Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego- zajęcia praktyczne(sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MWP] semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka wychowania przedszkolnego- zajęcia praktyczne(sem.3) [W3-PE-MJS-PPIW2-MWP]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 8:00 - 11:15
sala zajęcia terenowe
Zajęcia terenowe jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Watoła
Literatura:

Przydatna literatura:

1. Duraj – Nowakowa K., red. :Pedagogika przedszkolna z metodyką dla studentów studiów dziennych i zaocznych oraz nauczycieli przedszkoli. Skrypt do przedmiotu. Kraków1990.

2. Kwiatowska M. Topińska Z. red. : Pedagogika przedszkolna. Warszawa 1978, WSiP.

3. Klim – Klimaszewska A. : Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2002, Fundacja Rozwoju Edukacji Europejskiej i Bezpieczeństwa.

4. Kwiatowska M. Topińska Z. : Metodyka wychowania przedszkolnego. Warszawa 1972,

5. Guz S. : Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa 1996

6. Dudzińska I. : Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, Warszawa 1981

7. Kwiatowska M. : Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985

8. Elsner D. : Stwórzmy wspaniałe przedszkole, Chorzów, 1997.

9. Kasacova B.: Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

10. Programy wychowania przedszkolnego (kilka - najnowszych)

11. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1999.

12. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać – cicha rewolucja. Bydgoszcz 1992.

13. Brzezińska A., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka.

14. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu. Warszawa 1999.

15. Merthan B., Zabawy przygotowujące do szkoły. Kielce 2004.

16. Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko. Warszawa 1972.

17. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003

18. Mystkowska H., Metody stosowane w przedszkolu a efekty w klasie I. Warszawa 1975.

Zakres tematów:

W toku realizacji zajęć praktycznych w przedszkolu student bierze udział w hospitacjach poszczególnych zajęć we wszystkich grupach wiekowych oraz projektuje i sam prowadzi zajęcia opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne pod okiem nauczyciela przedszkola.

Studenci definiują i opisują poszczególne metody i formy pracy nauczyciela przedszkola oraz zachodzące procesy społeczne. Studenci podczas pobytu w placówce przedszkolnej obserwują i uczestniczą w procesie edukacji przedszkolnej, doświadczają jaki ma wpływ edukacja przedszkolna na rozwój osobowości dziecka i jego kształcenie.

Studenci opracowują scenariusz zajęć edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych z zastosowaniem odpowiednich metod i form pracy z dzieckiem.

Studenci winni wykazywać postawę aktywnego uczestnictwa w działalności instytucji wychowania przedszkolnego oraz uzupełniają i doskonalą zdobytą wiedzę w sposób samodzielny, jednak pod stałym nadzorem nauczyciela przedszkola.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia praktyczne w terenie.

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci opracowują przebieg praktyki jako dokument "Raport z przebiegu praktyki zawodowej" (Załącznik nr 7), który jest potwierdzony (podpisem oraz pieczęcią) przez dyrektora przedszkola oraz nauczyciela przedszkola, który pełnił funkcję opiekuna praktyki zawodowej.

Studenci przedstawiają na uczelni dokument (Załącznik nr 6a) zwany "Arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej. Dokument ten zawiera punkty 1-8, w których jest zawarta analiza i ocena działań studenta w zakresie odbywanej praktyki. Ogólna ocena praktyki jest wyrażona zgodnie ze skalą: Bardzo dobry, plus dobry, dobry, plus dostateczny, dostateczny, niedostateczny. Dokument jest opatrzony pieczęcią placówki oraz imienną pieczęcią dyrektora przedszkola.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)