z zakresu opuszczonego tematu). Nieobecności należy odrobić przed zakończeniem semestru, najpóźniej podczas ostatnich zajęć dydaktycznych. W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.