Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MEM] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MEM]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 210
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Marekwia
Literatura:

1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993

2. Dąbrowski M.: Gry matematyczne (nie tylko) dla klas I – III. Wydawnictwo Nowik, Opole 2015

3. Dąbrowski M.: Gry matematyczne dla uczniów klas I – III i starszych. Wydawnictwo Nowik, Opole 2016

4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989

5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997

6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996

8. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.): Edukacja matematyczna w klasie I, CEBP, Kraków 2014

9. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków 2015

10. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Nowa Era, Warszawa 2013

11. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002

12. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185

13. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977

14. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

15. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986.

16. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991

17. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009

18. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSiP 2004

19. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne. Wydawnictwo Nowik, Opole 2012

20.Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 1991, Tom II 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988

21. Semadeni Z., Gruszczyk – Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska – Jaszczołt, Bugajska – Jaszczołt B., Czajkowska M.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015

22. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998

23. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999.

24. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001

25. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III, Bydgoszcz 1992

26. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999

Zakres tematów:

1. Odporność emocjonalna a matematyka. Gry i zabawy matematyczne – wybór.

2. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych. Ćwiczenia praktyczne.

3. Rytmy w edukacji matematycznej. Rytmiczna organizacja czasu. Ćwiczenia praktyczne.

4. Kształtowanie pojęcia zbioru. Klasyfikowanie, definiowanie, szeregowanie. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych. Ćwiczenia praktyczne z klockami Dienesa, kartami logicznymi, guzikami, itp.

5. Orientacja w przestrzeni

6. Rytmy

7.Rytmiczna organizacja czasu

8. Zbiory i klasyfikowanie

9. Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym

10. Innowacyjne metody pracy na zajęciach matematycznych w przedszkolu i w klasach I-III. Ćwiczenia praktyczne.

11. W krainie baśni – bajki matematyczne

12. Internetowe portale edukacyjne w kształtowaniu umiejętności matematycznych dzieci – wybór.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna, dyskusja, Projekt

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/93482/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)