Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W3-PE-MJN-PPiW-PPDZ]
semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W3-PE-MJN-PPiW-PPDZ] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Cabała | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura jest zróżnicowana i prezentuje specyfikę pracy w wybranej placówce edukacyjnej. Jest to literatura zarówno kierowana do dzieci (przykłady środków dydaktycznych), jak i książki metodyczne pokazujące specyfikę pracy z dzieckiem. Literatura jest polecana Studentom podczas zajęć w poszczególnych placówkach. Literatura w Śląskim Ogrodzie Botanicznym, np.: R. Louv: Ostatnie dziecko lasu. Wydawnictwo Relacja. Warszawa 2014. A. Bąk, A. Leśny, E. Palmer-Kabacińska: Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Warszawa 2014. R. Ryszka: Pedagogika przeżyć praktycznie. Kraków 2016. Literatura w CSW Kronika w Bytomiu, np.: Pępek świata. Zeszyt edukacyjny https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/1039-pepek-swiata Lekcja przyrody https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/953-lekcja-przyrody Kronika idei dla dzieci https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/834-kronika-idei Literatura w Muzeum Śląskim: seria książeczek o Jaroszku napisana przez Panią Beatę Grochowską. Sztuka (w) edukacji. Galeria Sztuki współczesnej BWA. Katowice 2019 J. Gumińska - Oleksy: Opowieści przedmiotów czyli bajki podsłuchane w muzeum. Muzeum Narodowe w Krakowie. Kraków 2018. W muzeum wszystko wolno. Muzeum Narodowe w Warszawie. Warszawa 2016. https://culture.pl/pl/artykul/od-przedszkola-do-kuratora-ksiazki-o-sztuce-i-wystawy-dla-dzieci. Literatura w poradni psychologiczno-pedagogicznej - wybór: 1. R. Naprawa, A. Tanajewska, C. Mach, K. Szczepańska, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów – I etap edukacyjny, Gdańsk 2017. 2. K. Słupek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018. 3. M. Czarnocka, Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu, Warszawa 2019. 4. A. Tanajewska, R. Naprawa, J. Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik nauczyciela, Warszawa 2014. Literatura w Bibliotece Pedagogicznej oraz RODN "WOM" Katowice przekazywana na bieżąco podczas trwania zajęć terenowych. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zapoznanie się ze specyfiką pracy różnych placówek wspomagających rozwój dziecka. Pokazanie różnych form i metod pracy z zakresu edukacji równoległej. Omówienie możliwości i zalet realizacji zapisów podstawy programowej poza terenem szkoły. Ukazanie czynników sprzyjających i utrudniających systematyczną współpracę instytucji reprezentujących edukację równoległą z przedszkolami, szkołami. Zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora sztuki, edukatora muzealnego i edukatora przyrodniczego z małym dzieckiem. Zapoznanie się z dostępną dla nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego ofertą biblioteki publicznej oraz pedagogicznej. Zapoznanie się z zakresem możliwej współpracy nauczyciela przedszkola oraz klas I-III z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Zapoznanie się z zakresem możliwej współpracy nauczyciela przedszkola oraz klas I-III z ośrodkiem doskonalenia nauczycieli. Poszerzenie wiedzy na temat metod i form pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz uczniem w wieku wczesnoszkolnym. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zastosowane metody pracy uzależnione są od miejsc, w których będą odbywały się praktyki. W Śląskim Ogrodzie Botanicznym dominujące metody to: metody praktyczne, obserwacja, gra terenowa. W CSW Kronika oraz w Muzeum Śląskim metody eksponujące. W Bibliotece pedagogicznej, RODN "WOM" Katowice oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej dominującymi formami pracy są: wykład konwersatoryjny, obserwacja, dyskusja oraz metody praktyczne i aktywizujące. Zajęcia terenowe prowadzone są w bezpośrednim kontakcie. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z pobytu w poszczególnych placówkach jest ustalana na podstawie obecności studenta na zajęciach, jego aktywnym w nich udziale, realizacji prac zaplanowanych w danej instytucji do wykonania oraz wypełnienia i przekazania prowadzącemu dokumentacji z przebiegu zajęć terenowych. Podczas każdej wizyty w placówce Student jest zobligowany do wypełnienia Arkusza oceny zajęć terenowych wraz z własnymi spostrzeżeniami i refleksjami. Na podstawie wypełnionego Arkusza oceny zajęć terenowych Opiekun (nauczyciel akademicki) w placówce wystawia ocenę cząstkową. Oceny cząstkowe są zbierane przez Studentów na Karcie zaliczenia zajęć terenowych. Po odbyciu zajęć terenowych we wszystkich placówkach przewidzianych w ramach realizacji modułu ocenę końcową wystawia osoba odpowiedzialna za moduł (nauczyciel akademicki). Ocena końcowa jest ustalana na postawie ocen cząstkowych zawartych w Karcie zaliczenia zajęć terenowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.