Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJN-PPIW2-MEM] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJN-PPIW2-MEM]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 17:15 - 18:45
sala 111
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewelina Kawiak
Literatura:

1. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015, Wyd. Pedagogiczne ZNP.

2. Z. Semadeni, Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, Warszawa 1991.

3. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2010.

4. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997.

5. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, Warszawa 1977.

6. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa 2005.

7. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

8. J. Hanisz, Matematyka. Metoda pracy w klasach I-III. Warszawa 2016, WSiP.

9. E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1992.

10. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.

11. D. Klus- Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.

12. M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa 2008.

13. H. Moroz, Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

14. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą

a jej formalizacją, Kraków 2010.

15. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997.

16. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989.

17. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

18. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I, Kraków 2014.

19. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.) O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Warszawa 2012, Nowa Era.

20. M. Skura, Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa, 2008.

Zakres tematów:

1. Przegląd Podstawy programowej i literatury przedmiotu.

2. Odporność emocjonalna a matematyka – wykorzystanie gier i zabaw.

3. Rozwijanie myślenia matematycznego z wykorzystaniem rozrywek umysłowych.

4. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych. Ćwiczenia praktyczne.

5. Rytmy w edukacji matematycznej. Rytmiczna organizacja czasu. Ćwiczenia praktyczne.

6. Kształtowanie pojęcia zbioru. Klasyfikowanie, definiowanie, szeregowanie. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych. Ćwiczenia praktyczne z klockami Dienesa, kartami logicznymi, guzikami, itp.

7. Innowacyjne metody pracy na zajęciach matematycznych w przedszkolu i w klasach I-III. Ćwiczenia praktyczne.

8. W krainie baśni – bajki matematyczne. Ćwiczenia praktyczne.

9. Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym.

10. Orientacja w przestrzeni.

11. Rytmy.

12. Rytmiczna organizacja czasu.

13. Zbiory i klasyfikowanie.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna.

Dyskusja.

Projekt.

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/97153/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)