Metodyka wychowania przedszkolnego- zajęcia praktyczne(sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MWP]
semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka wychowania przedszkolnego- zajęcia praktyczne(sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MWP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Przydatna literatura: 1. Duraj – Nowakowa K., red. :Pedagogika przedszkolna z metodyką dla studentów studiów dziennych i zaocznych oraz nauczycieli przedszkoli. Skrypt do przedmiotu. Kraków1990. 2. Kwiatowska M. Topińska Z. red. : Pedagogika przedszkolna. Warszawa 1978, WSiP. 3. Klim – Klimaszewska A. : Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2002, Fundacja Rozwoju Edukacji Europejskiej i Bezpieczeństwa. 4. Kwiatowska M. Topińska Z. : Metodyka wychowania przedszkolnego. Warszawa 1972, 5. Guz S. : Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa 1996 6. Dudzińska I. : Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, Warszawa 1981 7. Kwiatowska M. : Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985 8. Elsner D. : Stwórzmy wspaniałe przedszkole, Chorzów, 1997. 9. Kasacova B.: Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007. 10. Programy wychowania przedszkolnego (kilka - najnowszych) 11. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1999. 12. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać – cicha rewolucja. Bydgoszcz 1992. 13. Brzezińska A., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka. 14. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu. Warszawa 1999. 15. Merthan B., Zabawy przygotowujące do szkoły. Kielce 2004. 16. Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko. Warszawa 1972. 17. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003 18. Mystkowska H., Metody stosowane w przedszkolu a efekty w klasie I. Warszawa 1975. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W toku realizacji zajęć praktycznych w przedszkolu student bierze udział w hospitacjach poszczególnych zajęć we wszystkich grupach wiekowych oraz projektuje i sam prowadzi zajęcia opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne pod okiem nauczyciela przedszkola. Studenci definiują i opisują poszczególne metody i formy pracy nauczyciela przedszkola oraz zachodzące procesy społeczne. Studenci podczas pobytu w placówce przedszkolnej obserwują i uczestniczą w procesie edukacji przedszkolnej, doświadczają jaki ma wpływ edukacja przedszkolna na rozwój osobowości dziecka i jego kształcenie. Studenci opracowują scenariusz zajęć edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych z zastosowaniem odpowiednich metod i form pracy z dzieckiem. Studenci winni wykazywać postawę aktywnego uczestnictwa w działalności instytucji wychowania przedszkolnego oraz uzupełniają i doskonalą zdobytą wiedzę w sposób samodzielny, jednak pod stałym nadzorem nauczyciela przedszkola. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia praktyczne w terenie. Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci opracowują przebieg praktyki jako dokument "Raport z przebiegu praktyki zawodowej" (Załącznik nr 7), który jest potwierdzony (podpisem oraz pieczęcią) przez dyrektora przedszkola oraz nauczyciela przedszkola, który pełnił funkcję opiekuna praktyki zawodowej. Studenci przedstawiają na uczelni dokument (Załącznik nr 6a) zwany "Arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej. Dokument ten zawiera punkty 1-8, w których jest zawarta analiza i ocena działań studenta w zakresie odbywanej praktyki. Ogólna ocena praktyki jest wyrażona zgodnie ze skalą: Bardzo dobry, plus dobry, dobry, plus dostateczny, dostateczny, niedostateczny. Dokument jest opatrzony pieczęcią placówki oraz imienną pieczęcią dyrektora przedszkola. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.