Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MEM]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MEM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Marekwia |
Literatura: |
1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993 2. Dąbrowski M.: Gry matematyczne (nie tylko) dla klas I – III. Wydawnictwo Nowik, Opole 2015 3. Dąbrowski M.: Gry matematyczne dla uczniów klas I – III i starszych. Wydawnictwo Nowik, Opole 2016 4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989 5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997 6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996 8. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.): Edukacja matematyczna w klasie I, CEBP, Kraków 2014 9. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków 2015 10. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Nowa Era, Warszawa 2013 11. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002 12. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185 13. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977 14. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982. 15. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986. 16. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991 17. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009 18. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSiP 2004 19. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne. Wydawnictwo Nowik, Opole 2012 20.Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 1991, Tom II 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988 21. Semadeni Z., Gruszczyk – Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska – Jaszczołt, Bugajska – Jaszczołt B., Czajkowska M.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015 22. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998 23. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999. 24. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001 25. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III, Bydgoszcz 1992 26. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999 |
Zakres tematów: |
1. Odporność emocjonalna a matematyka. Gry i zabawy matematyczne – wybór. 2. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych. Ćwiczenia praktyczne. 3. Rytmy w edukacji matematycznej. Rytmiczna organizacja czasu. Ćwiczenia praktyczne. 4. Kształtowanie pojęcia zbioru. Klasyfikowanie, definiowanie, szeregowanie. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych. Ćwiczenia praktyczne z klockami Dienesa, kartami logicznymi, guzikami, itp. 5. Orientacja w przestrzeni 6. Rytmy 7.Rytmiczna organizacja czasu 8. Zbiory i klasyfikowanie 9. Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym 10. Innowacyjne metody pracy na zajęciach matematycznych w przedszkolu i w klasach I-III. Ćwiczenia praktyczne. 11. W krainie baśni – bajki matematyczne 12. Internetowe portale edukacyjne w kształtowaniu umiejętności matematycznych dzieci – wybór. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna, dyskusja, Projekt |
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/93482/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.