Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W3-PE-MJS-PPiW-PLPED] semestr zimowy 2022/2023
Praktyka, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W3-PE-MJS-PPiW-PLPED]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Cabała
Literatura:

Literatura jest zróżnicowana i prezentuje specyfikę pracy w wybranej placówce edukacyjnej. Jest to literatura zarówno kierowana do dzieci (przykłady środków dydaktycznych), jak i książki metodyczne pokazujące specyfikę pracy z dzieckiem. Literatura jest polecana Studentom podczas zajęć w poszczególnych placówkach.

Literatura polecana na zajęciach bibliotecznych - w zależności od poruszanej problematyki w danym tygodniu (informacje przekazywane na bieżąco).

Literatura w Śląskim Ogrodzie Botanicznym, np.:

R. Louv: Ostatnie dziecko lasu. Wydawnictwo Relacja. Warszawa 2014.

A. Bąk, A. Leśny, E. Palmer-Kabacińska: Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Warszawa 2014.

R. Ryszka: Pedagogika przeżyć praktycznie. Kraków 2016.

Literatura w CSW Kronika w Bytomiu, np.:

Pępek świata. Zeszyt edukacyjny

https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/1039-pepek-swiata

Lekcja przyrody

https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/953-lekcja-przyrody

Kronika idei dla dzieci

https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/834-kronika-idei

Literatura w Muzeum Śląskim:

seria książeczek o Jaroszku napisana przez Panią Beatę Grochowską.

Sztuka (w) edukacji. Galeria Sztuki współczesnej BWA. Katowice 2019

J. Gumińska - Oleksy: Opowieści przedmiotów czyli bajki podsłuchane w muzeum. Muzeum Narodowe w Krakowie. Kraków 2018.

W muzeum wszystko wolno. Muzeum Narodowe w Warszawie. Warszawa 2016.

https://culture.pl/pl/artykul/od-przedszkola-do-kuratora-ksiazki-o-sztuce-i-wystawy-dla-dzieci

https://zacheta.art.pl/pl/edukacja/

Literatura w poradni psychologiczno-pedagogicznej - wybór:

1. R. Naprawa, A. Tanajewska, C. Mach, K. Szczepańska, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów – I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.

2. K. Słupek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.

3. M. Czarnocka, Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu, Warszawa 2019.

4. A. Tanajewska, R. Naprawa, J. Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik nauczyciela, Warszawa 2014.

Literatura w Bibliotece Pedagogicznej oraz RODN "WOM" Katowice przekazywana na bieżąco podczas trwania zajęć terenowych.

Zakres tematów:

Zapoznanie się ze specyfiką pracy różnych placówek wspomagających rozwój dziecka.

Pokazanie różnych form i metod pracy z zakresu edukacji równoległej. Omówienie możliwości i zalet realizacji zapisów podstawy programowej poza terenem przedszkola, szkoły.

Ukazanie czynników sprzyjających i utrudniających systematyczną współpracę instytucji reprezentujących edukację równoległą z przedszkolami, szkołami.

Obserwacja zajęć prowadzonych przez edukatorów dla dzieci w odwiedzanej placówce (zajęć, które wpisane są w harmonogram pracy placówki).

Zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora sztuki, edukatora muzealnego i edukatora przyrodniczego z małym dzieckiem.

Zapoznanie się z dostępną dla nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego ofertą biblioteki publicznej.

Próba projektowania przez studentów aktywności dla dzieci w przestrzeni pozaszkolnej.

Zapoznanie się z dostępną dla nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego ofertą biblioteki publicznej oraz pedagogicznej.

Zapoznanie się z zakresem możliwej współpracy nauczyciela przedszkola oraz klas I-III z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Zapoznanie się z zakresem możliwej współpracy nauczyciela przedszkola oraz klas I-III z ośrodkiem doskonalenia nauczycieli.

Poszerzenie wiedzy na temat metod i form pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz uczniem w wieku wczesnoszkolnym.

Metody dydaktyczne:

Zastosowane metody pracy uzależnione są od miejsc, w których odbywają się praktyki. Na zajęciach w Śląskim Ogrodzie Botanicznym dominują: metody praktyczne, obserwacja, gra terenowa, wykład konwersatoryjny.

W CWS Kronika w Bytomiu oraz w Muzeum Śląskim: metody eksponujące.

W Bibliotece pedagogicznej, RODN "WOM" Katowice oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej dominującymi formami pracy są: wykład konwersatoryjny, obserwacja, dyskusja oraz metody praktyczne i aktywizujące.

Zajęcia terenowe prowadzone są w bezpośrednim kontakcie.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z pobytu w poszczególnych placówkach jest ustalana na podstawie obecności studenta na zajęciach, jego aktywnym w nich udziale, realizacji prac zaplanowanych w danej instytucji do wykonania oraz wypełnienia i przekazania prowadzącemu dokumentacji z przebiegu zajęć terenowych. Podczas każdej wizyty w placówce Student jest zobligowany do wypełnienia Arkusza oceny zajęć terenowych wraz z własnymi spostrzeżeniami i refleksjami. Na podstawie wypełnionego Arkusza oceny zajęć terenowych Opiekun (nauczyciel akademicki) w placówce wystawia ocenę cząstkową. Oceny cząstkowe są zbierane przez Studentów na Karcie zaliczenia zajęć terenowych. Po odbyciu zajęć terenowych we wszystkich placówkach przewidzianych w ramach realizacji modułu ocenę końcową wystawia osoba odpowiedzialna za moduł (nauczyciel akademicki). Ocena końcowa jest ustalana na postawie ocen cząstkowych zawartych w Karcie zaliczenia zajęć terenowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)